ماجرای آلبوم چاووش هشت

ماجرای آلبوم چاووش هشت

چاووش در سالگرد انقلاب هفتمین آلبوم خود را شامل گلچینی از سرود های پیشین، درکنار قطعاتی جدید منتشر کرد. شده بود. تصنیف «رزم مشترک» یا «همراه شو عزیز» یکی از آثار تازه ساخته پرویز مشکاتیان بود که شاعر آن در ابتدا برزین اذر مهر معرفی شد و در دهه 80 شمسی مشکاتیان فاش کرد که خود شاعر این تصنیف بوده است.

کد خبر : ۱۴۱۵
بازدید : ۶۰۳۲
ماجرای آلبوم چاووش هشت
فرادید | بخش مهمی از موسیقی ایرانی برآمده از جنبشی است که از اواخر دهه 40 در مرکز حفظ اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت شروع شد. در مجموعه «صد قطعه موسیقی ایرانی که باید شنید» به تاثیرات این جنبش بر موسیقی چاووش و سه دهه پس از آن می پردازیم.

به گزارش فرادید، چاووش در سالگرد انقلاب هفتمین آلبوم خود را شامل گلچینی از سرود های پیشین، درکنار قطعاتی جدید منتشر کرد. تصنیف «رزم مشترک» یا «همراه شو عزیز» یکی از آثار تازه ساخته پرویز مشکاتیان بود که شاعر آن در ابتدا برزین اذر مهر معرفی شد و در دهه 80 شمسی مشکاتیان فاش کرد که خود شاعر این تصنیف بوده است.

با شکل گیری حکومت اسلامی، یک جریان نمونه سازی که با مهدی کلهر (بعدها مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد شد و به دنبال اظهار نظری در خصوص سانسور برکنار شد) شروع شده بود، دست به ساخت نمونه هایی از آثار هنری در حوزه های مختلف زد که به عنوان الگوی اثار هنری در جامعه اسلامی استفاده شود. از لطفی دعوت شد تا بر روی فیلمی از شهدای 17 شهریور موسیقی اجرا کند. مثنوی بانگ نی برای این موضوع ساخته شد که از اولین کلیپ های ساخته شده در ایران است. بعدها در دهه 80 لطفی در یک برنامه رادیویی به طور مبسوط از خدمات مهدی کلهر تمجید کرد.

لطفی پس از آن چاووش هشت را منتشر کرد. روی اول نوار آواز شهرام ناظری بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج (بانگ نی) و تصنیف کاروان بود که شعر بند اول آن را شهرام ناظری سروده بود. اجرای زنده این اثر در باغ ارم با پیگیری های مهدی کلهر برای زنان و مادران شهید صورت گرفت. لطفی در خاطراتش از وضعیت ویژه این اجرا به خاطر حضور مخاطبین با چادرهای یک دست سیاه، صدای گریه و آرامش بی نظیر سالن یاد می کند. در همین اجرا است که دو نفر از افراد کمیته با اسلحه به روی سن می آیند و نوازندگان گروه شیدا را از سالن بیرون می کنند.

اما روی دوم این آلبوم ساز و آوازی در افشاری و بازسازی تصنیفی از عارف یود که با صدای سیما بینا منتشر شد. انتشار این آلبوم همزمان با فتوای امام خمینی(ره) در خصوص ممنوعیت موسیقی پس از ماجرای رادیو دریا بود. رادیو دریا عنوان یک رادیو محلی بود که در سواحل دریای خزر در فصل تابستان به اجرای برنامه می پرداخت. با اینکه چند سال از انقلاب می گذشت اما محتوای برنامه های این رادیو متاثر دوران پیش از انقلاب بود. در این شرایط افراد کمیته به مرکز چاووش آمدند و لطفی را دستگیر کردند. حاصل بازجویی ممنوعیت روی دوم نوار چاووش هشت با صدای سیما بینا بود.

آنچه در ادامه می شنوید تصنیف کاروان شهید از ساخته های محمدرضا لطفی و خوانده های شهرام ناظری است که شعر آنرا محمد ذکایی سروده است.



۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید