نایین؛ شهر فرش و عبا

نایین؛ شهر فرش و عبا

عبا و فرشش روزگاری شهرت جهانی داشته اما فرش نایین با وجود کیفیت خوبی که دارد در برابر فرش‌های ماشینی ارزان‌قیمت نادیده گرفته شده و عبابافی‌اش که روزگاری بیش از 2000 نفر را درگیر کار کرده بود، حالا به 15 کارگاه عبابافی در بخش قدیمی شهر یعنی محمدیه، محدود شده است.

کد خبر : ۱۳۸۰۰
بازدید : ۲۶۱۴
فرادید | عبا و فرشش روزگاری شهرت جهانی داشته اما فرش نایین با وجود کیفیت خوبی که دارد در برابر فرش‌های ماشینی ارزان‌قیمت نادیده گرفته شده و عبابافی‌اش که روزگاری بیش از 2000 نفر را درگیر کار کرده بود، حالا به 15 کارگاه عبابافی در بخش قدیمی شهر یعنی محمدیه، محدود شده است.

در گشتی یک روزه در این شهر که در 150 کیلومتری شرق اصفهان قرار گرفته، می‌توان حلقه بافت قدیمی را با تأمل دید؛ مسجد جامع نایین با گچکاری زیبا، منبر قدیمی و سرداب بزرگش در زیرزمین دیدنی است. در کنارش و در کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیک مسجد، الحاقات آن است و کمی آن‌طرف‌تر حجره‌هایی که اطراف میدانی است و به حسینیه نوآباد می‌رسد.

کوچه‌ای در نزدیکی حسینیه، کوچه‌ای است که خانه دکتر فاطمی در آن واقع شده. در ادامه راه گاهی در کوچه‌پس کوچه‌ها پیرمردانی در کنجی جلوی در نشسته یا کودک و زنانی که پیچیده در چادر می‌گذرند دیده می‌شوند و همین راه به قلعه‌ تاریخی نارین می‌رسد.

اما محمدیه بخشی از نایین است که عبابافی‌های به‌جا مانده از قدیم را در کارگاه‌های زیرزمینی دستکند در خود جای داده و همچنان به شیوه سنتی و از پشم شتر عبا و جلیقه می‌بافند. در نزدیکی این کارگاه‌ها آسیاب آبی بی‌نظیری وجود دارد به نام ریگاره که 30 متر زیرزمین است.

تونل ورودی آن با تمام نقشه راه و هواگیرهای مسیر تا رسیدن به چرخ آسیاب و آب قنات که در ارتفاعی بالاتر از آسیاب قرار دارد، چند سالی است که کشف شده اما این مسیر هیجان‌انگیز با وجود تمام جذابیتش هنوز در بسته‌های گردشگری تورها قرار نگرفته است. این قنات می‌تواند کشف نوروزی شما باشد.

نایین؛ شهر فرش و عبا

نایین؛ شهر فرش و عبا

نایین؛ شهر فرش و عبا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید