۱۷ دلیل که چرا مردم به شما گوش نمی‌دهند

آیا گاهی اوقات احساس می‌کنید دارید با دیوار حرف می‌زنید؟ شاید خود شما برای یک یا چندتا از چنین دلخوری‌ها یا اهانت‌هایی مقصر باشید.

کد خبر : ۱۶۰۳۵
بازدید : ۱۰۵۸۲
آیا گاهی اوقات احساس می‌کنید دارید با دیوار حرف می‌زنید؟ شاید خود شما برای یک یا چندتا از چنین دلخوری‌ها یا اهانت‌هایی مقصر باشید.

همه مردم می‌خواهند شنیده شوند. گاهی اوقات ممکن است جلب‌توجه افراد یا رساندن صدای‌تان فراتر از هم‌همه‌ی موجود به گوش افراد کار دشواری باشد. در مکالمه با دیگران هیچ‌چیز بدتر از این نیست که پس از مکالمه احساس کنید که انگار خودتان تنها بوده‌اید.

اگر اغلب احساس می‌کنید در مکالمه‌ها و جلسات انگار در حال صحبت با خودتان هستید، ممکن است مشکل از خودتان باشد. افراد کمی هستند که می‌توانند خیلی عالی به دیگران گوش دهند. اما ممکن است شما دلیل کافی برای گوش دادن صحبت‌های‌تان به آنها ارائه نکرده باشید. یا بدتر این‌که ممکن است جوری آنها را ساکت کرده باشید که باعث شده باشد به شما گوش ندهند.

در این‌جا چند لغزش ارتباطی که باعث می‌شود افراد گوش‌ها و مغزشان را در یک مکالمه به روی شما ببندند را می‌خوانید. این مشکلات به سادگی قابل شناسایی و درمان هستند. امروز یک روز عالی برای شروع است.

۱.شما عجز و لابه می‌کنید
من واقعا نمی‌دانم چرا انسان‌ها عجز و لابه می‌کنند. در واقع عجز و لابه کردن برای رسیدن به یک منظور و هدف مفید اصلا به درد نمی‌خورد. ناله کردن شما به دیگران می‌گوید که کار با شما مشکل‌زا است و آنها باید مراقب برقرای ارتباط باشند. می‌توانید یک رویکرد ظریف‌تر را برای بیان نکات مد‌نظرتان انتخاب کنید.

۲.فقط به خودتان فکر می‌کنید و از خودتان صحبت می‌کنید
ارتباط، تعاملی بین چند فرد است و شما با خودشیفته بودن و مجذوب خود بودن از قوانین ارتباطی تخلف می‌کنید. ارتباطات‌تان را همدلانه نگه دارید تا این‌که بتوانید دیگران را از نظر عاطفی در مکالمه درگیر کنید. علاقمندی به خودتان را برای صفحات فیس‌بوک‌تان نگاه دارید.

۳.ساکت نمی‌شوید
اگر به یک روش پرتکرار و پر‌اطناب هم‌چنان به صحبت ادامه بدهید نه تنها مخاطب شما تا سرحد مرگ کسل می‌شود بلکه نمی‌تواند در داستان شما مشارکت کند. آنها سرانجام در جایی از صحبت شما دیگر توجهی به گفته‌های‌تان نمی‌کنند. صحبت‌های یکنواخت‌تان را قطع کنید و سخنان طولانی‌تان را کوتاه کنید.

۴.وسط حرف‌شان می‌پرید
وقتی مردم درحال صحبت کردن هستند، قطع کردن صحبت آنها نه تنها باعث پرت‌شدن حواس‌شان می‌شود بلکه احتمالا باعث می‌شود احساس کنند به آنها بی‌احترامی شده است. آنها به جای گوش‌دادن به تفکرات جدید شما به این فکر می‌کنند که شما چه آدم بی‌فکر بی‌احساسی هستید. حتی اگر قابلیت استنباطی سریعی هم داشته باشید باز هم نمی‌توانید بفهمید دیگران در جمله‌ی بعدی‌شان چه چیزی خواهند گفت. از تفکرات خودتان در هنگام مکالمه یادداشت بردارید و به دیگران این شانس را بدهید صحبت‌شان را به پایان برسانند.

۵.صحبت‌تان را با این جمله شروع می‌کنید " واقعا، اشتباه می‌کنی"
وقتی ایده‌ها و تفکرات دیگران را تحقیر می‌کنید، ندای درونی‌شان را فعال می‌کنید. ذهن آنها تلاش می‌کند تا دریابد اشتباه شما در چیست و چرا شما آدم بدجنسی هستید. به ایده‌ی آنها احترام بگذارید و موقعیت‌تان را بر اساس شایستگی خودتان کسب کنید.

۶.شما چوپان دروغگو هستید
وقتی بارها ادعاهای دروغ می‌کنید دیگر کسی چیزی را که می‌گویید را باور نمی‌کند. کل داستانی که خلق کرده‌اید باعث می‌شود مردم شما را از خود برانند. بدتر این‌که اعتبارتان را در مواقعی که واقعا باید یک پیام مهم را به دیگران برسانید از دست می‌دهید.

۷.به چیزی که خودتان می‌گویید اهمیتی نمی‌دهید
وقتی که خودتان در مورد ایده‌ها و تفکرات‌تان بی‌تفاوت هستید مردم می‌توانند متوجه این حالت شوند. اگر خودتان احساس هیجان و انرژی در مورد چیزی که می‌گویید نکنید، گفتن آن چه سودی دارد؟ صحبت‌هایتان را برای مواقعی نگه دارید که به آنچه می‌گویید ایمان راسخ داشته باشید.

۸.نمی‌دانید چه می‌گویید
امروزه دانش به سادگی قابل دسترس است. افراد می‌توانند به سادگی بگویند چه وقت شما در حال بیان چیزهایی فراتر از تخصص‌تان هستید و اغلب آنها از بیان این موضوع با صدای بلند نمی‌ترسند. بیشتر مواقع آنها فقط در مغزشان صدای شما را خاموش می‌کنند. بصیرت و نظر خودتان را نشان دهید. زمانی که می‌توانید به عنوان یک متخصص صحبت کنید و در مواقعی که نمی‌توانید فقط از دیگران بیاموزید.

۹.سرگردان هستید
کجای بحث بودم؟ اوه بله. وقتی تلاش می‌کنید نکته‌ای را بیان کنید دیگران شما را دنبال می‌کنند. اگر شما آنها را از مسیر صحبت خارج کنید احتمالا در همان مسیر انحرافی می‌مانند. کمی آرام باشید. در مورد چیزی که می‌خواهید بگویید فکر کنید. بعد به جای این‌که اطراف آن موضوع بالا و پایین بپرید آن را به صورت مختصر و هدفمند بیان کنید.

۱۰.چیزی که می‌گویید مهم نیست
برخی افراد در مورد چیز خاصی صحبت نمی‌کنند که بتوان به صحبت‌هایشان گوش داد. اگر فقط تنها به صحبت کردن با خودتان علاقمند باشید این روش اشکالی ندارد. ولی اگر با کسانی که برای وقت‌شان ارزش قائل هستند صحبت کنید این روش مشکل‌زا می‌شود. این سوال را از خودتان بپرسید که آیا چیزی که می‌گویم واقعا مهم است؟ همان‌طور که گاندی این سوال را مطرح می‌کرد " آیا این گفته از سکوت بهتر است؟". اگر نیست آن را نگفته باقی بگذارید.

۱۱.چیزی که می‌گویید نامربوط است
اگر از رنجاندن دیگران لذت می‌برید، صرفا تفکرات تصادفی‌تان را در مکالمه‌های مهم وارد کنید. افراد به وسیله‌ی گفته‌های‌تان هوش شما را ارزیابی می‌کنند. به آنها دلیلی ندهید که شما را کم‌خرد بدانند. به روش پرباری که مکالمه را به جلو می‌برد در مکالمه شرکت کنید.

۱۲.جمله را با " معذرت می‌خواهم… " شروع می‌کنید
شروع جملات‌تان با یک پوزش- مگر این‌که واقعا به کسی بی‌احترامی کرده باشید - مثل این است که از وجود و حضور خودتان عذرخواهی می‌کنید، در کسب و کار این کار را زنان خیلی بیشتر از مردان انجام می‌دهند. در مورد چیزی که می‌گویید قوی و با اعتمادبه نفس برخورد کنید. وقتی کلمات و حضور شما باعث خلق ارزش می‌شود مجبور به عذرخواهی نیستید( البته عذرخواهی برخی فرهنگ‌ها مثل کانادایی‌ها به دلیل عادت‌های فرهنگی قابل‌پذیرش است).

۱۳.به وعده‌های‌تان عمل نمی‌کنید
افراد به کسانی گوش می‌دهند که به آنها اعتماد دارند. اگر به آنها بگویید می‌خواهید کاری انجام دهید اما انجام ندهید آنان هرگز دوباره دلیلی برای گوش دادن به شما ندارند. روی حرف‌تان بایستید. افرادی که یک چیز می‌گویند و کار دیگری انجام می‌دهند ریاکار یا دروغگو هستند و در هر صورت حق شنیده شدن را از دست می‌دهند.

۱۴.هرگز در مورد چیزی که می‌شنوید دست به‌عمل نمی‌زنید
اکثر مردم تلاش می‌کنند تا با افرادی ارتباط برقرار کنند که ارزش صرف وقت را داشته باشند. افرادی که ارزش کمی ایجاد می‌کنند معمولا زمان و توجه کسانی که سهم زیادی را در یک رابطه خلق می‌کنند، به خود جلب نمی‌کنند.

۱۵.شما همیشه منفی هستید
عده‌ی زیادی هستند که بدبینی فراوان را به عنوان نکته‌ای دردناک و از بین‌برنده‌ی انگیزه محسوب می‌کنند. مجبور نیستید همیشه خوش‌بین و شاد باشید. اما اگر هیچ‌چیز مثبتی از دهان‌تان خارج نشود مردم به چیزی که می‌گویید علاقمند نمی‌شوند. یک نقطه‌ی درخشان را پیدا کنید و آن را با دیگران در میان بگذارید حتی اگر مجبور باشید جنبه‌ی منفی آن موضوع را هم بیان کنید.

۱۶.کلیشه‌ای حرف می‌زنید
در برخی جاها کلیشه‌ای صحبت‌کردن هیچ ایرادی ندارد. ولی اگر کل مکالمه‌ی شما مزخرف باشد آنگاه مردم از شما کناره‌گیری می‌کنند و به دنبال حرف‌های تازه می‌روند. داستان‌ها و ضرب‌المثل‌های جدیدی را پیدا کنید تا نکته‌ی مد‌نظرتان را از طریق آنها بیان کنید. مردم همیشه به کسانی گوش می‌دهند که با صحبت‌های شگفت و هیجان‌انگیز می‌توانند توجه آنها را به خود جلب کنند.

۱۷.هرگز به فرد دیگری گوش نمی‌دهید
ارتباط موثر یک روند متقابل است. اگر یک شنونده‌ی فعال درباره‌ی افراد پیرامون‌تان نیستید آنگاه آنها برای گوش سپردن به شما احساس تعهد کمی در خودشان می‌کنند. گوش دادن فعالانه به دیگران را برای خودتان در اولویت قرار دهید. پس از آن شگفت‌زده خواهید شد که چقدر از شما دعوت می‌شود عقیده‌تان را با مخاطبی که به صحبت‌های‌تان دقت می‌کند در میان بگذارید.

ترجمه نوشته ای از کوین دام در INC
منبع: بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید