لباس عزاداری در فرهنگ‌های مختلف

لباس عزاداری در فرهنگ‌های مختلف

به نظر شما چرا ما لباس عزاداری می‌پوشیم؟ مطمئنا اولین جوابی که به ذهن‌تان می‌آید این است که تا غم و اندوه خود را در از دست دادن یک عزیز به نمایش بگذاریم.

کد خبر : ۱۳۵۳۲
بازدید : ۹۷۵۱
به نظر شما چرا ما لباس عزاداری می‌پوشیم؟ مطمئنا اولین جوابی که به ذهن‌تان می‌آید این است که تا غم و اندوه خود را در از دست دادن یک عزیز به نمایش بگذاریم.

این پاسخ شما، دقیقا پاسخ بسیاری از افراد در دنیا نیز خواهد بود. چون بسیاری از افراد در دنیا در هنگام به سوگ نشستن یک عزیز رنگ مشکی می پوشند که نمادی از غم و عزاداری است.

اما در بسیاری از فرهنگ‌ها وضع به‌گونه دیگری است. مثلا در آیین بودایی از آنجا که مرگ را یک تولد دوباره و وسیله‌ای برای آزادی روح می‌دانند، هرگونه عزاداری یا اندوه در مرگ یک عزیز گناهی نابخشودنی است. در ادامه به بررسی پوشش‌های متفاوت افراد در مراسم عزاداری خواهیم پرداخت.

لباس عزاداری در فرهنگ‌های مختلف
پوشیدن لباس عزاداری به دوران باستان بازمی‌گردد. در مصر، یونان و رم باستان مردم در هنگام عزاداری لباس‌هایی می‌پوشیدند که از نظر رنگ و شکل با سایر لباس‌های‌شان تفاوت داشته است. به‌طور مثال مرد و زن در روم باستان در هنگام مراسم عزاداری لباس خاکستری به تن می‌کردند. یهودیان نیز فرهنگ خاص خود را داشتند. آنها لباس خود را پاره می‌کردند و خود را با لباسی بی‌رنگ و ساده بدون هیچ تزئیناتی می‌پوشیدند.

یکی از مراسم کهن ایرانی به نام سوگ سیاوش(یا سیاوشان) در ایران از زمان‌های بسیار قدیم برگزار می‌شده است که در آن زنان و مردان لباس سیاه به تن می‌کردند. صورت اوستایی اسم سیاوش، سیاورشن است که به معنای دارنده اسب سیاه است.

اسم اسب او شبرگ یا شبدیز است و شاید بتوان گفت سیاه پوشیدن افراد در مراسم عزاداری او به این دلیل بوده باشد.

یکی دیگر از عزاداری‌های کهن و مهم ایران، عزاداری برای امام حسین علیه السلام است. شیعه با سیاه‌پوشی خویش در عاشورا اعلام می دارد كه در منطق وی، بی حسین جامعه تاریک و جهان بی‌فروغ است.


مشکی رنگ مد و مرگ!
رنگ مشکی از چه زمانی تبدیل به رنگی برای عزاداری شد؟ میشل پاستورو در کتاب خود به نام « مشکی، تاریخ یک رنگ » نشان می دهد که رنگ مشکی از سال 1500 تبدیل به رنگی شد که بسیار پرطرفدار بوده است و بسیاری از پرنسس‌ها و پادشاهان آن را به تن می‌کردند.

به تدریج این رنگ به نمادی از شیکی و آراستگی تبدیل شد. با این که رنگ مشکی و متعلقات آن در دوران باستان و قرون وسطی به‌عنوان رنگ عزاداری به کار رفته است، اما با شروع دوران مدرن بود که این رنگ به‌عنوان رنگی برای پوشش در مراسم عزاداری انتخاب شد. رنگ سیاه از آنجا که خالی از نور است و نماد ظلمت و شب است، انتخاب درستی برای پوشیدن در مراسم خاکسپاری یک عزیز به شمار آمد.

با این وجود فرهنگ‌های زیادی در دنیا وجود دارد که مرگ را یک تولد دوباره و آغاز یک زندگی برتر می‌دانند و به همین دلیل افراد آن فرهنگ در مراسم تشییع جنازه مشکی به تن نمی‌کنند. به‌طور مثال درویتنام، کره جنوبی، هند و کشورهای عرب افراد برای شرکت در مراسم ختم یک عزیز، رنگ سپید می‌پوشند. لباس عزاداری مردم در کشور ژاپن، موفوکو نام دارد.

رنگ لباس‌های آنها مشکی- سفید است. در چین نیز شرایط مانند کشور ژاپن است. با این وجود، ممکن است طبق شرایط متفاوت لباس‌های متفاوتی پوشیده شود. به طور مثال، اگرعزیزی به دلیل کهولت سن از دنیای فانی رخت برببندد، اقوام و آشنایان لباس‌های صورتی یا قرمز می‌پوشند و به این دلیل که خدا به او عمر طولانی داده است، به خوشحالی می‌پردازند.

در فیلیپین پوشیدن رنگ قرمز در مراسم عزاداری شوم و ناپسند است. در نظر آنها کسانی که نه تا چهل روز لباس قرمز به تن می‌کنند، به یک بیماری سخت مبتلا می‌شوند یا می‌میرند.

در غرب با این که رنگ مشکی رنگ اصلی لباس‌های عزاداران است، سابق براین رنگ‌های دیگری نیز پذیرفته شده بوده است، مانند رنگ‌های بنفش ( از استخودوسی تا ارغوانی )، خاکستری و سفید. در دربار فرانسه، ملکه در مراسم درگذشت همسرش، رنگ سپید و پادشاه رنگ بنفش می‌پوشیده است. در دوران حکومت جرج اول تا چهارم و دوران ویکتوریایی در انگلستان، جواهراتی مخصوص عزا وجود داشت که عموما از شبق سیاه و گاهی اوقات نیز از موی عزیز از دست رفته به دست می‌آمد.

امروزه در کشور ما مراسم عزاداری با شکوه هر چه بیشتر برگزار می‌شود! به نظر می‌رسد مدی به‌‌عنوان مد پوشش در عزاداری‌ها در حال رواج در میان افراد به خصوص افراد متمول جامعه است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که یکی از گران قیمت‌ترین آرایش‌ها در آرایشگاه‌ها، آرایش سوم، شب هفت و ... است!! گاهی برخی از مجالس عزا، بیشتر شبیه یک سالن مد است تا مراسم ختم یک عزیز. اما به نظر ما هر چقدر یک مراسم ختم، ساده‌تر و بی‌تکلف‌تر باشد ارزش بیشتری خواهد داشت و به اسبابی برای خنده و تمسخر میهمانان تبدیل نخواهد شد.

منبع: مدآنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید