دستگیری یک مظنون در انفجار بازار تهران

کد خبر : ۱۳۹۲۸
بازدید : ۱۲۰۷
فرمانده ناجا با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مسائل مختلفی از جمله ضرورت افزایش دو برابری نیروهای پلیس، دستگیری یک مظنون در انفجار بازار، بازدارندگی مجازات‌ها وضع مطلوب امنیت کشور، میانگین حقوق ۱.۵ میلیونی ناجایی‌ها سخن گفت.

به گزارش فارس، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت.

سردار اشتری گفت: مسئولیت فرماندهی ناجا مسئولیت فوق العاده سنگین است و شاید قبل از حضورم در این سمت شاید نمی‌دانستم چقدر سخت است البته با همکاری همکارانم کارها خوب پیش رفت.

وی درباره حادثه عصر امروز بازار تهران گفت: بعد از ظهر انفجاری در بازار رخ داد همکاران ما سریعا در محل حاضر شدند تیم چک و خنثی سازی و کارشناسان محل را بازدید کردند اما آخرین اطلاعات حکایت از انفجار مواد شیمیایی بوده است و احتمالا برای ساخت مواد محترقه برای آخر سال بوده است.

فرمانده ناجا گفت: یک نفر به دلیل ظن و اتهام دستگیر شده است البته 39 نفر هم مجروح شده اند که دو نفر از آنها حالشان خوب نیست اما مابقی سرپایی معالجه شده‌اند یا وضعیت مشکل داری ندارند.

وی درباره چهارشنبه آخر سال نیز گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد ما سنوات گذشته حوادثی که رخ می‌داد و تلفاتی که وجود داشت امسال به نسبت سال‌های گذشته کمتر بود و 3 نفر متأسفانه کشته شدند و البته این موضوع هم سخت است تعدادی هم قطع عضو شدند و نابینا شدند اما آمار بیمارستان حکایت از کاهش تعداد مصدومان دارد.

سردار اشتری گفت: حوادث بیش از 40 درصد کاهش داشته است.

وی درباره امنیت شهرها گفت: ما ا مطلوب و ایده‌آل حتما فاصله داریم ولی وضعیت را می‌توانم بگویم خوب است و هم خود شهرها و هم در مرزها وضعیت مناسب است و آماری که من می‌گویم برحسب اطلاعات روزانه است. و 24 ساعت یکبار مطالعه می‌کینم و مرورشان می‌کینم وضعیت امنیت‌مان خوب است.

فرمانده ناجا درباره سارقان و معتادان متجاهر هم گفت: در بحث معتادان ما معتادان متجاهر را اعلام کردیم و گفتیم که اگر محل‌های نگهداری و کمپ‌ها آماده شود نیروی انتظامی آمادگی دارد در کمتر از ده روز اینها را جمع آوری کند و تحویل کمپ‌ها بدهد و در برخی از شهرها هم در کمتر از 48 ساعت افراد را جمع آوری کردیم.

مشکل امروز ما کمبود محل‌های نگهداری است البته برخی از دستگاه‌های همکاری لازم را داشته اند اما امیدواریم در سال آینده این روند برای اختصاص مکان نگهداری بهبود پیدا کند.

وی گفت: ما بیش از 5 هزار نفر را در تهران با هماهنگی شهرداری تهران جمع آوری کردیم و برخی از این پارک‌ها و مکان‌هایی که محل جمع آوری‌شان بود را پاک‌سازی کردیم.

سردار اشتری درباره سارقان نیز گفت: ما بیش از 50 درصد از سرقت‌هایمان سرقت خورد است و بالای 50 درصد همین سارقان خرد معتادان هستند که دست به سرقت می‌زنند و بعضا هم اموال سرقتی‌شان قیمت زیادی ندارد و صرفا می‌خواهند مشکل روزانه‌شان را حل کنند.

وی افزود: دستگاه قضایی کشور هم برای نگهداری این افراد قطعا محدودیت‌هایی دارد متأسفانه از آنجایی که محل‌های مناسبی برای نگهداری اینها نیست نمی‌توان کاری کرد.

فرمانده ناجا گفت: باید توضیح بدهم درباره قرارگاه نوروزی و اقداماتی که از روز گذشته شروع شده است و قرارگاه نوروزی امام علی هم امروز شروع به کار کرد.

وی افزود: در بحث ترافیکی ملاحظه کردید در سال‌های قبل و امسال هم با برنامه ریزی بیشتر همکاران ما در جاده‌ها هستند و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.

سردار اشتری خاطرنشان کرد: فرهنگ ترافیکی در کشور ما ارتقا پیدا کرده است و مردم هم مقیدتر شده اند نسبت به رعایت مسائل ترافیکی که البته به آن بخش اندکی که رعایت نمی‌کنند توصیه می‌کنیم قانونی رانندگی کنند.

وی درباره امنیت شهرها هم گفت: برخی شهرها مسافر پذیر و برخی مسافر فرست هستند که البته هر دو دسته از این شهرها باید از امنیت لازم برخوردار باشند تا نظم حاکم شود.

فرمانده ناجا گفت: در تمام محلات تهران محل‌هایی را برای حضور مأموران در نظر گرفته‌ایم و همچنین ایستگاه‌های سیاری را هم برنامه ریزی کرده‌ایم و هدفمان پیشگیری از بروز ناامنی است.

وی درباره ارتقای وضعیت کلانتری‌ها و نحوه برخورد با شهروندان و طول کشیدن رسیدگی‌ها گفت: خوشبختانه رفتار سازمانی همکاران ارتقا پیدا کرده است البته بدانید کار سخت است و فشار کار باعث می‌شود خستگی مفرط باعث کاهش دقت شود اما مأموران ما و آمارهای موجود نشان می‌دهد که وضعیت مأموران بهتر شده است.

وی درباره تخلفات گفت: بیش از 450 هزار تماس با 197 گرفته شده است وقتی تقسیم می‌کینم بخشی انتقاد بخشی پیشنهاد و تشکر بوده است که سهم انتقادات بیش از 30 درصد بوده است.

سردار اشتری گفت: البته برخی از تماس‌گیرندگان هم شکایت دارند و ما خیلی سریع بر روی این مسائل بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر کوتاهی شده باشد حتما اقدام لازم انجام می‌شود.

فرمانده ناجا درباره برخورد با دست فروشان نیز گفت: اینکه باید نیروهای پلیس افزایش پیدا کند حتما درست است و در تمام دنیا هر هزار نفر 5 تا 7 نفر پلیس هستند اما ما حدود 3 نفر را داریم ما باید این تعداد را دو برابرش کنیم و تجهیزات را افزایش دهیم چون کشور ما پهناور و گسترده است.

وی گفت: ما در برخی از شهرها هنوز نتوانسته‌ایم که کلانتری داشته باشیم البته این به معنای این نیست که جایی و نقطه‌ای از دید پلیس پنهان مانده باشد. حتما گشت ما در آن نقطه حضور دارد و از تجهیزات لازم هم استفاده می‌کینم.

سردار اشتری درباره فضای مجازی نیز گفت: پلیس فتا با اینکه نوپا است و چند سال است شکل گرفته اما خوشبختانه نقش خوبی ایفا پیدا کرده است به همان اندازه‌ای که ما رشد پیدا می‌کینم و مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند جرائم افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: 17 درصد جرائم فضای مجازی نسبت به سال 93 افزایش پیدا کرده و قطعا سال بعد هم افزایش بیشتری خواهیم داشت. البته خوشبختانه بیش از 85 درصد جرائم کشف شده است که این امیدوار کننده است.

فرمانده ناجا افزود: بیشتر جرائم در حوزه فضای مجازی مسائل مالی است و کلاهبرداری‌ها را شامل می‌شود. البته ما باید در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر و بهتر از گذشته عمل کنیم.

سردار اشتری درباره کلاهبرداری از داخل زندان هم گفت: سازمان زندان‌ها اقدامات خوبی در جهت پاکسازی زندان انجام داده‌اند البته باید این روند بهبود بهتری داشته باشد.

وی درباره برخورد با ناامنی ها هم گفت: امروز احساس امنیت از خود امنیت ارزشش بیشتر شده است وضعیت امنیتی ما خوب است اما متأسفانه برخی جاها وضعیت احساس امنیت‌مان خوب نیست. به گفته رهبری مردم باید در آرامش و آسایش باشند همه ما باید تلاش کنیم این امنیت روانی ایجاد شود.

فرمانده ناجا گفت: برخی موارد ما فرافکنی می‌کنیم و مشکل را به گردن کس دیگری می‌اندازیم اما ما در حوزه کاری خودمان تلاش کردیم تا با برنامه ریزی بهتر عمل کنیم.

وی گفت: براساس موازین شرعی و قانونی وظایفمان عمل می‌مکنیم و بین شرع و قانون فاصله‌ای نداریم و نیروی انتظامی حافظ ارزش‌هاست و حفاظت از دستاوردهای انقلاب و ارزش‌ها وظیفه ما است و همه کارهای ما هم طبق قوانین است.

سردار اشتری درباره خودروهایی که کشف حجاب می‌کنند سرنشینان آن گفت: من در شهریور ماه این موضوع را گفتم و گفتیم سرنشینان باید این موضوع را رعایت کنند. همچنین خودروهایی که ایجاد آلودگی صوتی می‌کنند و همکاران ما این ها را اعمال قانونی می‌کنند.

وی افزود: خودروهایی بوده اند که توقیف شده اند و بیش از یک ماه در توقیف مانده‌اند البته به دستور مقام قضایی و این موضوع براساس بررسی‌های ما اثرگذار هم بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی درباره نرخ جریمه‌ها هم گفت: این افزایش براساس قانون بوده است و قرار بوده هر سال براساس نرخ تورم افزایش پیدا کند ما هدفمان از جریمه کردن اذیت مردم نیست بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که بازدارندگی داشته باشد. قطعا راننده‌ای که بداند خودرو‌اش به واسطه تخلف توقیف می‌شود بازدارندگی خواهد داشت و از تخلف پرهیز می‌کند.

وی گفت: آنچه از سوی هیات دولت به ما ابلاغ شود ما آن را اجرا می‌کنیم. نماینده پلیس هم در جلسات تصمیم‌گیری نرخ جریمه‌ها حضور داشته است و قطعا این بر روی تصادفات و تخلفات تاثیر می‌گذارد.

سردار اشتری گفت: در سال 94 به تعداد 3 درصد یعنی حدود 450 نفر کاهش تلفات داشتیم و در نوروز 94 نسبت به نوروز 93 حدود 10 درصد کاهش داشتیم که امیدواریم در نوروز 95 هم کاهش چشم‌گیری داشته باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: بیش از 95 درصد رانندگان ما قوانین را رعایت می‌کنند و تنها 5 درصد رعایت نمی‌کنند.

وی درباره معیشت کارکنان ناجا گفت: حضرت آقا در حکم‌شان برای بنده به موضوع معیشت پرداختند ما هم براساس این تدبیر و فرمان کارگروهی را مشخص کردیم تا برخی مسائل را بررسی کنند البته افزایش حقوق چیزی نیست که ما یک شبه درباره آن تصمیم بگیریم باید از برخی فیلتر‌ها بگذرد البته ما گام را برداشته ایم تا بتوانیم برخی از کاستی‌ها را برطرف کنیم.

سردار اشتری درباره کمک دولت هم گفت: هر کجا با منطق و استدلال پیش رفتیم دولتی ها هم با ما کنار آمدند البته با یک مکاتبه و یک جلسه همه چیز حل نمی‌شود بلکه چندین بار رفتیم و آمدیم تا حل شده است.

فرمانده ناجا درباره حقوق یک مرزبان در جنوب شرق کشور گفت: میانگین حقوق کارکنان ناجا یک میلیون 400 است و این در حالی است که بیشتر کارکنان حقوقشان زیر 3 میلیون تومان است.

وی درباره حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: در این باره در یک جلسه صحبت کردیم و گفتیم مجازات باید بازدارنده باشد و اگر کسی تخلف انجام داد بداند که باید هزینه بالایی پرداخت کند. اگر فکر کند که نباید هزینه‌ای بدهد قطعا فایده نخواهد داشت.

سردار اشتری گفت: باید یک کارگروهی بنشینند و بررسی کنند آن چیزی که نیروی انتظامی دنبال می‌کند این است که باید مجازات‌ها بازدارندگی داشته باشد.

فرمانده ناجا درباره استرداد خاوری هم گفت: از طریق اینترپل پیگیری این موضوع هستیم و باید آن کشور مربوطه هم با ما همکاری کند ما این آمادگی را داریم. اگر آن طرفی ها با ما همکاری کنند مشکلی برای استردادش مشکلی نداریم.

وی گفت: از مردم تشکر می‌کنم این یک‌سالی که بنده در خدمت‌شان بودم زیرا مردم اعتماد کردند به پلیس و با ما همکاری خوبی داشتند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید