اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت

اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت

در نشست سریال نوروزی «قرعه» بر این نکته تاکید شد که امسال از آن سال‌هایی بود که همه مغرضانه تلویزیون را دیدند و در عین حال انتقادهایی به تلویزیون به جهت جابجایی پخش سریال‌های نوروزی وارد شد.

کد خبر : ۱۴۵۹۴
بازدید : ۱۵۲۰۶
در نشست سریال نوروزی «قرعه» بر این نکته تاکید شد که امسال از آن سال‌هایی بود که همه مغرضانه تلویزیون را دیدند و در عین حال انتقادهایی به تلویزیون به جهت جابجایی پخش سریال‌های نوروزی وارد شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سریال نوروزی «قرعه» عصر روز یکشنبه (15 فروردین‌ماه) با حضور برزو نیک‌نژاد کارگردان، محمود اتحادی تهیه‌کننده، حمیدرضا آذرنگ، نسرین نصرتی، نازنین کریمی و جمع دیگری از بازیگران این مجموعه در دفتر قدیمی سیروس مقدم برگزار شد.

13 قسمت برای «قرعه‌» کم بود
در ابتدای این نشست برزو نیک‌نژاد - کارگردان این مجموعه - در پاسخ به پرسشی مبنی بر پُرکاراکتر بودن سریال «قرعه» که از آن به عنوان پاشنه آشیل این مجموعه یاد می‌شود، توضیح داد: اصلا ویژگی «قرعه» به پُرکاراکتر بودنش بود. ویژگی «قرعه» شلوغی کاراکترهای آن بود و اگر در ابتدای کار یک‌سری کاراکترها روی هوا هستند، به فراخور قصه که نزدیک می‌شویم در ادامه راه طبق همان نقشه یعنی فیلمنامه جلو رفته‌ایم.

او با اشاره به محتوای این مجموعه که به قرعه‌کشی در یک محله در طبقه متوسط رو به بالا برمی‌گردد، به دشواری قصه «قرعه» اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر مواقع ما منتظر 24 نفر بازیگر برای گریم بودیم و این شلوغیِ کار، خود به خود سخت‌تر می‌شود.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: هیچ تماشاگری وظیفه ندارد سریال‌هایی که ما می‌سازیم را دنبال کند. اگر این اتفاق شکل نگرفته که مخاطب کار را دنبال کند، مشکل از ما سازندگان است و به کلّیت کار برمی‌گردد نه قصه.

نیک‌نژاد همچنین با اعتقاد بر اینکه قصه «قرعه» با حجم بالا برای 13 قسمت کم بود، بیان کرد: می‌پذیرم به دلیل کمبود پیش‌تولید برای شخصیت‌پردازی‌ها، یک‌سری کاراکترهای ما کم‌کم شخصیت‌پردازی شدند و واقعا 13 قسمت برای این قصه کم بود.

اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت


فاصله 50 کیلومتری «قرعه» با «پایتخت»
کارگردان «قرعه» درباره قیاس مجموعه «قرعه» با «پایتخت» به واسطه اینکه برخی عوامل «پایتخت» در این مجموعه حضور داشتند و آیا این قیاس درست است؟ توضیح داد: «قرعه» هیچ ارتباطی به مجموعه «پایتخت» نداشت و 50 کیلومتری «پایتخت» بود. حتی فرم تصویربرداری 180 درجه با مجموعه «پایتخت» تفاوت داشت. کار «پایتخت» یک‌سری شخصیت‌پردازی‌هایی داشت که اگر ما هم آن زمان‌بندی را برای شخصیت‌هایمان داشتیم، شرایط بهتری رقم می‌خورد.

وی سپس گفت: سریال «قرعه» 61 روزه کار شد، یعنی ما پذیرفتیم اشکال کمبود زمان در توان گروه در 61 روز گذاشته شود. من در «پایتخت 1» بودم. در «پایتخت 2» هم کتفم شکست و معتقدم نوع فضاسازی و نوع ساختار این مجموعه هیچ ربطی به «قرعه» ندارد.

«قرعه» چگونه مخاطبان را قلقلک داد؟
برزو نیک‌نژاد که کارهایی همچون «دودکش»، «روزهای بد به در»، «دردسرهای عظیم» را کار کرده، معتقد است دغدغه‌اش سریال خانوادگی است و عنوان کرد: در مجموعه «قرعه»، قرعه‌کشی محله قلقلکی بود که ما در این سریال به مخاطب دادیم. سختیِ کار «قرعه» را دوست داشتم، چون به عقیده من «قرعه» اتفاق خاصی بود و شاید دیگر جرأت نکنم سراغ این نوع جنس کارها بروم، چون کار شلوغ و سختی بود.

اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت

حاضر نبودم به تلویزیون برگردم
حمیدرضا آذرنگ به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی مجموعه «قرعه» نیز درباره حضورش در تلویزیون پس از یک اتفاق تلخ، گفت که قرار نبود به تلویزیون بازگردد و عنوان کرد: «جاده قدیم» بدترین کار من در تلویزیون بود، به خاطر برخوردهایی که از تلویزیون دیدم حاضر نبودم به تلویزیون برگردم. برای مدتی پس از حضور در «جاده قدیم» در سینما و تئاتر فعالیت می‌کردم تا اینکه قصه «قرعه» پیش آمد. البته قرار بود پیش از این همکاری با برزو نیک‌نژاد داشته باشم که به این کار رسیدیم.

این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شلوغیِ کار این مجموعه، مخاطب را اذیت کرده، توضیح داد: اگر قصه «قرعه» که به یک محله برمی‌گشت در یک خانواده پنج نفره می‌گذشت و مبلغ قرعه‌کشی بر سر یک میلیون تومان اتفاق می‌افتاد، دیگر این مبلغ ایجاد دغدغه و انگیزه نمی‌کرد. بنابراین نیاز بود این پول به اندازه موقعیت بزرگی باشد و مستلزم قرعه‌کشی بزرگ بود.

آذرنگ همچنین در ادامه با اعتقاد به اینکه پیش تولید در جامعه ما به درستی تعریف نشده است، بیان کرد: وقتی منِ بازیگر از فاصله تست گریم تا جلوی دوربین رفتنم، دو روز فاصله بیشتر ندارد خیلی از اتفاقات را برای آشنایی با شخصیت قصه از دست می‌دهم. اتفاقی که نه تنها در تلویزیون رواج دارد، بلکه در سینما هم رواج پیدا کرده است.

این بازیگر همچنین مشکل دیگر مجموعه «قرعه» را عدم ارتباط نویسنده با عوامل تولید عنوان کرد و گفت: در مجموعه «قرعه» این اتفاق باعث شده بود بیشترین حجم کار بر روی دوش کارگردان بیفتد. اما نکته مثبت این مجموعه به مسائل مالی برمی‌گردد که برای ما امنیت بوجود آورده بود.

آذرنگ سپس درباره پخته نبودن شخصیت‌ها در سریال «قرعه» نیز اظهار کرد: متأسفانه در «قرعه» فرصت گفت‌وگوی شخصیت‌ها بوجود نیامد و همه این مسائل به این برمی‌گردد که زمان مناسبت‌های ما هیچ‌گاه عوض نمی‌شود، پس چرا از شروع سال به فکر کارهای مناسبتی نیستیم؟ البته اگر نگران رقابت با شبکه‌های دیگر هستیم.

این اتفاق صداوسیما را از وجاهت می‌اندازد
وی همچنین درباره بازخورد مجموعه‌های نوروزی و همچنین مجموعه «قرعه» توضیح داد: بازخوردی که از بیرون داشتم این گونه بود که اکثر سریال‌های عید افت داشتند. البته متأسفانه ما مخاطبان با سعه‌ صدری نداریم و در دقیقه اول مخاطبان دوست دارند به نتیجه برسند. البته معتقدیم کاری که ساختیم کار هیجان‌برانگیزی نبود و انتظار ما هم بیشتر از این نبود.

آذرنگ در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حاشیه‌هایی که پیش از آغاز نوروز در جابجایی سریال‌های نوروزی شکل گرفت از اتفاقاتی سخن گفت که فضای بدی را برای سازندگان مجموعه‌های نوروزی بوجود آورده بود و در ادامه بیان کرد: نمی‌دانم چرا صداوسیما اقدام به این کار کرد. این مسائل و حذف سریال «دودکش» از پخش نوروزی برخی‌ها را وادار به گفتن توهین‌هایی کرد که سازندگان مجموعه «قرعه» را مقصر این ماجرا می‌دانستند. باورم این است که این اتفاق صداوسیما را از وجاهت می‌اندازد. چرا نباید یک رسانه این قدرت را داشته باشد که حرف اول و آخر را خودش بزند و منجر به اغتشاش شود؟

برزو نیک‌نژاد نیز با اشاره به اینکه کار «قرعه» حتما ضعف‌هایی داشته است در عین حال گفت: این مجموعه ارتباطش را با مخاطب گرفت و سریالی بود که سر و ته داشت، حرفی برای گفتن داشت و امید به آینده داشت. اما خستگی ما هیچ ربطی به تماشاگر ندارد. وظیفه ما این است که به بهترین نحو کارمان را بسازیم. هر مشکلی که سریال «قرعه» دارد، مخاطبان بزرگواری کنند و ضعف‌ها را بر ما ببخشند. ما قول می‌دهیم کارهای بعدی‌مان بهتر شود.

او سپس بیان کرد: ساخت کار نوروزی بسیار دشوار است. سعی می‌کنم از ساخت کار نوروزی فرار کنم، اما امیدوارم سال 95 سریال‌های بهتر از «قرعه» ساخته شود که ما هم حال‌مان خوب شود. در این مجموعه شاید 30 درصد از توان گروه گذاشته شد.

تشکیل کمپین برای ندیدن سریال «قرعه»
در ادامه‌ی بحث جابجایی پخش سریال‌های نوروزی، بروز نیک‌نژاد نیز ضمن تأسف بر اتفاقات و حاشیه‌هایی که در تلویزیون بوجود آمد یادآور شد: روزهای قبل از عید واقعا برای ما روزهای سختی بود و توهین‌های زیادی در پی حذف «دودکش» به «قرعه» شد و حتی کمپینی در فضای مجازی تشکیل شد که سریال «قرعه» را نبینید.

برای رفع سوءتفاهمات، بازیگر «دودکش» را به «قرعه» آوردیم
محمود اتحادی، تهیه‌کننده مجموعه «قرعه» نیز با تأکید بر اینکه قصه‌ی این مجموعه از همان ابتدا نوروزی بود و تلویزیون تصمیم داشت این مجموعه را برای نوروز به روی آنتن ببرد، از آخرین اخباری که در صداوسیما مبنی بر جابجایی پخش سریال‌ها حاشیه‌ساز شد انتقاد کرد.

او سپس با اشاره به حاشیه‌های بوجود آمده مبنی بر پخش نشدن سریال «دودکش» و انتقادات مخاطبان نسبت به سریال «قرعه» یادآور شد: خیلی‌ها فکر می‌کردند عوامل «دودکش» با عوامل سریال «قرعه» دچار مشکل شده‌اند، در حالیکه ما برای رفع سوءتفاهمات بازیگر «دودکش» را به مجموعه «قرعه» آوردیم تا نشان دهیم ما سازندگان هیچ مشکلی با هم نداریم.

اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت

عادی صحبت کردن در «قرعه» برایم تجربه خوبی بود
نسرین نصرتی که همه او را بازیگر مطرح «پایتخت» می‌شناسند، درباره تجربه حضور در سریال نوروزی «قرعه» به خبرنگار ایسنا گفت: «قرعه» برای من تجربه خوبی بود، چون توانستم پس از حضور در «پایتخت»، معمولی و روان صحبت کنم.

وی در مقایسه‌ی این مجموعه با «پایتخت» که یک کار نوروزی بود یادآور شد: «پایتخت» یک کار شناسنامه‌دار بود و پیش از اینکه پخش خود را آغاز کند، در مورد آن فرهنگ‌سازی شده بود و مخاطب قبول کرده بود که این مجموعه رنگ و لعاب عیدانه دارد و منتظر دیدن آن بود. مثل اینکه مطرح شد «کلاه قرمزی» امسال در عید حضور ندارد و خیلی‌ها احساس‌شان این بود که با نبود «کلاه قرمزی» عیدی هم وجود ندارد.

نصرتی همچنین اظهار کرد: امسال از آن سال‌هایی بود که همه مغرضانه تلویزیون را دیدند.

کارگردان مجموعه «قرعه» در پایان سخنانش مجموعه‌های نوروزی را مجموعه‌های با شخصیتی عنوان کرد و گفت: مدافع سریال «قرعه» هستم. این سریال تنها سریال مناسبتی نوروز بود.

برزو نیک‌نژاد ساعت پخش مجموعه «قرعه» را نیز نامناسب دانست و گفت: تلویزیون با بازپخش این سریال‌های نوروزی مخاطبان بیشتری خواهد داشت. به دلیل اینکه مردم در ایام عید می‌گویند کجا برویم تا اینکه چه برنامه‌ای را تماشا کنند.

اقدامی که تلویزیون را از وجاهت انداخت
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    قرعه مالی هم نبود که بخوان کمپین تشکیل بدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید