فوبیاهای بسیار عجیب و غریب

فوبیاهای بسیار عجیب و غریب
کد خبر : ۱۵۷۱۴
بازدید : ۳۸۷۳
همه احتمالا از یک یا دو فوبیا که ممکن است خفیف باشد رنج می‌بریم، ولی زندگی بعضی آدم‌ها با ترس‌شان مختل و دشوار است. این فهرست به ۱۰ تا از غیرعادی‌ترین فوبیاها که آدم‌ها را در عصر مدرن ‌پریشان و هراسان می‌کنند نگاهی می‌اندازد.

۱۰. آگروفوبیا
ترس گذر از عرض خیابان
آدم‌های آگرو فوبیاکس یا خیابان هراسان ‌ترس گذر از عرض خیابان، بزرگ‌راه، و دیگر گذرهراسی‌ها از مکان‌های مشابه یا ترس گذر از خودشان را دارند. البته این امر باعث می‌شود به سختی بتوانند در شهر به راحتی زندگی کنند.

این اصطلاح از گروس یونانی مشتق شده است که به معنی چرخش یا چرخاندن است چون فوبیک یا آدم‌ هراسناک از چرخش و روی برگرداندن در ترافیک می‌هراسد.

این فوبیا یا هراس چند مقوله را در برمی‌گیرد، که در آنها شخص بیمار یا رنجور ممکن است از جاده‌های عریض به ویژه خیابان حاشیه‌ی شهر با یک خط یا لین بترسد، می‌تواند هم‌چنین شامل ترس عبور غیرمجاز یا گذرعرضی از هر جا در خیابان‌، یا حتی تقاطع‌ها باشد. این فوبیا مستقل از ترس از خودروها در نظر گرفته می‌شود.

۹. ماگریوکوفوبیا
ترس از آشپزی
این ترس عجیب و غریب از آشپزی که ماگریوکوفوبیا یا آشپزی‌هراسی خوانده می‌شود از واژه‌ی یونانی ماگیوروکوس به عنوان "شخصی ماهر در آشپزی" مشتق شده است. اگر کسی به تنهایی زندگی می‌کند این پریشانی می‌تواند ناتوان‌کننده و به‌طور بالقوه منجر به خوردن غیربهداشتی(ناسالم) شود. رنجوران از ماگیوروکوس (یا ترس آشپز ماهر یا سرآشپز) می‌توانند توسط آدم‌های ماهر در آشپزی شدیدا مرعوب شوند و این ارعاب و احساس بی‌کفایتی احتمالا ریشه در علت‌های پریشانی برای خیلی‌ها دارد.

۸. پدی‌فوبیا
ترس از عروسک‌ها
پدی‌‌فوبیا یا عروسک‌هراسی ترس غیرمنطقی از عروسک‌ها است نه فقط عروسک‌های ترسناک - همه‌ی عروسک‌ها. تاکید می‌شود که این ترس یک نوع وحشت از یک "بازنمایی کاذب از موجودات احساسی و خیالی" است بنابراین معمولا شامل روبات‌ها و مانکن‌ها می‌شود که می‌تواند تصمیم‌گیری برای خرید رفتن را بسیار دشوار کند. این فوبیا را نباید با پدوفوبیا یا پدیافوبیا که ترس از کودکان است اشتباه گرفت. زیگموند فروید عقیده داشت این پریشانی ممکن است از ترس آمدن عروسک به زندگی واقعی سرچشمه بگیرد و ماساهیرو موری روباتیک‌شناس این نظریه را بسط داده است و معتقد است هر چیز که بیش‌تر شبیه انسان شود بیزاری و هراس بیش‌تری از جنبه‌های غیرانسانی‌اش ایجاد می‌کند. آنها که از پدی‌فوبیا رنج می‌برند لطفا به خاطر عکس بالا مرا ببخشند.

۷. دی‌یپنو‌فوبیا
ترس از گفت‌وگوی سرمیز شام
حالا پذیرفته است که گفت‌وگوی سرمیز شام می‌تواند زشت باشد، ولی بعضی آدم‌ها چنان از ایده‌ی صحبت کردن با دیگری به هنگام شام خوردن وحشت دارند که از بیرون رفتن برای شام‌خوردن اجتناب می‌کنند. در زمان‌های گذشته که قواعد و آداب سختی در خانه‌ها حاکم بود این امر به یک شخص اجازه می‌داد با این وضعیت کنار بیاید - ولی حالا(متاسفانه) بسیاری از آن آداب فراموش شده‌اند. در جوامع امروزی که آن قواعد و آداب‌ها و رسمیت از پنجره گریخته است امکان دارد گاهی ماهیت کنترل بیش‌تر یک مهمانی شام ریشه در این فوبیا داشته باشد.

۶. آیسوپتروفوبیا
ترس از آینه‌ها
ترس از مادر همسر در عصر مدرن! آیسوپتروفوبیا یا آیینه‌هراسی به معنی عام، یا به معنی خاص‌تر، عبارت از در تماس بودن با دنیای ارواح ازطریق آینه است. رنجوران، اضطراب غیرعادی را، حتی وقتی می‌دانند ترس‌شان غیرمنطقی است تجربه می‌کنند. چون ترس‌شان اغلب ریشه در وضعیت‌های ماورایی دارد، آنها نگران هستند که شکسته‌شدن یک آینه نحسی را به خانه‌شان بیاورد یا نگاه به آینه آنها را در تماس به دنیای فراطبیعی درون شیشه‌ی آینه قرار دهد. بعد از نوشتن این فهرست پی بردم که از نوعی خفیف این پریشانی رنج می‌برم چون دوست ندارم به هنگام شب وقتی تنها هستم به خاطر ترس از دیدن یک نفر(یا چیزی) در پشت سرم به آینه نگاه کنم.

۵. دمون‌فوبیا
ترس از اجنه
دمون فوبیا یا اجنه‌هراسی ترس غیرعادی و مداوم از موجودات شیطانی فراطبیعی در وجود کسی است که اعتقاد دارد این موجودات وجود دارند و آزاد و سرگردان هستند تا او را آزار دهند. آنان که از این فوبیا رنج می‌کشند پی می‌برند که ترس‌شان زائد یا بیش از اندازه غیرعادی است. با این وجود، وقتی درباره‌ی اجنه بحث می‌شود، وقتی تنها به جنگل، خانه‌ای تاریک پا می‌گذارند، یا وقتی فیلم‌هایی را درباره‌ی تسخیرشدگان شیطانی و جن‌گیری تماشا می‌کنند به‌طرز غیرعادی و ناخواسته‌ای مضطرب می‌شوند.

۴. پنترافوبیا
ترس از مادر همسر
در میان تمام فوبیاهای این فهرست، پنترافوبیا احتمالا پربسامدترین یا شایع‌ترین هراس است.

همان‌طور که در عنوان توضیح داده شده است ترس از مادر همسر است. مطمئن هستم که بیش‌تر آدم‌های ازدواج‌کرده در یک زمان یا زمانی دیگر از این ترس دهشتناک رنج برده‌اند. این ترس به قدری در جوامع غربی شایع است که به دفعات در فیلم‌ها و دیگر محصولات سمعی و بصری به نمایش گذاشته شده است. به نظر می‌رسد بهترین درمان برای این بیماری ذهنی طلاق باشد. یک فوبیای مرتبط با پنترافوبیا عبارت از نوورکا فوبیا است که ترس از زن‌بابا است - سیندرلا، مشهورترین رنجور از این ترس است.

۳. اراکی بیوتیروفوبیا
ترس از کره‌ی بادام‌زمینی چسبیده به سقف دهان‌تان
باید بگویم که یافتن اطلاعات درباره‌ی این اختلال یا پریشانی شدیدا سخت است - طوری‌که مجبور شدم شک کنم شاید افسانه یا جعلی از یک ذهن یا تخیل بیش‌فعال باشد به هر حال، واقعا عجیب و غریب است و نسبتا ناشناخته است. به همین دلیل به نظر می‌رسد سزاوار قرارگرفتن در این فهرست ۱۰ تایی باشد. این پریشانی به نظر می‌رسد ترسی است که به سادگی همه جا پراکنده است: کره‌ی بادام‌زمینی نخرید. با این وجود برای کودکی که مجبور می‌شود هر روز کره‌ی بادام‌زمینی و ساندویج‌های ژله‌ای بخورد، می‌توان دید که چه‌طور باعث روان‌زخم یا آسیب‌روحی در زندگی آینده‌اش خواهد شد. در این جا شهادت یک بیمار یا رنجور آمده است: "هر وقت نزدیک کره‌ی بادام‌زمینی هستم عرق شدیدی می‌ریزم و بدنم تشنج می‌کند."سقف دهانم زبر می‌شود و خارش می‌گیرد. دیگر نمی‌توانم با این ترس زندگی کنم. عطش من برای کره‌ی بادام‌زمینی باید بدون این که به یک حمله‌ی وحشتناک تمام عیار دچار شوم، فرونشانده شود."

۲.کتیسوفوبیا
ترس از نشستن
کتیسوفوبیا وحشت از نشستن است. این پریشان‌حالی می‌تواند معلول یک مورد نامطبوع از هموروئیدها یا بواسیرها باشد. ولی در موارد جدی می‌تواند به خاطر سوء‌استفاده‌ی فیزیکی برای نشستن روی اشیاء تیز یا دردآور باشد. بعضی اوقات ترس نشستن به خاطر تنبیهات دوران مدرسه است، یا ممکن است بیانگر فوبیا یا هراس دیگر مثل نشستن جلوی آدم‌های نخبه و بانفوذ باشد. کتیسوفوبیا با نشانه‌هایی مثل، تعریق، تنفس کوتاه یا سنگین، و اضطراب شناخته می‌شود.

۱. اتوماتونو فوبیا
ترس از مادر همسر در عصر مدرن! ترس از عروسک سخنگو(عروسک ونتریلکوئیست)
فکر کنم همه می‌توانیم این پریشانی را شایسته‌ی این فهرست بدانیم - عمل عروسک سخنگو به ویژه برای من چندش‌آور به نظر می‌رسد. این کار به این صورت است که یک مرد با یک عروسک در دستش می‌آید و بعد اقدام به حرف‌زدن با عروسک می‌کند. بیماران یا رنجوران اتوماتونوفوبیا نیاز به درمان ندارند - این کاملا واکنشی معتبر به مفهومی کاملا تنفرآمیز است. فکر می‌کنم گفتن درباره‌ی این موضوع کافی باشد.

ترجمه از: بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید