زن و بچه‌‎ام جلوی چشمانم جان دادند

زن و بچه‌‎ام جلوی چشمانم جان دادند

بازماندگان اتفاق تلخ اخیر که منجر به غرق شدن نزدیک به 500 پناهجو در دریا شد، از ابعاد مختلف آن فاجعه می‌گویند. یکی از این بازماندگان می‌گوید: «زن و بچه‌‎ام جلوی چشمانم در دریا جان دادند.»

کد خبر : ۱۵۹۳۰
بازدید : ۵۰۷۳


فرادید | بازماندگان اتفاق تلخ اخیر که منجر به غرق شدن نزدیک به 500 پناهجو در دریا شد، از ابعاد مختلف آن فاجعه می‌گویند. یکی از این بازماندگان می‌گوید: «زن و بچه‌‎ام جلوی چشمانم در دریا جان دادند.»

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، یکی از بدترین فاجعه‌های سال 2016 بدون شک همان غرق شدن 500 پناهجو در دریا بود. بازماندگان این حادثه از مرگ عزیزانشان در جلوی چشمانشان می‌گویند.

یکی از پناهجویان اهل اتیوپی می‌گوید: «همسر و کودک دو ساله‌ام جلوی چشمانم در دریا غرق شدند. برادر همسرم هم همراه آن‌ها غرق شد. قایق پایین و پایین‌تر می‌رفت و تمام افراد در کسری از ثانیه جان خود را از دست داد.»

در این ماجرا، 500 پناهجو در کشتی که از لیبی عازم ایتالیا شده بود کشته و تنها 41 تن جان سالم بدر بردند. او گفت: «پس از آن حادثه، ما چند روز بدون آب و غذا روی دریا شناور بودیم... فکر می‌کردم که من هم می‌میرم. حتی وقتی که ما را نجات دادند، به ما گفتند که به ایتالیا منتقل خواهیم شد اما در نهایت ما را به یونان فرستادند.»

نتایج برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بین 400 تا 500 پناهجو در آن فاجعه جان خود را از دست دادند و پس از فاجعه‌ی مرگ 800 نفر در سواحل لیبی در 19 آوریل 2015، دردناک‌ترین فاجعه پناهجویان محسوب می‌شود.

آن 41 پناهجو اهل کشورهای سومالی، اتیوپی، مصر و سودان بودند و پس از سه روز شناور ماندن بر روی آب سرانجام توسط یک کشتی فیلیپینی شناسایی شدند.


مولد عثمان (چپ) و موعز محمود (راست)

مولد عثمان، 28 ساله و اهل سومالی که خواهر و فرزندش را در این حادثه از دست داد، می‌گوید: «ما با چشمان خودمان شاهد مرگشان بودیم.»

مولد و موعز حتی از روند نجات نیز خاطره‌ای تلخ دارند. آن‌ها می‌گویند آن قاچاقچی انسان که مولد و موعز را سوار کرده بود، حاضر نبود برای نجات دیگر بازماندگان شناور بر روی آب تلاش کند. موعز محمود، 25 ساله و اهل اتیوپی، می‌گوید: «آن قاچاقچی چاقویش را درآورد و گفت اگر همکاری نکنم، مرا خواهد کشت. او به ندای پناهجویان روی آب اصلا گوش نداد.»

آن‌ها از قول قاچاقچی‌ها می‌گویند: «آن‌ها به ما گفتند که به ایتالیا خواهیم رفت. همین امشب. جای شما امن است، بنابراین نگران نباشید. بقیه بازماندگان در اقیانوس جان خواهند داد!»

پناهجویان سوار بر چندین قایق کوچک شدند تا در اقیانوس سوار بر یک کشتی بزرگتر شوند. این تاکتیک میان قاچاقچیان رایج است، چرا که از این طریق از زیر نظارت مقامات مسئول، شبه نظامیان و کشتی‌های گشتیِ اتحادیه اروپا فرار می‌کنند.

زمانی که پناهجویان سوار بر کشتی بزرگ چوبی می‌شوند، متوجه ازدحام جمعیت بر روی آن می‌شوند. تا آن لحظه حدود 300 نفر سوار بر کشتی شده بودند و قرار بود که 200 نفر دیگر نیز به جمعشان اضافه شود.



با آغاز حرکت کشتی، موجی از نگرانی به راه افتاد. بازماندگان می‌گویند که برخی موفق شدند به قایق‌ها برگردند اما بسیاری از افراد طی تکان خوردن کشتی و در نهایت واژگون شدنش، جان خود را از دست دادند.

قاچاقچی‌ها تا حد ممکن از پناهجویان پول گرفته بودند. آن‌ها از پناهجویان به ازای هر زن یا کودک 800 دلار و برای سفر مرگبار نیز 2000 هزار دلار پول گرفته بودند. از حدود 37 مرد، سه زن و یک کودک سه ساله توسط ماموران یونان انگشت نگاری شد تا به آن‌ها اجازه اقامت شش ماهه در این کشور داده شود.

دنیل اسدراس، مسئول ماموریت سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در یونان می‌گوید: «روایت‌هایی که به گوشمان رسید بسیار دلخراش بود. ما حالا منتظر نظر بازجویان هستیم تا ببینیم دقیقا چه اتفاقاتی افتاده و چه مدارکی علیه قاچاقچی‌ها می‌توان جمع کرد.»

تاکنون و تنها در سال 2016 نزدیک به 1300 نفر به علت غرق شدن در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. بیم آن می‌رود که با تبادل‌های اخیر بین یونان و ترکیه بر تعداد این افراد افزوده شود. مسیر مرکزی دریای مدیترانه که شمال آفریقا را به ایتالیا متصل می‌کند، شاهد بیشترین تلفات بوده است.

از ماه ژانویه سال جاری میلادی، بیش از 180 هزار پناهجو وارد اروپا شده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار بیشتر است. این در حالی است که اتحادیه اروپا به وضع قوانین جدید، ورود مهاجران را به خاک قاره سبز بسیار دشوارتر کرده است.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اما پیشنهاد داده که باید مسیرهای قانونی برای بازدید اعضای خانواده‌های مهاجران همچنان باز باشد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز روز شنبه برای بررسی ابعاد مختلف توافقنامه پناهجویان سفری به ترکیه داشت. گروه‌های حقوق بشری اما از سفرهای برنامه ریزی شده انتقاد کرده‌اند، زیرا به گفته آن‌ها این اردوگاه‌ها از قبل آماده شده و واقعیت را نشان نمی‌دهند.

منبع: Independent
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید