کابـوس هیـلاری

کد خبر : ۱۳۴۵۱
بازدید : ۱۱۰۳

رقابت‌های انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در چند ایالت دیگر آمریکا پیگیری شد. براساس داده‌های سایت «Realcalearpolitics» از 4 ایالتی که پذیرای جمهوری‌خواهان بود در سه ایالت دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان برنده از میدان بیرون آمد و بازی در زمین دموکرات‌ها که تنها در دو ایالت برگزار شد، یک بر یک تمام شد.

براساس داده‌‌های این سایت ترامپ در سه ایالت میشیگان، می‌سی‌سی‌پی و هاوایی به ترتیب با آرای 5/ 36، 3/ 47 و 2/ 42 درصد پیروز میدان شد و پس از او تد کروز پشت سر وی قرار گرفت، اما نامزد محافظه‌کار این حزب توانست در رقابت با دونالد ترامپ در ایالت آیداهو با آرای 4/ 45 درصد پیروز میدان شود. به این ترتیب می‌توان گفت دونالد ترامپ در سه‌شنبه بزرگ 2 توانست پیروزی قاطع هفته گذشته خود را تکرار کند. در اردوگاه دموکرات‌ها اما بازی انتخاباتی در دو ایالت برگزار شد و در نهایت نیز طرفین به یک مساوی رضایت دادند. با این حال پیروزی سندرز در ایالت میشیگان نقطه‌ عطفی در کارنامه پیرمرد ورمونتی به حساب می‌آید. این ایالت برای دموکرات‌ها بسیار حساس است و پیروزی در این ایالت برای هریک از نامزدهای دموکرات یک نقطه عطف به شمار می‌آید.

برنی سندرز که برنامه خود را برای پیروزی در این ایالت تنظیم کرده بود با افزایش هیات نمایندگی‌های خود در این ایالت توانست بر بانوی نخست سابق این کشور غلبه کند. هر دو نامزد با 147 هیات نمایندگی‌ در این ایالت پنجه در پنجه هم انداختند و در نهایت سناتور ورمونت توانست با اختلاف اندکی از هیلاری کلینتون پیشی بگیرد. به گزارش سایت «ABC NEWS» هیلاری کلینتون که با تعداد کل 1130 نمایندگی منتظر یک پیروزی بود تا میشیگان را به نام خود ثبت کند و برتری وی تنها در تعداد نمایندگی‌ها محدود باقی نماند. این در حالی است که برنی سندرز با 499 هیات نمایندگی سراسر کشور توانست شکست تلخی را به هیلاری کلینتون تحمیل کند و بازی در میشیگان به سود پیرمرد سوسیالیست دموکرات‌ها تمام شود.

این سایت خبری می‌گوید: برای اینکه برنی سندرز بتواند فاصله خود را با هیلاری کلینتون کمتر کند نیاز به پیروزی در این ایالت داشت. سایت رامپر می‌نویسد: پیروزی در این ایالت به این دلیل اهمیت داشت که نامزدهای دموکرات به اندازه 16 ایالتی که پیشتر به پای صندوق‌های رای رفتند، نمایندگی داشتند. همچنین این پیروزی از یک جهت دیگر نیز برای سناتور اهل ورمونت اهمیت داشت. وی با این پیروزی می‌تواند تعداد نمایندگی‌های خود را، به ویژه نمایندگی‌هایی که هنوز تصمیم قطعی خود را نگیرند وارد تیم خود کند. به‌رغم‌اینکه هیلاری کلینتون تقریبا دوبرابر برنی سندرز هیات نمایندگی دارد، اما پیرمرد ورمونتی توانست با پیروزی در این ایالت، امیدهای خود را زنده نگه دارد. در میان این دو نامزد هر کسی به تعداد 2383 نمایندگی برسد بازی را به سود خود تمام کرده و راهی دور نهایی انتخابات می‌شود. برخی پیش از برگزاری انتخابات گفتند چنانچه برنی سندرز در میشیگان و می‌سی‌سی‌پی پیروز میدان بود، می‌توانست یک شبه ره صد ساله را بپیماید.


میشیگان ایالت ضربه دیده

میشیگان یک ایالت پر سر و صدا است. این ایالت سال گذشته با یک بحران عظیم دست و پنجه نرم می‌کرد. بحرانی که به نارضایتی بیشتر مردم دامن می‌زد. سال گذشته از این ایالت خبری به بیرون درز کرد که حکایت از آلودگی آب آشامیدنی این ایالت داشت. همچنین با شروع بحران بزرگ اقتصادی در سال 2008، این ایالت تبدیل به اولین نقطه‌ای شد که از آن آسیب دید. با ورشکست شدن بزرگترین کارخانه اتومبیل‌سازی در این ایالت، برخی از مردم آنجا از کار بیکار شدند و فشار اقتصادی بیش از حدی به مردم این ایالت وارد آمد. سندرز تا پیش از انتخابات روز سه‌شنبه پشت سر هیلاری کلینتون حرکت می‌کرد اما با پیروزی به دست آمده در میشیگان، ترس بر اردوی انتخاباتی هیلاری کلینتون حاکم شده است.

اوضاع بد اقتصادی میشیگان نمی‌توانست چندان به سود نامزدهای هر دو حزب تمام شود. با این حال برنی سندرز با برنامه‌ای که به «برنامه انقلابی سندرز» شهرت یافته، توانست دل جوانان این ایالت را برباید و پیروز میدان شود. در جبهه دموکرات‌ها نیز دونالد ترامپ توانست با رویکرد مشابه پیروز اردوی جمهوری‌خواهان باشد. نیت کوهن، تحلیلگر سیاسی نیویورک تایمز برای اینکه اهمیت رقابت در میشیگان را گوشزد کند، پیش از انتخابات در توییتی نوشت: «انتخابات مقدماتی در میشیگان می‌تواند آخرین شانس برنی سندرز برای ادامه رقابت‌ها باشد. او به یک پیروزی قاطع نیاز دارد». هر چند برنی سندرز نتوانست یک پیروزی قاطع به دست آورد و با اختلاف اندکی توانست هیلاری کلینتون را پشت سر بگذارد، اما با این پیروزی امید به خانه سندرز بازگشت. متیو ایگلسیاس، یکی دیگر از تحلیلگران آمریکا در توییتی نوشته بود: اگر سندرز رقابت را در میشیگان به هیلاری کلینتون واگذار کند، چگونه می‌خواهد نامزد نهایی دموکرات‌ها باشد. آسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشت: برنی سندرز از گردنه سختی عبور کرد و همچنان می‌تواند حریف خطرناکی برای هیلاری کلینتون به حساب آید.


شب میشیگانی ترامپ

در سوی دیگر میدان نیز میشیگان برای جمهوری‌خواهان روز آزمایش بود. لس‌آنجلس تایمز یک روز پیش از برگزاری انتخابات در این ایالت نوشت: اگر متر و معیارهای سال 2012 را برای جمهوری‌خواهان در نظر بگیریم، بیشتر رای‌دهندگان عمدتا مردانی خواهند بود که تحصیلات عالیه ندارند و تنها به مدرک دیپلم بسنده کرده‌اند. در این شرایط مشخص است که پیروز این میدان دونالد ترامپ خواهد بود. در حالی که برخی دیگر از احتمال پیروزی تد کروز در این ایالت خبر می‌دادند، با پیروزی ترامپ پیش‌بینی روزنامه لس‌آنجلس تایمز درست از آب درآمد و ترامپ توانست شکست سنگینی به تد کروز وارد کند. برخی بر این باورند با کناره‌گیری روبیو که در کل انتخابات تنها توانسته در یک ایالت پیروز شود، بخشی از آرای وی به سود تد کروز واریز خواهد شد و این امر سبب می‌شود ترامپ نتواند به راحتی ایالت‌ها را یکی پس از دیگری به سود خود تمام کند.


چرخش سیاهان به سندرز صورت می‌گیرد؟

بر اساس تحلیل‌های ارائه شده برخی از طبقه متوسط که از دوران اقتصادی سال 2008 به این سو آسیب دیده‌اند، در حال رای دادن به دو طیف متفاوت هستند. برنی سندرز به عنوان نماد سوسیالیست‌های آمریکایی که حتی نوام چامسکی از وی حمایت کرده در یک سوی این طیف قرار گرفته و دیگری دونالد ترامپ است که درست در نقطه مقابل برنی سندرز قرار دارد. اقبال خانواده‌های طبقه متوسط سفید‌پوست به این دو نفر موجب شده است که هر دو در انتخابات بدرخشند. بر این اساس گفته می‌شود که برنی سندرز تنها توانسته است در حدود 32 درصد آرای سیاهان را به خود اختصاص دهد. در مقابل هیلاری کلینتون در این میدان توانست رای 62درصد سیاهان را به سبد آرای خود اضافه کند. با این حال سایت کوارتز اعلام کرد، رای 32 درصدی سیاهان به برنی سندرز نشان می‌دهد وی توانسته با بخشی از آفریقایی‌-آمریکایی‌ها ارتباط برقرار کند، هر چند وی هنوز نتوانسته در دل همه آنها نفوذ کند، اما این رای نشان می‌دهد وی حرکت خود را روی سیاهان و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی آغاز کرده است.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید