هشدار بیل گیتس درباره «خطر» هوش مصنوعی

بیل گیتس، پایه‌گذار شرکت «مایکروسافت»، درباره تهدید «هوش مصنوعی در دهه‌های پیش رو» هشدار داد و آن را خطری جدی دانست.

کد خبر : ۱۳۹
بازدید : ۱۳۱۷

فرادید| بیل گیتس، پایه‌گذار شرکت «مایکروسافت»، درباره تهدید «هوش مصنوعی در دهه‌های پیش رو» هشدار داد و آن را خطری جدی دانست.

به نوشته سایت «سی‌ نت»، بیل گیتس که از ثروتمند‌ترین مردان جهان است، در حالی درباره عواقب خطرناک رشد هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد که پیش از وی شخصیت‌های دیگری نیز در این باره هشدار داده بودند.

«استیون هاوکینگ»، کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری، «ایلان ماسک» پایه‌گذار شرکت هوا-فضای «اسپیس اکس» دو تن دیگر از کسانی هستند که قبل از گیتس درباره «ماشین‌هایی که می‌توانند فکر کنند» اعلام خطر کرده بودند.

بیل گیتس روز هشتم بهمن ماه، با حضور در جلسه پرسش و پاسخی در سایت «ردیت» گفت: «من جزو آن جماعتی هستم که نگران خلق ابر-هوش هستند. در اول کار ماشین‌ها بخش زیادی از کارهای ما را برای‌مان انجام خواهند داد و زیاد هم هوشمند نخواهند بود. اگر بتوانیم در همین حد این روند را مدیریت کنیم تحول مثبتی خواهد بود. اگرچه چند دهه بعد از این مرحله، این هوش مصنوعی به حدی قدرتمند خواهد شد که باید نگرانش باشیم.»

اوایل ماه جاری میلادی، «ایلان ماسک» نیز به صد‌ها پژوهشگر و استاد دانشگاه پیوست که با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار آن شده بودند که ساز و کار‌هایی برای پیشگیری از «رشد هوش [مصنوعی] بدون کنترل بشر» آماده و اجرا شوند.

گیتس در واکنش به این هشدار تأکید کرد که «من نیز با ایلان ماسک و دیگران در این باره موافق هستم و درک نمی‌کنم که چرا بقیه نگرانی‌ در این باره ندارند.»

صحبت‌های اخیر «بیل گیتس» در حالی مطرح می‌شود که شرکت خود او، مایکروسافت، در حال کار بر روی نوعی سامانه هوش‌ مصنوعی به نام «کورتانا» است. این نرم‌افزار که در تلفن‌های ویندوز مایکروسافت ارائه می‌شود تا پایان سال جاری میلادی قرار است به عنوان بخشی از سیستم عامل «ویندوز ۱۰» به بازار عرضه شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید