میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

استان یزد به واسطه پیشینه تاریخی و جغرافیایی منحصربه‌فردش، ‌از جمله مناطق توریستی ایران است. در یزد و دیگر شهرستان‌هایش، خانه‌ها، ‌قلعه‌ها، ‌قنات‌ها و آب انبارها، بادگیرها و دیگر سازه‌هایی که زندگی را برای ساکنان کویر هرچه آسان‌تر می‌نمود، بسیارند. ‌

کد خبر : ۱۳۷۹۵
بازدید : ۳۵۷۲

فرادید | استان یزد به واسطه پیشینه تاریخی و جغرافیایی منحصربه‌فردش، ‌از جمله مناطق توریستی ایران است. در یزد و دیگر شهرستان‌ هایش، خانه‌ها، ‌قلعه‌ها، ‌قنات‌ها و آب انبارها، بادگیرها و دیگر سازه‌هایی که زندگی را برای ساکنان کویر هرچه آسان‌تر می‌نمود، بسیارند. ‌


تطابق معماری با طبیعت و اقلیم که نشان از توان بالای مهندسی معماران این دیار داشته، همه را به شگفتی وامی‌دارد؛‌ تا آنجا که با وجود گرما و کم‌آبی، زندگی از قرن‌ها پیش در این دیار جریان داشته و اتفاقا یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های فلات ایران را در دل خود پرورانده است.

در این میان، میبد با پیشینه‌ای چند هزار ساله یکی از کانون‌های اولیه یکجانشینی درایران است که در واحه پهناور یزد واقع شده‌ و با توجه به پیدا شدن سکه ضرب میبد در دوره ساسانی، مشخص می‌شود که میبد دراواخر دوره ساسانی شهری معتبر و با اهمیت بوده است.

این شهر در 50 کیلومتری شمال غربی یزد واقع شده و شامل یک بخش مرکزی و دو بخش بفروئیه و ندوشن است. برج کبوترخانه، نارین قلعه، قلعه مهرجرد، قلعه بارچین، شهر قدیمی میبد که به ثبت ملی رسیده، مسجد جامع میبد، رباط شاه عباسی، موزه زیلو، یخچال قدیمی شهر، ‌آب انبارها از جمله آب انبار شاه عباسی، چاپارخانه، کاروانسراها که به دو نوع کوهستانی و دشتی تقسیم می‌شوند و ضرابخانه شهر از جمله دیدنی‌های میبدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در سفر به میبد می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی این شهر، ‌شب را به صبح برسانید یا پس از یک گشت یک روزه به یزد بازگردید؛‌ همچنین در این سفر می‌توانید از چک چک که یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان و از توابع اردکان است نیز بازدید کنید. زیلو، سفال و سرامیک جزو مهم‌ترین صنایع میبدند و بزرگ‌ترین کارگاه‌های ساخت سرامیک در این شهرستان واقع شده‌اند.

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک

میبد؛ شهر زیلو و سرامیک
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید