بازگشت غول پتروشیمی به ایران

این روزها رقابت شدیدی از سوی شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران شکل گرفته است.

کد خبر : ۱۵۳۶
بازدید : ۱۵۸۷
این روزها رقابت شدیدی از سوی شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران شکل گرفته است.

شرکت‌های مطرح دنیا که حاضر به از دست دادن پتانسیل‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران نیستند، با وجود گذشت زمان کوتاهی از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، آمادگی‌ خود را برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران اعلام کرده‌اند از خودرو گرفته تا معدن و پتروشیمی و دریایی. حال بعد از مذاکرات آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها برای حضور در صنعت خودروسازی ایران، خبرهایی از تلاش بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی، تجاری این کشورها برای حضور در بخش‌های معدنی، دریایی و پتروشیمی شنیده می‌شود. به‌طوری که شرکت بی‌ای‌اس‌اف آلمان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد شیمیایی و پتروشیمی در جهان اعلام کرد که قصد دارد به بازار ایران برگردد

بازگشت بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی جهان به ایران
در این‌باره کورت بوک، رئیس شرکت بی‌ای‌اس‌اف (بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی جهان) اعلام کرد در سفر اخیر خود به ایران پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری در این کشور دیده است و شرکت متبوع او قصد دارد به ایران بازگردد.

او به بلومبرگ با اشاره به پتانسیل‌های بالای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: «فناوری آلمانی، کیفیت کار آلمانی و اعتباری که محصولات آلمانی دارند خیلی اهمیت دارد و بنابراین ما شانس‌های خوبی برای برقراری ارتباط مجدد با پروژه‌های قبلی در ایران می‌بینیم.»

بوک که در قالب هیأتی به ریاست وزیر اقتصاد آلمان به تهران سفر کرده بود گفت: «ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی اثبات شده جهان، چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و یک صنعت پتروشیمی درحال توسعه است که زمانی که ایران با قدرت بیشتر به اقتصاد جهانی ملحق شود، (بر بازارها) تأثیرگذار خواهد بود.»

سرمایه‌گذاری سومین کشتیرانی بزرگ دنیا
از طرفی جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر از اعلام آمادگی سومین کشتیرانی بزرگ دنیا برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی و بندری کشور خبر داد. او با بیان این‌که ظرفیت بنادرکشور برای پذیرش خطوط کشتیرانی بین‌المللی کافی است، افزود: بنادر کشور پاسخگوی ترافیک بالای کشتی‎ها و کالاها پس از لغو تحریم‌ها حضور خطوط کشتیرانی بین‌المللی هستند.

او با تأکید بر این‌که برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای بنادر از روش‌های مختلف بهره‌ می‌بریم، گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از تلفیقی از روش‌های مختلف تأمین مالی انجام می‎شود که در این زمینه می‌توان به منابع داخلی این سازمان، فاینانس، همکارهای مشترک بخش خصوصی و عمومی (دولتی)، اوراق مشارکت، منابع بانکی و غیره اشاره کرد.

رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی جهان تغییر کرد
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بنادر اولویت با جذب سرمایه‌های خارجی است به حضور مدیران کشتیرانی‌های بزرگ دنیا در ایران برای از سرگیری مجدد خطوط کشتیرانی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه اخیرا رویکرد خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا با توجه به اتفاقات اخیر و توافق هسته‎ای، به بنادر تغییر کرده به‌طوری که بیشتر آنها درحال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دوباره خطوط خود به بنادر ایران هستند، البته این خطوط قبل از تحریم‌ها به‌صورت گسترده به سمت کشورمان تردد داشتند.

او افزود: در این راستا با مدیران شرکت کشتیرانی CMA CGM که سومین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ جهان است مذاکراتی داشتیم و آنها درحال برنامه‌ریزی برای ورود کشتی‌های خود به بنادر کشور هستند.

فرانسوی‌ها به خط شدند
اسلامی با بیان این‌که این شرکت کشتیرانی فرانسوی ششم آگوست ٢٠١٥ میلادی (١٥ مرداد) را برای ورود به بنادر ایران اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: اولویت اول این شرکت برای شروع مجدد فعالیت‌ها در ایران راه‌اندازی خطوط لاینر است، پس از این موضوع نیز آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی کرده‌اند که در آینده جزییات آن اعلام خواهد شد.

ورود بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری چین به بازار موبایل ایران
همچنین امیر سیروس رزاقی، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آرا، از ورود بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری چین با ۱۸‌میلیارد دلار سرمایه به بازار موبایل ایران خبر داد.

این متولی سرمایه‌گذاری با بیان این‌که شرکت‌های آی‌تی بسیاری داریم که رفته‌رفته گران‌ترین شرکت‌های منطقه می‌شوند، اعلام کرد: در ایران و خارج از کشور، ممکن است ارزش یک شرکت آی‌تی پس از چند ‌سال به‌ میلیارد دلار برسد درحالی‌که این روند برای یک شرکت نفتی طی ٥٠‌سال اتفاق می‌افتد؛ هم‌اکنون بسیاری از سازمان‌های ایرانی احساس نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند.

رزاقی در پاسخ به این سوال که برای تشکیل صندوق خود چرا سراغ چینی‌ها رفتید؟، گفت: باید واقع‌گرایانه نگاه کنیم؛ حتما سرمایه اروپایی و آمریکایی هم بعد از توافقات به ایران سرازیر خواهد شد اما چین یک شریک استراتژیک برای ایران به حساب می‌آید و در شرایط تحریم و غیرتحریم می‌توان روی آن حساب کرد.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آرا با بیان این‌که بعد از آمریکا، چین بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بازار ارتباطات موبایلی در دنیا را دارد، تصریح کرد: شرکت‌های تِنسنت و علی‌بابا گران‌ترین شرکت‌های دنیا هستند و در چین استقرار دارند و از طرفی این کشور بزرگ‌ترین مارکت موبایل در دنیاست، پس شراکت با آن قطعا موفقیت‌آمیز است.

او خاطرنشان کرد: چینی‌ها هیچ محدودیتی در انتقال تکنولوژی و تجارب‌شان از لحاظ سیاسی و اقتصادی به ایرانیان ندارند اما با این حال در صندوق سرمایه‌گذاری خود به پتانسیل تمامی نیروهای داخلی و ایرانیان خارج از کشور نیاز داریم و صرفا چین مطرح نیست.

منبع: روزنامه شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید