علت خواب‌رفتگی مکرر دست‌ها و پاها چیست؟

علت خواب‌رفتگی مکرر دست‌ها و پاها چیست؟

مسلماً تا به حال احساس خوابرفتگی دست یا پایتان پس از خواب یا پا روی پا انداختن، به شما دست داده است. این حالت اگرچه اعصاب خوردکن است، ولی خیلی زود با قدری تحرک از بین می‌رود. اما اگر مرتباً دچار احساس خواب رفتگی در نقاط مختلف بدنتان می‌شوید، وقت آن است که موضوع را جدی بگیرید.

کد خبر : ۱۳۸۰۲
بازدید : ۱۱۹۳۱
علت خوابرفتگی مکرر دستها و پاها چیست؟


فرادید | مسلماً تا به حال احساس خوابرفتگی دست یا پایتان پس از خواب یا پا روی پا انداختن، به شما دست داده است. این حالت اگرچه اعصاب خوردکن است، ولی خیلی زود با قدری تحرک از بین می‌رود. اما اگر مرتباً دچار احساس خواب رفتگی در نقاط مختلف بدنتان می‌شوید، وقت آن است که موضوع را جدی بگیرید.

به گزارش فرادید به نقل از Prevention.com، دکتر استنلی ایادورای، استادیار پزشکی اعصاب و ماهیچه در دانشگاه اوهایو، می‌گوید: "وقتی که فردی با شکایت از بی‌حسی و خوابرفتگی دستها و پاها نزد ما می‌آید، ما به این نگاه می‌کنیم که این حالت از کی آغاز شده و نحوۀ پیشرفت آن به چه صورت بوده، و بدین ترتیب امکان حدس زدن علت را پیدا می‌کنیم. اگر بتوانیم علت ریشه‌ای موضوع را پیدا کنیم، می‌توانیم آن را درمان کنیم یا حداقل با استفاده از دارو از عوارضش بکاهیم."

نهایتاً ممکن است برای تشخیص ممکن است به آزمایش خون، ام آر آی، سی تی اسکن یا ای ام جی احتیاج پیدا کنید. اما تا آن زمان می‌توانید در زیر با 7 عامل عمدۀ خواب رفتن دست و پا آشنا شوید:

عصب تحت فشار در گردن یا کمر
آیا درد یا خوابرفتگی از گردن به سمت بازوهایتان یا از کمر به پاهایتان منتشر می‌شود؟ این اتفاق ممکن است در اثر فشار بر روی عصب در نتیجۀ یک جراحت، بد نشستن یا حتی آرتروز رخ داده باشد. فیزیوتراپی یا داروهایی نظیر گاباپنتین می‌تواند در درمان این وضعیت موثر باشد.

کمبود ویتامین
اگر خوابرفتگی در هر دو دستتان اتفاق می‌افتد، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب 12 شده باشید. در این مورد، احتمالاً احساس خستگی و بی‌حالی به شما دست می‌دهد و ممکن است دچار کم خونی نیز باشید. اگر با آزمایش خون متوجه شدید که مشکل کمبود ویتامین ب است، با استفاده از مکملهای ب 12 یا تزریق می‌توانید مشکل را حل کنید.

سندرم تونل کارپال
زیاد تایپ می‌کنید؟ با ابزارهای برقی زیاد کار دارید؟ حرکت یا لرزش مکرر می‌تواند باعث فشرده شدن یک عصب در مچ شما شده و این موضوع به نوبۀ خود می‌تواند به خواب رفتن دستها بیانجامد. معمولاً برای تشخیص سندروم تونل کارپال از ای ام جی و سونوگرافی استفاده می‌شود. اگر دچار این سندرم باشید، لازم است تا نحوۀ انجام فعالیتهای روزمرۀ خود را تغییر دهید. دیگر درمانهای تونل کارپال، شامل فیزیوتراپی، استفاده از داروهای ضدالتهابی و حتی بعضاً جراحی می‌شود.

تنگی مجرای گردنی یا نخاعی
تنگ شدن فضاهای درون کانال نخاعی در گردن یا ستون فقرات می‌تواند بر طناب نخاعی و یا ریشۀ اعصاب فشار وارد کند و باعث احساس خوابرفتگی شود. تنگی مجرا با استفاده از ام آر آی یا سی تی اسکن قابل تشخیص است و بسته به شدت آن با فیزیوتراپی یا تزریق اپیدورال یا جراحی قابل درمان است.

دیابت
اگر به دیابت مبتلا هستید یا اینکه بدنتان به انسولین مقاوم شده که مقدمۀ دیابت است، بهتر است بدانید که قند خون بالا همچون سم برای اعصاب عمل می‌کند و می‌تواند باعث احساس خواب رفتگی در دستها و پاهایتان شود. همچنین افزایش تشنگی و گرسنگی و تکرر ادرار می‌توانند از دیگر نشانه‌های دیابت باشند. در صورت این نشانه‌ها از پزشک بخواهید که برایتان آزمایش خون ناشتا بنویسد. با تغییر در سبک زندگی و استفاده از دارو می‌تواند، می‌‌توانید دیابت را تحت کنترل بگیرد.

علت خوابرفتگی مکرر دستها و پاها چیست؟


کم کاری تیرویید
تیرویید کم کار می‌تواند باعث خوابرفتگی و همچنین خستگی، حساسیت نسبت به سرما، افزایش وزن بی دلیل، خشکی پوست و ریزش مو شود. این موضوع با یک آزمایش خون به راحتی قابل تشخیص است. اگر دچار این مشکل باشید، می‌توانید هرمونهای مصنوعی تیرویید مصرف کنید.

ام اس
اگر دچار احساس بی حسی یا خوابرفتگی هستید و علاوه بر آن، دچار دوبینی، سر به هوایی یا مشکل در کنترل ادرار و مدفوع نیز هستید، ممکن است علت آن ام اس باشد. ام آر آی می‌تواند پلاکها یا زخمهایی در مغز یا طناب نخاعی که با ام اس اتفاق می‌افتند را آشکار کند. داروهای مختلفی برای درمان عوارض و کاهش سرعت پیشرفت بیماری در دسترس هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید