با این کارها دیگران را از خود بیزار کنید!

راه‌های بسیاری برای دلزده کردن و بیزاری جویی آدم‌ها وجود دارد. بیش‌تر آنها تلاش زیادی نمی‌خواهند.

کد خبر : ۱۵۱۵۳
بازدید : ۲۰۱۵
راه‌های بسیاری برای دلزده کردن و بیزاری جویی آدم‌ها وجود دارد. بیش‌تر آنها تلاش زیادی نمی‌خواهند.

کافی‌است نگاهی به فعالیت‌ خودتان در شبکه‌های‌ اجتماعی یا یک معرفی حضوریِ معمولی بکنید تا باعث شوید کسی بفهمد دلش نمی‌خواهد وقتش را با شما بگذراند.

ما برخی از رایج‌ترین دلزده‌کننده‌های اجتماعی چگونگی پرهیز از آنها را به صورت برخط و حضوری جمع‌آوری کرده‌ایم. ادامه مطلب را بخوانید و ببینید در مورد کدام‌ یک گناهکار بوده‌اید.

۱. اشتراک‌گذاری بیش از حد عکس در فیسبوک
ممکن است مشتاق باشید از ماه‌ عسل، فارغ‌التحصیلی پسرعمو، و پوشاندن لباس هالوین به سگتان، در یک روز تصاویرِ لحظه‌ای به اشتراک بگذارید. اما تحقیقات نشان داده است که ارسال بیش از اندازه‌ی عکس‌ در فیسبوک می‌تواند به روابط زندگی واقعی‌تان آسیب بزند.

دکتر دیوید هافتون نویسنده‌ی اصلی مطالعه، در نسخه‌ی منتشر شده گفت "زیرا به نظر نمی‌رسد آدم‌ها، غیر از دوستان بسیار نزدیک و اقوام، با کسانی که مدام عکس‌هایی از خودشان به اشتراک می‌گذارند به خوبی ارتباط برقرار کنند."

به ویژه، دوستان وقتی عکس‌های خیلی زیادی از خانواده داشته باشید از این کار خوششان نمی‌آید، و خانواده آن را دوست ندارند وقتی عکس‌های خیلی زیادی از دوستان داشته باشید.
همان طور که دکتر بن ماردر، نویسنده‌ی دیگر این مطالعه می‌گوید: " هنگام اشتراک‌گذاری هشیار باشید و فکر کنید توسط تمام کسانی‌که ممکن است آن را ببینند چگونه دریافت خواهد شد. گرچه اشتراک‌گذاری راه فوق‌العاده‌ای برای روابط بهتر است، می‌تواند به آنها آسیب هم بزند."

۲. داشتن دوستان فیسبوکی خیلی زیاد یا خیلی کم
در یک مطالعه، محققان از دانشجویان خواستند به پروفایل‌های فیسبوکی ساختگی نگاه کنند و تصمیم بگیرند چقدر از صاحبان آن پروفایل‌ها خوششان می‌آید. این مطالعه در ۲۰۰۸ انجام شد، و دانشجویان هرکدام حدود ۳۰۰ دوست داشتند.

نتایج نشان داد که "معیار" sweet spot دوست‌داشتنی بودن حدود ۳۰۰ دوست بود. رده‌بندی دوست داشتنی بودن وقتی‌که صاحب پروفایل حدود ۱۰۰ دوست داشت در کمترین حد بود، و تقریبا وقتی بیش از ۳۰۰ دوست داشت هم به‌ همان اندازه پایین بود.

در توضیح آن‌که‌ چرا ۳۰۰ دوست به بالا ممکن است یک دلزده‌کننده باشد، نویسندگان مطالعه می‌نویسند" اشخاص دارای دوست‌های خیلی زیاد ممکن است بیش از حد روی فیسبوک متمرکز ظاهر شوند، و به نظر برسد بیش‌تر به دلیل نومیدی دوست می‌شوند نه محبوبیت."

از سوی دیگر، محققان اذعان می‌کنند اگر به جمعیتی نگاه کنید که در آن رایج‌ترین تعداد دوستان فیسبوکی ۱۰۰۰ است، معیار دوست‌داشتنی بودن ممکن است ۱۰۰۰ دوست باشد.

با این حال به یاد داشته باشید یک نظرسنجی در ۲۰۱۴ دریافت تعداد میانگین دوستان فیسبوکی بین کاربران بزرگسال ۳۳۸ دوست بود.

جالب آن‌که این مطالعه‌ هم‌چنین دریافت شرکت‌کنندگان آگاهانه مطلع نبودند وقتی افراد دوستان فیسبوکی بیش از حد زیاد یا بیش از حد کمی داشتند، آنها را کم‌تر دوست داشتند.

۳. افشای چیزی به شدت شخصی در اوایل یک رابطه
به طور کلی، آدم‌ها پس از کسب اعتماد یکدیگر بیش‌تر به هم علاقه‌مند می‌شوند. خودافشاگری یکی از بهترین شیوه‌های دوست‌یابی به عنوان یک بزرگسال است.

اما روان‌شناسان می‌گویند افشای چیزی بیش از حد خودمانی - مثلا آن‌که خواهرتان یک رابطه‌ی نامتعارف دارد- در حالی‌که تازه می‌خواهید با کسی آشنا شوید، می‌تواند شما را متزلزل جلوه داده و مقبولیت‌تان را کاهش دهد.

کلید موفقیت آن است که صمیمی شوید اما نه زیاده از حد. زیرا مطالعه‌ای با هدایت سوزان اسپرچر در دانشگاه ایالت الینویز حاکی است، تنها اشتراک گذاشتن جزییات سرگرمی‌ها و خاطرات کودکی موردعلاقه‌تان می‌تواند شما را خونگرم‌تر و دوست‌داشتنی‌تر جلوه دهد.

۴. سوال کردن از شخصی بدون حرف زدن از خودتان
همان مطالعه توسط سوزان اسپرچر درباره‌ی این عقیده که خودافشاگری صمیمیت را پیش‌بینی می‌کند، هشدار مهمی می‌دهد: این امر باید دوطرفه باشد. عموما اگر وقتی آدم‌ها چیزی صمیمی را افشا می‌کنند مقابله به مثل نکنید، کم‌تر دوست‌تان دارند.

در این مطالعه شرکت‌کنندگان غریبه، در یک خودافشاگری دوطرفه درگیر شدند یا هرکدام به نوبت برای ۱۲ دقیقه درحالی‌که دیگری گوش می‌داد خودافشاگری کردند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان در گروه دوطرفه یکدیگر را به طرز چشم‌گیری بیش‌تر دوست داشتند.

همان‌طور که نویسنده می‌نویسد، " اگرچه افراد خجالتی یا کسانی‌که از نظر اجتماعی مضطرب هستند ممکن است از دیگری سوال بپرسند تا توجه را از خودشان منحرف کنند، تحقیق ما نشان می‌دهد این کار راهبرد خوبی برای آغاز رابطه نیست. هر دو شرکت‌کننده در یک تعامل، برای ایجاد صمیمیت و علاقه‌ی دوطرفه نیاز به افشاگری دارند."

۵. قرار دادن یک عکس پروفایل نمای نزدیک
اگر پروفایل لینکدین شما تصویری از صورت‌تان را نشان می‌دهد که عملا به دوربین چسبیده است، عاقلانه‌ است آن را عوض کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که چهره‌های عکس گرفته شده دقیقا از ۴۵ سانتیمتری - حدود نیم‌ متر- نسبت به چهره‌هایی که از ۱۳۵ سانتیمتری، حدود یک ونیم متر عکس گرفته شده‌اند کم‌تر قابل اعتماد، جذاب، و شایسته در نظر گرفته می‌شوند.

۶. پنهان کردن احساسات
تحقیقات نشان می‌دهد بروز احساسات واقعی برای جلب علاقه‌ی آدم‌ها راهبردی بهتر از انباشته کردن آنها است.

در یک مطالعه محققان تصاویری از آدم‌ها را در حال تماشای صحنه‌ی ارگاسمی مصنوعی از فیلم " وقتی هری سالی را ملاقات کرد" و یک صحنه‌ی غمگین از فیلم "قهرمان" ضبط کردند. در برخی موارد، به هنرپیشه‌گان گفته شده بود طبیعی واکنش نشان دهند؛ در سایرین موارد به آنها گفته شده بود عواطف‌شان را سرکوب کنند.

سپس دانشجویان ۴ نسخه‌ی مختلف ویدیوها را تماشا کردند. محققان میزان علاقه‌مندی دانشجویان به دوست شدن با افراد درون ویدیوها، و هم‌چنین ارزیابی آنها از شخصیت‌های افراد درون آنها را اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد سرکوب‌کنندگان نسبت به کسانی‌که عواطف‌شان را طبیعی نشان دادند کم‌تر دوست داشتنی قضاوت شدند - همچنین کم‌تر برونگرا و مقبول.

ممکن است به همان ایده‌ی تلافی کردن برگردد. محققان می‌نویسند: "آدم‌ها… به صورت تصادفی دنبال روابط صمیمی نیستند - احتمالا به دنبال افرادی هستند که احتمال دارد سرمایه‌گذاری‌شان را جبران کنند. بنابراین وقتی دریافت‌کنندگان تشخیص می‌دهند کسی در حال پنهان کردن عواطفش است، ممکن است آن را به عنوان یک بی‌علاقگی به چیزهایی تفسیر کند که بیان عاطفی آنها را تسهیل می‌کند - صمیمیت، حمایت اجتماعی، و تعامل بین فردی."

۷. بیش از حد خوب رفتار کردن
ممکن است فکر کنید با بیش از حد نوع‌دوستانه عمل کردن دل مردم را می‌برید، اما علم خلاف آن را نشان می‌دهد.

در یک مطالعه در ۲۰۱۰، محققان دانشگاه ایالت واشینگتن به دانشجویان امتیازاتی دادند که می‌توانستند آن را نگه دارند یا در ازای کوپن‌های سرویس غذا استفاده کنند. به شرکت‌کنندگان گفته شده بود در گروه‌های ۵نفره بازی می‌کنند- اگرچه ۴ نفر از آنها دست‌نشانده‌های محققان بودند- و گفته شده بود رها کردن آن امتیازات، شانس گروه را برای برنده شدن یک جایزه‌ی نقدی تقویت می‌کند. برخی از شرکت‌کنندگانِ "ساختگی" مقدار زیادی امتیاز را رها می‌کردند و تنها چند کوپن می‌گرفتند. همان‌طور که مشخص است، بیش‌تر شرکت‌کنندگان گفتند نمی‌خواهند دوباره با هم گروهی متواضع خود کار کنند. برخی گفتند هم‌گروهی متواضع باعث می‌شد آنها بد به نظر برسند؛ دیگران مشکوک بودند که آنها انگیزه‌ی پنهانی داشته باشند.

نتیجه‌ی واقعی آن این است که نمی‌خواهید با کسی همکار باشید که همیشه موافق است برای جلسه پیتزا بگیرد یا وقتی پرینتر گیر می‌کند آن را درست کند. به جای آن، خوب است گاهی نه بگویید، مادامی که توضیح می‌دهید چرا نمی‌توانید کاری را انجام دهید.

۸. رجزخوانی فروتنانه
برای تحت‌تاثیر قرار دادن دوستان و کارمندان بالقوه، از تعریف کردن از خود و تلاش برای تغییر آن به شکل انتقاد از خود، بپرهیزید. طبق یک مطالعه‌ی جدید این رفتار، که به عنوان " رجزخوانی فروتنانه" نیز شناخته می‌شود، می‌تواند یک دلزده‌کننده باشد.

در این مطالعه از دانشجویان خواسته شد بنویسند به سوالی در مورد بزرگ‌ترین نقطه ضعفشان در یک مصاحبه‌ی شغلی چگونگی پاسخ می‌دهند.
نتایج نشان داد که بیش از سه چهارم شرکت‌کنندگان فروتنانه رجزخوانی کرده بودند، اغلب درباره‌ی ایده‌آل‌گرا بودن یا بیش از حد سخت‌کوش بودن.

با این حال دستیاران مستقل تحقیق گفتند احتمال بیش‌تری دارد که شرکت‌کنندگانِ صادق را استخدام کنند، و آنها را به شکل چشمگیری دوست‌داشتنی‌تر می‌دیدند. آن دانشجویان چیزهایی مانند "من همیشه در منظم ماندن بهترین نیستم" و " گاهی به موقعیت‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهم." گفتند. گزینه‌ی دیگر آن است که در مورد نقاط ضعفی صحبت کنید که مستقیما به شغل مربوط نیست - برای مثال، ترس از سخن گفتن در عموم اگر برای یک پست شغلی درخواست میدهید.

۹. بیش از حد مضطرب شدن
هرگز اجازه‌ ندهید ببینند - یا استشمام کنند- عرق می‌کنید. محققان می‌گویند بوی عرق عصبی شما ممکن است به طور ناخودآگاه قضاوت افراد از شخصیت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

در ۲۰۱۳، محققان مرکز حواس شیمیایی مونل شرکت‌کنندگان را به تماشای ویدیوهایی از زنان در موقعیت‌های روزمره، مانند کار کردن در یک دفتر و مراقبت از بچه‌ها وا داشتند. در هنگام تماشای ویدیوها، آنها به ترتیب سه نوع عرق استشمام کردند: عرقی که شخصی در هنگام ورزش تولید کرده بود، عرقی که طی یک موقعیت استرس زا تولید شده بود، و عرقی که در موقعیتی استرس‌زا تولید شده و با ضدتعریق پوشانده شده بود.

سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد زنان را از نظر شایستگی، اعتماد به نفس، و قابل اعتماد بودن رتبه‌بندی کنند.

نتایج نشان داد شرکت‌کنندگان زمانی که عرق ناشی از استرس را استشمام کردند زنان را در تمام معیارها در کم‌ترین رده‌ قرار دادند. وقتی آنها عرق استرس را استشمام کردند که با ضدتعریق پوشانده شده بود، زنان را مثبت تر رده‌بندی کردند.

نتیجه؟ اگر مستعد تعریق عصبی هستید از ضدتعریق‌ها به وفور استفاده کنید.

۱۰. نداشتن حس شوخ طبعی
اگر می‌خواهید دوست پیدا کنید، به ویژه در دفتر کار، ممکن است بخواهید کمی شل بگیرید.

مطالعه‌ای روی ۱۴۰ کارگر چینی بین سنین ۲۶ و ۳۵ سالگی دریافت افراد " اخلاق‌مدار" میان همکارانشان کم‌تر مقبول و محبوب بودند. یعنی به نشان دادن مهربانی، انصاف، و سایر خصیصه‌های اخلاقی ارزش بالایی می‌دادند.

محققان آن را چنین توضیح دادند که اشخاص اخلاق‌مدار از نظر همکارانشان کم‌تر شوخ به نظر می‌رسیدند. دقت کنید که این تحقیق بهانه‌ای برای دست نگه داشتن از مهربانی به همکاران‌تان یا منصفانه رفتار کردن درمورد آنها نیست. بلکه آن را دلیلی برای کم‌تر مقید رفتار کردن در حضور آنها در نظر داشته باشید.

۱۱. لبخند نزدن
وقتی در یک رویداد شبکه‌ای، و ملاقات با تعداد زیادی آدم جدید قرار داشته باشید‌، نگهداشتن لبخندی که صورتتان را پوشانده ممکن است دشوار باشد. اما شاید بخواهید امتحان کنید.

در مطالعه‌ای نزدیک به ۱۰۰ زن با تحصیلات کارشناسی به عکس‌های زن دیگری در یکی از این چهار حالت نگاه کردند: لبخند زدن در یک وضعیت بدنی باز، لبخند زدن در یک وضعیت بدنی بسته، لبخند نزدن در یک وضعیت بدنی باز، یا لبخند نزدن در یک وضعیت بدنی بسته. نتایج نشان داد که زن درون عکس زمانی بیش‌تر موردعلاقه بود که درحال لبخند زدن بود صرف نظر از آن‌که وضعیت بدنی‌اش چگونه بود.

امتیاز: مطالعه‌ی دیگری نشان داد که لبخند زدن در نخستین ملاقات با یک شخص به تضمین یادآوری شما توسط آن شخص کمک می‌کند.

۱۲. رفتار کردن به گونه‌ای که گویی از کسی خوشتان نمی‌آید
روان‌شناسان مدتی است پدیده‌ای را شناخته‌اند که آن "جبران دوست‌داشتن" می‌نامند: وقتی فکر می‌کنیم کسی ما را دوست دارد ما هم تمایل به دوست داشت او داریم.

برای مثال در مطالعه‌ای به شرکت‌کنندگان گفته شد که اعضای خاصی در یک بحث گروهی احتمالا آنها را دوست دارند. (این اعضای گروه به صورت تصادفی توسط آزمایش‌گر انتخاب شده بودند.) پس از بحث، شرکت‌کنندگان نشان دادند افرادی که بیش‌تر دوست داشتند همان کسانی بودند که ظاهرا آنها را دوست داشتند.

اگر علاقه‌مندی به شخصی که ملاقات می‌کنید را بروز ندهید به صورت بالقوه می‌توانید او را دلزده کنید و به دنبال شخص دیگری بفرستید که به نظر می‌رسد اهمیت بیشتری به او می‌دهد.

ترجمه ای از بیزنس اینسایدر
منبع: بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید