حراج اولین خودروی هیبرید دنیا

حراج اولین خودروی هیبرید دنیا
کد خبر : ۱۳۴۵۹
بازدید : ۱۷۳۹
اولین خودرو هیبریدی دنیا برای فروش در جزیره آملیا واقع در سواحل ایالت فلوریدا به حراج گذاشته خواهد شد. این خودرو آرمسترانگ فایتون نام دارد و در سال 1896 از سوی مهندسی خوش ذوق با نام هری دی ساخته شده که در نوع خود بی‌نظیر است. شاید این‌طور به نظر می‌رسیده است که تویوتا پریوس Toyota Prius به‌عنوان اولین خودرو هیبریدی دنیا به‌صورت انبوه تولید شده است؛ اما این تصور واقعیت ندارد. پریوس در سال 1997 برای اولین بار معرفی شد؛ اما با توجه به تعریف خودروهای هیبرید می‌توان گفت بیش از 100 سال پیش از اینکه شرکت تویوتا مدل پریوس را بسازد، آرمسترانگ فایتون در قالب درشکه‌ای بدون اسب که دو سیلندر با حجم 5/ 6 لیتری داشت، اولین خودرو هیبرید دنیا لقب گرفت که در کنار موتور بنزینی بزرگی که در زیر بدنه ساده اش آشکارا قرار داده بود، از چرخ طیاری برای حرکت چرخ‌های باریک عقب خود به‌صورت کاملا محدود بهره می‌برده است که از سیم‌پیچ دینام متصل به آن هم برای شارژ باتری خودرو استفاده می‌شده است. این باتری برق لازم برای استارت موتور و چراغ‌ها و کلاچ جعبه دنده نیمه خودکارش را فراهم می‌کرده است. با توجه به برقی بودن کلاچ، پدالی برای آن وجود نداشته است و راننده باید با استفاده از اهرمی دندانه‌ای حالت‌های مختلف را دنده به دنده انتخاب کند که بر روی ستون فرمان قرار داشته است.

قیمت تخمین زده شده برای فروش این درشکه هیبرید با حجم موتور 6500 سی سی 175 تا 275 هزار دلار است. این حجم عظیم موتور امروزه فقط در خودروهای اسپرت و سوپر‌اسپرت استفاده می‌شود؛ البته با تعداد زیاد سیلندر‌هایی که قدرتی باور نکردنی را تولید می‌کنند. جالب است بدانیم جعبه دنده استفاده شده در این خودرو اولیه، بسیار ساده و از نوع سه دنده نیمه‌خودکار با دنده عقب است که هیچ نوع پوششی چرخ دنده‌ها را احاطه نکرده است. ترمز‌های عقب خودرو از نوع مولد هستند که می‌توانند در زمان ترمز گرفتن از نیروی آن برق تولید و در باتری‌هایش ذخیره شود تا برای روشن کردن موتور و سایر امکانات اولیه‌اش مورد استفاده قرار بگیرد. باعث شگفتی است که در آن سال‌ها خودرویی با چنین ویژگی ساخته شده است و جالب تر از آن این است که این خودرو در وضعیت سالمی قرار دارد و می‌توان با آن حرکت کرد. البته در سال 2015 این خودروی درشکه‌ای و هیبرید به شرکت هلمن انجینیرینگ واقع در انگلستان ارسال شد تا مشکلات مکانیکی و برقی آن تعمیر و رفع شود و در نهایت تیم هلمن انجینیرینگ توانستند این خودرو را به کارآیی و عملکرد روز اول برسانند. ویژگی‌هایی که در دل این درشکه بنزینی گنجانده شد تا دهه‌های بعد از خود در خودروهای تولیدی دیده نشد و این خلاقیت‌ها نشان می‌دهد که آرمسترانگ چقدر از زمان خود جلو تر حرکت می‌کرده است.

امروزه خودروهای هیبرید طرفداران خاص خودشان را دارند و همان‌طور که گفته شد با ورود تویوتا پریوس در سال 1997 تحویلی در خودرو‌سازی توسط ژاپنی‌ها بنیان گذاشته شد؛ هر‌چند در 100سال گذشته خودروهای ساده ابتدایی با ساختاری هیبرید ضعیف و متفاوت ساخته شده‌اند، اما بنا به دلایل مختلف نتوانستند ادامه حیات دهند و باعث شوند خودروهایی با فناوری هیبرید متداول و همه‌گیر شود. تویوتا پریوس از چنان موفقیتی برخوردار شد که مدل‌های بهتر و به‌روز‌تری از آن تا به امروز ساخته می‌شود و مدل 2016 آن به‌عنوان نسل چهارم لقب پاک‌ترین خودرو هیبرید را از آن خود کرده است. قطعا نمی‌توان این دو خودرو را با هم مقایسه کرد، اما صنعت خودرو‌ در صورت شناخت اهمیت این نوع سیستم‌های کمکی در خودرو که همان ساختار هیبرید را ایجاد می‌کند، می‌توانستند خیلی پیش از اینها وارد صنعت هیبرید‌سازی شود و البته نیاز بازار به کاهش مصرف سوخت را هم باید مد‌نظر قرار داد؛ چرا‌که محدودیتی از این بابت در گذشته وجود نداشته است و داشتن خودرویی با دو نوع مصرف یا دو نوع سیستم پیشرانه غیر ضروری و دور ریختن سرمایه قلمداد می‌شده است. درصورت وجود یک نیاز و ضرورت است که خلاقیت‌ها شکوفا می‌شوند و در سال‌های بعد از ساخت آرمسترانگ فایتون این ضرورت و نیاز می‌توان گفت وجود نداشته است و یک موتور بهتر با راندمان بالا جای خود را به این سیستم هیبرید داده است و با علم به اینکه در دو دهه اخیر نیاز به کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست عوامل مهم رونق خودروهای هیبریدی شده است.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید