کشنده‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان

همه دوست دارند کشنده ترین سرطان ها را بشناسند. چون سرطان بعد از بیماری‌های قلبی ، یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در بین بزرگسالان است. به رغم آن، برخی ازسرطان‌ها کشنده نیستند ولی درمان‌های بسیاری سختی دارند.

کد خبر : ۱۵۲۷۶
بازدید : ۲۳۲۶
همه دوست دارند کشنده ترین سرطان ها را بشناسند. چون سرطان بعد از بیماری‌های قلبی ، یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در بین بزرگسالان است. به رغم آن، برخی ازسرطان‌ها کشنده نیستند ولی درمان‌های بسیاری سختی دارند.

این مقاله برگرفته از آخرین گزارش آماری جامعه ی سرطان آمریکا است که در ۲۰۱۶ تهیه شده است.

سرطان نای و ریه در میان مردان و زنان یکی از کشنده‌ترین سرطان ها است. فقط در آمریکا این دو جان ۸۷ هزار زن و ۷۲ هزار مرد را در سال گذشته گرفته است. سرطان ریه کشنده‌تر از انواع پانکراس، سینه و روده بزرگ است، با توجه به این واقعیت که علائم آن اغلب خاموش هستند و زمانی خود را نشان می‌دهند که در مراحل پایانی است. سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و کاهش وزن همه نشانه‌هایی از این بیماری است که بسیاری از مردم آن را جدی نمی‌گیرند.

سرطان پروستات در مردان در جایگاه دوم سرطان‌های کشنده قرار دارد. بر اساس آمار از هر ۶ مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. تشخیص زودهنگام و به موقع مهمترین عامل درمان و نجات از سرطان پروستات است. مردانی که این بیماری در آنها در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شود، ۹۸ درصد نجات پیدا کردند.

در زنان، سرطان سینه دومین و خطرناک ترین سرطان است. سرطان کولون و رکتوم در رتبه سوم کشنده‌ترین سرطان‌ها دربین مردان و زنان است.

اگرچه به نظر می‌رسد سرطان‌های کشنده در بسیاری موارد غیر قابل پیشگیری هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در شیوه زندگی و غربالگری زود هنگام کلید پیشگیری از سرطان است.

برای کاهش ابتلا و مرگ و میرسرطان‌ها لازم است که آموزش‌ها و هشدارهایی در خصوص سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، چاقی و عدم فعالیت بدنی کافی در رسانه‌ها اعلام شود. علاوه موارد ذکر شده که در پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارند، انجام تست‌های دوره‌ای و منظم، درمان عفونت‌هایی که عامل سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم هستند اهمیت بسیاری در کاهش ابتلا به سرطان‌های کشنده دارد.

در ادامه ۵ کشنده ترین سرطان شایع در میان مردان و ۵ کشنده ترین سرطان در میان زنان معرفی می شوند.

۵ کشنده ترین سرطان در مردان
۱. نای و ریه، سالانه با تعداد ۸۷۲۶۰ مرگ و میر
سرطان ریه با ۸۷ هزار مرگ و میر در میان مردان بیشتر میزان مرگ ومیر را در بین سرطان‌ها در ایالات متحده به خود اختصاص داده است اما با پیشرفت‌های اخیر میزان بهبود یافتگان از این بیماری افزایش‌یافته است.

۲. پروستات، سالانه با تعداد ۲۹۷۲۰ مرگ و میر
پروستات دومین سرطان کشنده در مردان است و از هر ۶ مرد یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شود. میزان نجات بیماران به زمان تشخیص بیماری بستگی دارد و هر ساله به شماران افراد مبتلا افزوده می‌شود و مردانی که بیماری آنها در مراحل آغازین بیماری تشخیص داده شده است ۹۸ درصد بهبود یافتند.

۳. کلون و رکتوم، سالانه با تعداد ۲۶۳۰۰ مرگ و میر
سومین سرطان کشنده در میان مردان و زنان، سرطان کولون و رکتوم است. این بیماری اغلب با یک توده خوش خیم سلولی به نام پولیپ آغاز می‌شود و در صورت عدم تشخیص به موقع به سرطان تبدیل خواهد شد و به همین دلیل توصیه می‌شود مراحل غربالگری در بالای ۵۰ سالگی سالانه انجام شود.

۴. لوزالمعده، سالانه با تعداد ۱۹۴۸۰ مرگ و میر
سرطان لوزالمعده یک نوع از این بیماری با پیشرفت سرعت زیاد است و تا به امروز راهی برای تشخیص زودهنگام آن کشف نشده است به همین دلیل یکی از کشنده ترین سرطان‌ها است. میزان بقای یک ساله بیماران پس از تشخیص تنها ۲۵ درصد است و نرخ بقای پنج ساله بیماران تنها ۶ درصد است.

۵. کبد و مجرای صفراوی کبد، سالانه با تعداد ۱۴۸۹۰ مرگ و میر
سرطان کبد در مردان بیش از زنان اتفاق می‌افتد. نقص مادرزادی، عفونت‌های مزمن مانند هپاتیت C و سیروز کبدی برخی علل سرطان کبد هستند. این یکی به دلیل آنکه تشخیص آن در مراحل ابتدایی دشوار است یکی از کشنده ترین سرطان‌ ها به شمار می‌رود.

۵ کشنده ترین سرطان در زنان
۱. ریه، سالانه با تعداد ۷۲۲۰۰ مرگ و میر
ای بیماری در زنان همانند مردان از کشنده ترین سرطان ها است. شمار زنان مبتلا به این بیماری در دهه گذشته به علت افزایش استعمال سیگار و قلیان در حال افزایش است.

۲. سینه، سالانه با تعداد ۳۹۶۲۰ مرگ و میر
تا سال ۱۹۸۷ میزان مرگ ناشی از سرطان سینه در زنان بیشتر از سرطان ریه بود و یکی از کشنده ترین سرطان ها در میان زنان است. به همین دلیل افزایش خودآگاهی و انجام تست‌های دوره‌ای از اهمیت بالایی در این بیماری برخوردار است. تشخیص زودهنگام باعث بهبود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به این سرطان شده و این افراد بیش از ۵ سال عمر خواهند کرد.

۳. کلون و رکتوم روده بزرگ، سالانه با تعداد ۲۴۵۳۰ مرگ و میر
از هر ۲۱ زن یک نفر به این دو سرطان مبتلا می‌شود. زنان بالای ۵۰ سال باید تحت غربالگری قرار بگیرند. تشخیص زودهنگام در میزان کاهش مرگ و میر تاثیر بسزایی دارد.

۴. لوزالمعده، سالانه با تعداد ۱۸۹۸۰ مرگ و میر
سرطان لوزالمعده یا پانکراس به دلیل آنکه از زمان تشخیص به سرعت رشد می‌کند یکی از کشنده ترین سرطان‌ ها در میان زنان است، هم‌چنین این سرطان نسبت به شیمی درمانی مقاومت نشان می‌دهد. چاقی و استعمال دخانیات ریسک خطر این یکی را افزایش می‌دهد.

۵. سرطان‌های زنانه، سالانه با تعداد ۱۴۰۳۰ مرگ و میر
بیش از ۲۰ هزار نفر هر ساله در امریکا به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. به دلیل آنکه این یکی از خود علائمی نشان نمی‌دهد تشخیص آن دشوار است. سرطان تخمدان اغلب در زنان مسن دیده می‌شود و حدود نیمی از مبتلایان بالای ۶۳ سال سن دارند. زنانی که سابقه‌ی خانوادگی در سرطان تخمدان و سینه را دارند بیشتر در معرض خطر این یکی قرار دارند.

در اینوگرافی زیر، بر اساس آخرین آمار ۲۰۱۶ جامعه سرطان آمریکا ۵ سرطان کشنده‌ی مردان و ۵ سرطان کشنده‌ در زنان گزارش شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید