اولین اجرای هنرجویان مرکز حفظ و اشاعه

اولین اجرای هنرجویان مرکز حفظ و اشاعه

بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد. در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.

کد خبر : ۱۳۱۴
بازدید : ۵۹۸۲
اولین اجرای هنرجویان مرکز حفظ و اشاعه
فرادید- بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد. در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.

به گزارش فرادید، با گشایش مرکز 15 دانشجو از جمله داود گنجه‌ای، عبدالمجید کیانی، ناصر فرهنگ فر، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، داریوش طلایی از دانشکده هنر زیبای دانشگاه تهران که زیر نظر نورعلی برومند تعلیم می دیدند برای آموز تکمیلی وارد این مرکز شدند. اساتید این مرکز عبارت بودند از داریوش صفوت، نور علی خان برومند، سعید هرمزی، عبدالله خان دوامی، محمود کریمی، یوسف فروتن و...

یک سال پس از آموزش هنرجویان، رضا قطبی از داریوش صفوت خواست تا با شاگردانش در جشن هنر شیراز برنامه اجرا کنند. این موضوع با مخالفت نورعلی برومند مواجه شد اما داریوش صفوت با طرح موضوع دریافت بودجه برومند راضی به این کار کرد.

هنر جویان به دو گروه تقسیم شدند. سرپرستی یک گروه به عهده محمدرضا لطفی گذاشته شد که در این گروه خانم مارتا مانی‌زاده، ناصر فرهنگفر، حسین علیزاده، محمد مقدسی و حسن سامع حضور داشتند و سرپرستی گروه دیگر را ذوالفنون برعهده داشت كه مجید كیانی، محمدعلی حدادیان، داوود گنجه ای، داریوش طلایی و ناصرفرهنگفر و... او را همراهی می‌كردند. رضوی سروستانی با گروه ذوالفنون، سه گاه طاهر‌زاده را اجرا می‌كرد و محمدرضا شجریان هم با گروه لطفی، ماهور را اجرا می‌كرد.

دو گروه مدت زیادی روی این اجراها كار كردند و با وسواسی كه برومند داشت حتی جواب‌های آواز خواننده‌ها هم از پیش كار شده بود و همه‌چیز تحت نظر برومند بود. مضراب به مضراب گروه را برومند با انها تمرین می کرد حتی خواننده هم چیزی را می خواند كه استاد برومند به او آموزش داده بود. بازسازی آثار قدما زیر نظر نور علی برومند مطالب بسیاری را به هنرجویان مرکز آموخت. به هر حال برنامه اجرا شد و همه بسیار خوشحال بودند. وقتی گروه از شیراز به تهران آمد، دكتر صفوت به آنها یك ماه مرخصی داد و این آغاز اختلاف بود.

ادامه دارد...

آنچه در ادامه می شنوید اجرای برنامه سه گاه هنر جویان مرکز به خوانندگی رضوی سروستانی است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید