چرا زنان باید بیشتر نگران آلزایمر باشند؟

چرا زنان باید بیشتر نگران آلزایمر باشند؟

آلزایمر را شاید مرگ تدریجی انسان‌ها نامید. تمامی مبتلایان به آلزایمر و کسانی که در رابطه با آن مشغول به کار هستند بسیار بهتر متوجه این مسئله هستند و البته نمودی از آن در فیلم «هنوز آلیس» به نمایش درآمد.

کد خبر : ۱۳۲۹
بازدید : ۵۴۵۹
فرادید | آلزایمر را شاید مرگ تدریجی انسان‌ها نامید. تمامی مبتلایان به آلزایمر و کسانی که در رابطه با آن مشغول به کار هستند بسیار بهتر متوجه این مسئله هستند و البته نمودی از آن در فیلم «هنوز آلیس» به نمایش درآمد.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، علاوه بر فیلم هنوز آلیس، داستان زندگی افرادی مشهوری مانند گلِن کمپبل (موسیقیدان) نیز منتشر شده تا مردم بیشتر عمق این بیماری را درک کنند. آلزایمر دزدِ ذهن و خاطرات انسان است و باعث می‌شود در دوران پیری تنهاتر از همیشه باشیم.

اما یکی از ابعاد جدید این بیماری به تازگی مشخص شده و آن اینکه زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا خواهند شد. در اوایل ماه جاری میلادی، نتایج یک پژوهش معتبر در سطح جهانی در ارتباط با «زنان و زوال عقل یا دِمانس» منتشر شد. یافته‌های آن تحقیق مشخصا نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل تدریجی در زنان بیشتر است. علاوه بر آن، زنان سهم بیشتری از افرادِ تحتِ مراقبت این بیماری را در اختیار دارند.

چرا زنان باید بیشتر نگران آلزایمر باشند؟

ابعاد دیگر این پژوهش نشان می‌دهد که اگر در طول مدت ابتلا به آلزایمر شخص درمانِ خاصی صورت نگیرد، باز هم این زنان هستند که بیشتر از مردان تاثیر می‌پذیرند. طبق آمار اعلام شده در ایالات متحده، حدود 3.2 میلیون نفر مبتلا به زوالِ عقل (dementia) هستند که دو سوم آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. درست است که متوسط عمر زنان نسبت به مردان بیشتر است، اما پزشکان می‌گوید این تنها دلیل درصد بیشتر ابتلای زنان به آلزایمر نیست. به عنوان مثال محققان نشان داده‌اند که از بین رفتن استروژن پس از یائسگی موجب اختلال متابولیسم مغز شده و خود می‌تواند منجر به بروز بیماری آلزایمر شود. روی هم رفته، احتمال ابتلای زنان به آلزایمر در ایالات متحده یک به شش و احتمال ابتلای مردان در این کشور یک به 11 است.

آلزایمر را باید بحران جدی سلامت قرن حاضر دانست و این مسئله حالی از آن است که آلزایمر از بیماری‌های قلبی و سرطان سینه هم جدی‌تر است. در بریتانیا، زوال عقل قاتل شماره یک زنان است.

آلزایمر یک بیماری منحصر به فرد بوده که خاطرات و توان ادراکی افراد را از بین می‌برد. آلزایمر علاوه بر آن برای خانواده‌های افراد نیز مشکل‌زا است، زیرا خانواده‌ها از نظر عاطفی و مالی باید متحمل هزینه‌های فراوانی شوند. هیچ درمان یا روشی وجود ندارد تا سرعت پیشرفت این بیماری را کند کرد و متاسفانه آمار مبتلایان به این بیماری به شکل نجومی در حال افزایش است.

چرا زنان باید بیشتر نگران آلزایمر باشند؟

آمارهای انجمن جهانی آلزایمر نیز حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به آلزایمر از سال 2010 تا 2013 با رشدی 17 درصد همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد. از طرفی هم جمعیت کنونی جوان ایران تا چند دهه دیگر سالمند شده و میزان مبتلایان به آلزایمر روندی صعودی خواهد داشت. تاکنون هیچ سرشماری رسمی از مبتلایان به آلزایمر در ایران صورت نگرفته اما تخمین زده می‌شود که بیش از 600 هزار نفر در کشور مبتلا به آلزایمر هستند.

پژوهشی دیگر در ارتباط با آلزایمر انجام شده که نشان می‌دهد حدود یک سوم همسران سرپرستِ مردان آلزایمری علائم افسردگی و بالینی را دارند. همچنین در این پژوهش آمده که دخترانِ افراد مبتلا به آلزایمر فشار و استرس روزمره بیشتری را تحمل کرده و آن‌ها نیز علائم افسردگی را دارند.

هزینه‌های نگهداری بیماران آلزایمری نیز کمرشکن است. هزینه نگهداری بیماران آلزایمری در سطح جهانی چیزی حدود 604 میلیارد دلار در سال است و این رقم در سال‌های آینده چند برابر خواهد شد. در ایالات متحده، هزینه‌های مراقب آلزایمر از سرطان بسیار بیشتر است. به همین دلیل بیماری آلزایمر گران‌ترین بیماری این کشور است و این هزینه‌ها شامل مراقبت خصوصیِ خانواده‌ها نمی‌شود. اگر هزینه‌های مراقبت خصوصی خانواده‌ها را نیز در نظر بگیریم به عددی نجومی‌تر خواهیم رسید. همین مسئله نشان می‌دهد که آلزایمر باید اولویت اول سلامت تمام کشورها باشد و باید تدبیری جهانی برای آن اندیشید.

تمامی کسانی که به نحوی با بیماری آلزایمر سروکار دارند به خوبی می‌دانند که هر چه زودتر باید جلوی بیماری آلزایمر یا دست‌کم جلوی پیشرفت آن گرفته شود. اما این بیماری از یک جنبه دیگر نیز مهم است: آلزایمر بیشتر متوجه زنان است. این مسئله یعنی اینکه مادران جامعه به مراتب بیشتر از مردان طعمه بیماری آلزایمر خواهند شد و این از جهت حساسیت جایگاه آن‌ها مقابله و چاره‌اندیشی در مورد بیماری آلزایمر را بیش از پیش ضروری می‌کند. البته محققان باید پژوهش‌های بیشتری در مورد رابطه آلزایمر و زنان انجام دهند تا بهتر بتوان تصمیم‌گیری کرد. با این همه، اگر کارهای ضروری مقابله با آن انجام بپذیرد می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت گفت که روند صعودی این بیماری تا سال 2020 در سطح جهانی متوقف خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید