٦٠ گوسفند هدیه دزدان به تازه‌داماد!

تازه‌داماد به همراه دوستانش سناریوی عجیب سرقت گوسفندان را اجرا کردند تا با پول آن خرج عروسی را تامین کنند

کد خبر : ۱۵۹۸۵
بازدید : ۲۲۴۳
٦٠ رأس گوسفند دزدیده شد، اما این‌بار با انگیزه‌ای عجیب. تازه‌داماد می‌خواست جشن عروسی‌اش را برگزار کند، اما هزینه‌اش را نداشت. همین مسأله انگیزه‌ای شد برای اجرای یک سناریوی عجیب دزدی.

دوستان این تازه‌داماد، دست به کار شدند تا به رفیق صمیمی خود کمک کنند. آنها راهکار عجیبی را برای کمک به دوستشان انتخاب کردند. دزدی؛ آن هم سرقت ٦٠ رأس گوسفند؛ این سه رفیق به همراه تازه‌داماد با یک نیسان ٦٠ رأس گوسفند را دزدیدند تا مرد جوان بتواند با پول این گوسفندان هزینه عروسی خود را تامین کند.

ماجرا به چند روز پیش برمی‌گردد، زمانی که ٦٠ رأس گوسفند در پاکدشت سرقت شد. بلافاصله گزارش این سرقت به پلیس اطلاع داده شد و ماموران برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شدند.

با حضور ماموران مشخص شد که چند سارق با حمله به یک دامداری در منطقه پاکدشت نگهبان آنجا را به شدت کتک زده و ٦٠ رأس گوسفند را دزدیده‌اند. بنابراین کارآگاهان پلیس بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و تجسس‌های خود را برای شناسایی سارقان آغاز کردند.

در ادامه ماموران پلیس موفق به شناسایی سارقان شدند و درنهایت آنها را دستگیر کردند.
این چهار سارق که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند، تحت بازجویی قرار گرفتند و انگیزه عجیبی را برای این سرقت مطرح کردند. یکی از آنها در بازجویی‌ها به ماموران پلیس گفت: «من تازه‌داماد هستم و قرار بود که به‌زودی جشن عروسی‌ام را برگزار کنم، اما هیچ پولی برای برگزاری این مراسم نداشتم. به هر دری می‌زدم، فایده‌ای نداشت. این پول جور نمی‌شد و من هم به برگزاری مراسم نزدیک‌تر می‌شدم تا این‌که موضوع را با دوستانم در میان گذاشتم و آنها پیشنهاد دادند برای تامین این هزینه دست به سرقت بزنیم. برای همین این دامداری را انتخاب کردیم و با یک وانت نیسان گوسفندان را دزدیدیم.»

یکی دیگر از سارقان به ماموران گفت: «وقتی دیدیم دوستمان تحت فشار است و نمی‌تواند خرج عروسی را تامین کند، تصمیم گرفتیم به او کمک کنیم. برای همین این گوسفندان را سرقت کردیم و قرار شد که پول حاصل از فروش آنها را به دوستمان بدهیم تا مراسم عروسی‌اش را برگزار کند.»

سرهنگ سلمان آدینه‌وند، فرمانده انتظامی پاکدشت با اشاره به دستگیری چهار سارق این گوسفندان، در تشریح جزییات دستگیری دزدان گفت: «به دنبال گزارش یکی از اهالی منطقه مبنی بر ضرب و شتم نگهبان و سرقت ٦٠ رأس گوسفند از یکی از دامداری‌های منطقه، پلیس بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار داد. در بررسی‌های انجام شده، ماموران پلیس موفق شدند رد دو نیسانی که این چهار سارق با استفاده از آن، اقدام به سرقت احشام کرده بودند را کشف کنند. ماموران پلیس به دنبال کشف سرنخ‌های به دست آمده و اظهارات نگهبان احشام، توانستند از محل اختفای سارقان و محل نگهداری ٦٠ رأس گوسفند در منطقه‌ای در استان سمنان، مطلع شوند و هر چهار سارق را دستگیر کنند.»

دسترنج دامداران در جیب سارقان
این سرقت درحالی رخ داده که دزدی احشام عشایری به یک امر عادی تبدیل شده و مرتب اتفاق می‌افتد. عشایر به این‌که دسترنج‌شان به‌راحتی به جیب سارقان احشام می‌‌رود همیشه اعتراض داشتند. عشایر که گرمای تابستان و سرمای زمستان را برای امرار معاش خود و خودکفایی جامعه با سختی تحمل می‌کنند، شاهد برباد رفتن سرمایه‌های خود در پدیده‌ شوم سرقت می‌شوند، سرقت‌هایی که هرچند برخی از آنها کشف می‌شود، اما کم نیستند سارقانی که تنها تعقیب‌کننده‌ آنها نگاه رنج‌آلود دامداران است.

عشایر در هر فصلی با مخاطراتی روبه‌رو هستند، ازجمله فصل بهار که درحال کوچ هستند از امنیت کافی برای حمل‌ونقل دام خود برخوردار نیستند و احشام آنها که بزرگترین سرمایه آنهاست به‌راحتی به سرقت می‌رود.

آنها همیشه از دستگاه‌های مسئول خواستار افزایش امنیت در محل‌های استقرار عشایر و برخورد قاطع با سارقان بوده‌اند.

سرهنگ «حسن سماواتی» جانشين انتظامي استان ايلام در این‌باره گفته بود: «تحقيقات پليس مشخص کرده است که سارقان از کوچ عشاير و عدم ثبات در اسکان آنها سوءاستفاده و مبادرت به سرقت احشام دامداران مي‌کنند.»

وی از عشاير و دامداران خواست در صورت کوچ از مناطق قشلاقی به مناطق ييلاقی در محل‌هایي اتراق کنند که دسترسي پليس امکان‌پذير باشد.

افزایش ۲۲‌درصدی سرقت احشام
سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز در این‌باره با بیان این‌که سرقت احشام برای پلیس پذیرفتنی نیست، گفت: «سرقت احشام یعنی سرقت تمام زندگی یک دامدار و افزایش سرقت احشام برای پلیس پذیرفتنی نیست. هرچه یگان‌های حفاظت سازمان‌ها تشکیل شده است، آمار سرقت از این اماکن نیز کاهش داشته است.»

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان این‌که سرقت ادوات کشاورزی و خطوط انتقال برق و مخابرات هم در ‌سال گذشته به ترتیب ۱۴ و ۳۱‌درصد کاهش داشته است، افزود: «البته در برخی موارد نیز افزایش داشته‌ایم، ازجمله این‌که در جرم جیب‌بری ۱۹‌درصد افزایش داشتیم. سرقت مغازه یک درصد، سرقت دوچرخه ۴۵ درصد، کیف‌قاپی ۶‌درصد و سرقت احشام نیز ۲۲‌درصد افزایش داشته است. سرقت احشام یعنی سرقت تمام زندگی یک دامدار. ما از دامداران خواستیم که با فروش یک دام خود دوربین مداربسته خریداری و آن را در محل نگهداری احشام نصب کنند. تجربیات نشان داده هرجا که در مقابل نگهداری احشام دوربین نصب شده و دامداران نیز آموزش دیده‌اند، سرقت احشام ۷۰‌درصد کاهش داشته است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید