اردوغان: اروپا روی میدان مین می‌رقصد

کد خبر : ۱۳۹۷۴
بازدید : ۹۹۳

در آستانه ملاقات رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه برای بررسی نحوه مقابله با بحران پناهجویان در اروپا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اروپائیان را مورد انتقاد قرار داده است.

اردوغان در سخنانی در روز جمعه، ۲۸ اسفند (۱۸ مارس)، گفت که اروپا به جای اینکه به ترکیه بگوید چه باید بکند، بهتر است به رفتار خود در قبال پناهجویان نگاه کند.

وی در سخنانی که از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد گفت: "در زمانی که ترکیه میزبان سه میلیون مهاجر است، آنهایی که نمی‌توانند حتی به معدودی پناهجو، جایی بدهند یا در وسط اروپا، این افراد بیگناه را در شرایط خجالت آوری به حال خود رها ساخته‌اند باید اول از همه، به خودشان نگاه کنند."

رئیس جمهوری ترکیه برخی از کشورهای اروپایی را به حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از "تروریسم" متهم کرد. اگرچه او مشخصا از گروه خاصی نام نبرد، اما ظاهرا منظور او حزب کارگران کردستان - پ‌ک‌ک - بوده که از سه دهه پیش، به عملیات مسلحانه در ترکیه دست زده است. یک گروه انشعابی از پ‌ک‌ک مسئولیت دو انفجار انتحاری ماه گذشته در آنکارا را بر عهده گرفته است. در این انفجارها ۶۶ نفر کشته شدند.

در واکنش به این انفجارها، ارتش ترکیه عملیاتی را در مناطق کردنشین این کشور به اجرا گذاشت و گفت که هدف از آن، از میان بردن شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در پناهگاه‌های آنان است.

رهبران اروپایی نسبت به تلفات غیرنظامی این عملیات ابراز نگرانی کرده و از دولت ترکیه خواسته بودند عملیات نظامی را "متناسب" با وضعیت منطقه طراحی کند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: "مبارزه ما با تروریسم ضابطه‌مند و مشروع است. تمام سازمان‌های تروریستی فعال در منطقه و در ترکیه علیه ترکیه متحد شده‌اند و دولت‌های متعددی، عمدتا در کشورهای اروپایی، هنوز نمی‌توانند موضعی اصولی علیه این گروه‌ها اتخاذ کنند."

وی گفت که اروپا با چنین برخوردی، "روی میدان مین می‌رقصد."

اردوغان از اینکه مقامات بلژیکی اجازه دادند در خارج از محل برگزاری مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه در بروکسل، چادری به حمایت از پ‌ک‌ک برپا شود ابراز ناخرسندی کرد هر چند گفت که بعدا، پرچم و پلاکاردهای این گروه از محل برداشته شد.

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در ملاقات با نخست وزیر ترکیه در صدد هستند آن کشور را قانع کند تا برای پایان دادن به بحران پناهجویان، با اتحادیه اروپا همکاری بیشتری بکند. در مقابل، قرار است ترکیه از کمک‌های مالی و امتیازات سیاسی مختلف برخوردار شود.

روز گذشته، نخست وزیر لوکزامبورگ گفت که رهبران اتحادیه اروپا بر سر موضع مشترک در مذاکره با نخست وزیر ترکیه به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد که تمام مهاجرانی که از ترکیه به یونان می‌روند به ترکیه بازگردانده شوند و در مقابل، این اتحادیه برای بهبود وضعیت پناهندگان در ترکیه به این کشور کمک مالی کند و همچنین تسهیلاتی را در اختیار شهروندان ترکیه قرار دهد تا بدون نیاز به ویزا، به کشورهای عضو شنگن سفر کنند.

هنوز در مورد موافقت ترکیه با این پیشنهاد اطمینانی وجود ندارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید