5 عامل اصلی بی‌خوابی

5 عامل اصلی بی‌خوابی

شاید باور نكنید، ولی نورهایی كه از خیابان به داخل اتاق خواب شما راه می‌یابند، صدای تیك‌تاك ساعت و حتی نور دستگاه صوتی تصویری، همه و همه می‌توانند روی خواب شبانه اثر بگذارند و شما را تا ساعت‌ها در رختخواب بیدار نگاه دارند.

کد خبر : ۱۶۹۱۵
بازدید : ۷۶۳۲
شاید باور نكنید، ولی نورهایی كه از خیابان به داخل اتاق خواب شما راه می‌یابند، صدای تیك‌تاك ساعت و حتی نور دستگاه صوتی تصویری، همه و همه می‌توانند روی خواب شبانه اثر بگذارند و شما را تا ساعت‌ها در رختخواب بیدار نگاه دارند.

تغییر هورمون‌ها
تغییر میزان استروژن و پروژسترون در طول دوران قاعدگی و یا دوران یائسگی، خواب افراد را به هم می‌زند. توجه بیش از اندازه شما به مشكلات نیز باعث می‌شود تا در طول شب و در حین خواب، چندین بار از خواب بیدار شوید و دردهای عضلانی نیز آن را تشدید می‌كند.

راه‌حل: یك حمام آب ولرم یا نسبتاً گرم چند ساعت قبل از خواب به شما كمك می‌كند تا راحت‌تر بخوابید. اگر باز هم احساس راحتی نكردید و گرفتگی عضلات و دل‌درد مانع خواب راحت شما شد، می‌توانید با مشورت پزشك ماهی دو سه شب از داروهای خواب‌آور استفاده كنید.

در طول دوران یائسگی، هر روز دست‌كم 20-30 دقیقه ورزش كنید و بعد از ناهار هیچ ماده كافئین‌داری نخورید. همچنین، لباس‌های سبك و راحت بپوشید و سعی كنید در جاهای خنك بخوابید. اگر باز هم مشكل بدخوابی شما حل نشد، می‌توانید هورمون‌درمانی را امتحان كنید.

5 عامل اصلی بی‌خوابی

شلوغی و آشفتگی اتاق خواب
آیا شب‌ها مقدار زیادی كاغذ با خودتان به رختخواب می‌برید و این كتاب‌ها و كاغذها روی زمین، روی میز و روی تخت پخش هستند؟ محیط خواب اگر آشفته باشد، ذهن شما هم آشفته می‌شود و این آشفتگی تا شب هم ادامه دارد. استرس و نگرانی خواب شبانه را برهم می‌زند.

راه‌حل: یك سبد تهیه كنید و همه كارهای ناتمام خود را درون آن بیندازید. این سبد را از خود دور كنید و در جایی دیگر قرار دهید. هر چه وسایل و اشیائی را كه ارتباطی به خواب ندارند از اتاق خواب خود دور كنید. ذهنتان شروع می‌كند به ارتباط دادن اتاق خواب به تمام چیزهایی كه فقط به خواب مربوط می‌شوند، كامپیوتر خود را نیز در اتاق دیگری قرار دهید یا دست‌كم آن را داخل كمدی دربسته بگذارید. در صورت تمایل و احساس راحتی بیشتر می‌توانید در اتاق خواب خود را ببندید.

5 عامل اصلی بی‌خوابی

مقدار نور اتاق خواب
شاید باور نكنید، ولی نورهایی كه از خیابان به داخل اتاق خواب شما راه می‌یابند، صدای تیك‌تاك ساعت و حتی نور دستگاه صوتی تصویری، همه و همه می‌توانند روی خواب شبانه اثر بگذارند و شما را تا ساعت‌ها در رختخواب بیدار نگاه دارند. كوچك‌ترین نورها می‌توانند تأثیر زیادی روی شبكیه چشم بگذارند؛ حتی چشم‌های بسته! این نورهای كوچك در طول شب پیغامی به مغز می‌فرستد كه باعث برهم خوردگی ساعت داخلی بدن می‌شود و شما را تا ساعت‌ها بیدار نگه می‌دارند.

راه‌حل: اگر لازم است چراغ راهرو روشن باشد و نور آن روی خواب شما اثر می‌گذارد، در اتاق خواب را ببندید. ساعت زنگدار را رو به دیوار برگردانید تا چشم‌هایتان به عقربه‌هایش نیفتد. برای آنكه از پنجره اتاق خواب هیچ نوری وارد نشود، یا از پرده بسیار ضخیم استفاده كنید و یا چیزی شبیه سایه‌بان درست كرده و شب‌ها جلوی پنجره بكشید. همچنین می‌توانید از ماسك مخصوص چشم استفاده كنید.

5 عامل اصلی بی‌خوابی

حساسیت بیش از حد به صداها
برخی افراد هنگام خواب نسبت به صداها (صدای تلویزیون، صدای همسایه‌ها، صدای ماشین‌ها و هر صدای دیگری) حساسیت زیادی دارند و این مسأله تأثیر زیادی در برهم خوردن خواب شبانه‌شان دارد.

راه‌حل: آن چیزی كه خواب این افراد را برهم می‌زند، صدا نیست، بلكه ناسازگاری صداها و سكوت است! آنها در واقع قادر به تحمل سكوت نیستند؛ بنابراین اگر در محیط اطراف‌شان مقداری سروصدا (نه در حد زیاد و آزاردهنده) باشد، راحت‌تر به خواب می‌روند؛ برعكس آنكه فكر می‌كنند آنقدر به صداها حساسند كه ریزترین صداها را نیز به هنگام خواب می‌شنوند.

5 عامل اصلی بی‌خوابی

ذرات ریز گرد و غبار در اتاق خواب و بستر
در رختخواب شما، به هر شكل و جنسی كه باشد، از صدها هزار تا ده‌ها میلیون ذرات ریز گرد و غبار وجود دارد و این ذرات می‌توانند ایجاد حساسیت كنند.

راه‌حل: برای كاهش عوامل آلرژی‌زا در محیط خواب خود، آنجا را به‌طور مرتب جارو و تمیز كنید تا گرد و غبار تا حدود زیادی از بین برود. همچنین برای جلوگیری از ورود پشه به اتاق خوابتان از پشه‌بند یا توری استفاده كنید. از بالش‌ها، ملحفه‌ها و پتوهایی استفاده كنید كه گرد و خاك كمتری تولید می‌كنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید