از فروشگاه مرکزی تا تخفیف در رستوران!

هوادار یکی از ارکان اصلی فوتبال است. بر این اساس باید حقوق و رفاه هواداران در این رشته پرطرفدار ورزشی رعایت شود تا آنها با کمترین دغدغه و مشکل، هم بتوانند بازی‌های تیم مورد علاقه خود را تماشا کنند و هم اینکه با خرید بلیت و... کمکی به بهبود وضع اقتصادی باشگاه مورد علاقه خود کنند.

کد خبر : ۱۵۹۹۶
بازدید : ۱۸۲۳
هوادار یکی از ارکان اصلی فوتبال است. بر این اساس باید حقوق و رفاه هواداران در این رشته پرطرفدار ورزشی رعایت شود تا آنها با کمترین دغدغه و مشکل، هم بتوانند بازی‌های تیم مورد علاقه خود را تماشا کنند و هم اینکه با خرید بلیت و... کمکی به بهبود وضع اقتصادی باشگاه مورد علاقه خود کنند.

در شرایطی که در کشورهای دیگر برای جذب هوادار برنامه‌های گسترده‌ای پیاده می‌شود و آنها می‌توانند به راحتی از شرایط رفاهی در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند اما متاسفانه در ایران چنین مکانیزمی وجود ندارد. مسائل مربوط به هواداران در فوتبال ایران بیشتر حالت سمبلیک داشته و کمتر جنبه عملی به خود گرفته است.

نمونه ساده‌اش بلیت‌فروشی اینترنتی است که در ورزشگاه‌های بزرگ رواج یافته؛ بدون اینکه هیچ آموزشی داده شود و فرهنگی ایجاد شود. در اصل بلیت‌فروشی را بدون مقدمات لازم اینترنتی کرده‌اند و هواداران را به مشکل انداخته‌اند.

مجموعه این مسائل نشان می‌دهد نقش «هوادار» در فوتبال ایران به ندرت جدی گرفته شده و نیاز است تا به این مساله به‌طور عمیق‌تری نگاه شود. در همین راستا اخیرا اخباری از باشگاه پرسپولیس به گوش می‌رسد که می‌تواند امیدوارکننده باشد.

حتما اطلاع دارید که طی چند سال اخیر سامانه‌های پیامکی مختلفی برای حمایت از تیم ملی و البته تیم‌های باشگاهی در ایران راه‌اندازی شده است.

در این بین سامانه 3090 که زیر مجموعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران است حامی پیامکی چند تیم لیگ برتری شده و روی لباس آنها نقش بسته است. اسپانسر مشترک پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی از هواداران این 3 تیم عضوگیری می‌کند و ضمن کسب درآمد از آنها، بخشی از این پول را در اختیار تیم‌های مربوطه قرار می‌دهد.

گفته می‌شود هواداران هر یک از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در این سامانه تا کنون حدود دو میلیون نفر تخمین زده شده‌اند. از قرار معلوم همین موضوع، حالا به بستری برای باشگاه پرسپولیس تبدیل شده تا فرآیند خدمات‌رسانی به هوادارانش را تقویت کند.

مطابق اخبار منتشر شده، به تازگی باشگاه پرسپولیس ضمن همکاری با این سامانه و نیز موسسه مالی و اعتباری کوثر اقدام به صدور کارت هواداری در سریع‌ترین زمان و کمترین هزینه کرده است؛ کارت‌هایی که این امکان را به آنها می‌دهد که از برخی مزایا بهره‌مند شوند. اینکه این مزیت‌ها چیست و کارت‌های هواداری جدید سرخپوشان چه منافعی به وجود می‌آورد، سوژه گزارش پیش رو شده است.

اسپانسر استقلال را ما برایش مهیا کردیم
محمد علی ترکاشوند، معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس به تشریح عملکرد کارت‌های هواداری جدید پرداخته است.

وی صحبت‌هایش را با تاکید بر پیشرو بودن این باشگاه در فعالیت‌های اقتصادی و تکریم هواداران شروع می‌کند: «ما درباشگاه پرسپولیس به دنبال فعالیت‌های سودمند اقتصادی هستیم تا از لحاظ مسائل مالی مشکلات کمتری وجود داشته باشد، چرا که این فعالیت‌ها ستون‌های پایدار یک باشگاه هستند. این کارها در تمام دنیا مرسوم است ولی در ایران متاسفانه در سال‌های قبل بنا به دلایلی به آن توجه نشده است. از آنجا که پرسپولیس 45 میلیون نفر هوادار دارد ما باید شرایط رفاه و آسایش آنها را در نظر بگیریم. ما به واسطه همین فعالیت‌های اقتصادی در سال گذشته هیچ‌گونه کمکی از دولت نگرفتیم. زمانی که مشخص شد این فعالیت‌ها در باشگاه پرسپولیس مفید و موثر است وزیر ورزش دستور داد همین فعالیت‌های اقتصادی را برای باشگاه استقلال نیز انجام دهیم. به این ترتیب ما که ابتدا کار با سامانه 3090 را شروع کرده بودیم زمینه فعالیت این سامانه را در باشگاه استقلال نیز فراهم آوردیم که بعدها باشگاه تراکتورسازی نیز از سرمایه‌گذاری این سامانه منتفع شد.»

تشریح برنامه‌های حمایت از هوادار
معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس در مورد مزایایی که برای هواداران در نظر گرفته شده، می‌گوید: «همه هوادارانی که عضو سامانه باشگاه می‌شوند از امتیازات زیادی برخوردار خواهند شد. یکی از آنها اولویت اهدای سهام باشگاه به آنها است. به این ترتیب، هوادارانی که به عضویت این سامانه در می‌آیند شناسایی می‌شوند و در زمانی که قرار شد باشگاه سهامی عام شود اولویت اول فروش سهام باشگاه به این هواداران خواهد بود. ما همچنین برای تهیه و صدور کارت هواداری باشگاه، با موسسه مالی اعتباری کوثر قراردادی امضا کردیم. بنابراین هر هواداری که می‌خواهد این کارت را تهیه کند و از مزایای آن برخوردار شود، کافی است بدون اینکه هیچ رقم اضافه‌ای بپردازد به شعبه‌های این موسسه مراجعه کند. هوادار از این راه هم به شرایط رفاهی برای خرید اجناس و کالاهای خود می‌رسد و هم کمک مالی خوبی به خاطر تراکنش‌های خریدهای خود از طریق این کارت به باشگاه می‌کند. این کارت‌ها پس از فعال‌سازی برای انجام کلیه امور بانکی و همچنین دریافت تخفیف‌های ویژه از فروشگاه‌ها و موسسات طرف قرارداد طرح هواداری قابل استفاده خواهد بود. پس ما از هواداران باشگاه پرسپولیس می‌خواهیم برای کمک به پیشبرد اهداف کلان اقتصادی باشگاه، کارت‌های هواداری را تهیه کنند. قرارداد ما با این موسسه و همچنین فروشگاه‌های طرف قرارداد ثبت شده و حتی در صورت عوض شدن مدیریت باشگاه نیز این قرارداد‌ها پا برجا خواهد بود.»

در تماس خبرنگار دنیای اقتصاد با مدیریت رستوران‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد با باشگاه پرسپولیس، موضوع مورد اشاره به تایید رسید؛ به‌طوری که هواداران صاحب این کارت، می‌توانند بین 8تا 10درصد از تخفیف ویژه استفاده کنند.

افتتاح فروشگاه مرکزی پرسپولیس
نیازی به گفتن نیست که همه باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان از فروشگاه‌های اختصاصی عرضه اقلام و پوشاک خود برخوردارند که از این راه، هم درآمد اقتصادی کسب می‌کنند و هم امکان بهره‌مندی از اجناس اصل را برای هواداران به وجود می‌آورند. با این وجود در ایران هیچ باشگاهی تا به حال در تلاش برای ایجاد چنین فروشگاهی نبوده است.

حالا ترکاشوند به هواداران پرسپولیس وعده می‌دهد به زودی فروشگاه اختصاصی پرسپولیس افتتاح خواهد شد: «ما به دنبال ایجاد یک فروشگاه اختصاصی برای هواداران خود هستیم. در این خصوص با کفش ملی وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا آنها به نوعی اسپانسر ما شده و مکان مناسب و در خور شأنی را در تهران برای این فروشگاه بزرگ اختصاص دهند. در این فروشگاه لباس بازیکنان و دیگر پوشاک باشگاه با قیمت مناسبی عرضه خواهد شد.»

رضایت از سامانه هواداری باشگاه
مدتی پیش طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس، از پرداخت مناسب سامانه هواداری به این باشگاه تمجید کرده بود. حالا ترکاشوند نیز از خدمات این سامانه اظهار رضایت می‌کند: «ما تا به حال دریافتی مناسبی از این سامانه داشته‌ایم و کاملا از کار با آنها رضایت داریم. با پول آنها توانستیم 60 درصد قرارداد‌های بازیکنان و کادر فنی را پرداخت کنیم. قرارداد ما با این سامانه 2 ساله بوده که کار ما با آنها از 4 ماه پیش آغاز شده است.»

بازی برد- برد از مشارکت در ورزش
اما عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر نیز درخصوص نحوه دریافت این کارت‌ها و دلیل ورود این موسسه به ورزش صحبت کرده است.

وی گفت: «ورود ما به بحث ورزش یک موضوع اجتماعی است. ما با سامانه 3090 همکاری می‌کنیم تا هواداران سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی بهتر بتوانند از تیم‌های خود حمایت کنند. کارت‌های هواداری در واقع کارت‌های بانکی مربوط به این موسسه هستند که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند. کارت‌های این موسسه هم‌اکنون در شبکه شتاب فعال است و هواداران پس از دریافت کارت خود می‌توانند کلیه عملیات بانکی تعریف شده برای کارت‌های عضو شتاب را انجام دهند. دریافت این کارت‌ها به سادگی میسر خواهد بود و کلیه هواداران می‌توانند برای دریافت کارت بانکی- هواداری خود به تمامی شعب ما مراجعه کنند. برای این منظور همان فرآیند معمول برای صدور کارت‌های بانکی از قبیل افتتاح حساب و تکمیل فرم انجام خواهد شد و بلافاصله بعد از فعال شدن کارت‌ها از مزایای آن بهره‌مند خواهند بود. ضمن اینکه پس از دریافت این کارت‌ها هواداران می‌توانند از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید کنند و از مزایای تخفیفی آن بهرمند شوند. در کنار آن هواداران در قرعه‌کشی‌های کلان ما نیز شرکت داده خواهند شد و به هوادارانی که تراکنش معینی از کارت هواداری داشته باشند، تسهیلات مناسبی پرداخت خواهد شد. ما فکر کردیم بهتر است به‌جای اینکه اسپانسر مستقیم باشگاه‌ها شویم از این روش استفاده کنیم که این روش برای ما یک بازی برد -برد چند طرفه است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید