تصاویر/ ماشین‌‌هایی که خودروسازی را تغییر دادند

کد خبر : ۱۷۲۵۱
بازدید : ۱۶۵۶

در تاریخچه خودرو‌سازی محصولاتی به‌عنوان نقاط عطف در صنعت خودرو‌ تولید شده‌اند که با ارائه فناوری‌های جدید یا طرح و شکلی خلاقانه و چشمگیر باعث ایجاد تحولی در این صنعت شده‌اند. اینها محصولاتی هستند که حاصل تفکر سازندگانی با قدرت تخیل فراتر از زمان خود بوده‌اند. مقایسه خودروهای دهه گذشته با خودروهای امروزی نشان می‌دهد این صنعت روند رو به رشدی آهسته داشته است و در سال‌های اخیر تغییرات در خودروها با سرعت بیشتری انجام می‌شود که این رشد و پیشرفت به نوعی مدیون محصولات تاریخ‌ساز در گذشته بوده‌اند. در ادامه به خودروهایی خواهیم پرداخت که توانسته‌اند تحولاتی در صنعت خودرو‌ ایجاد کنند.

تویوتا پریوس

اگر سوار ماشین زمان شویم و در گذرگاه خودروهای هیبریدی به عقب برگردیم با خودرویی دوست داشتنی با ظاهری که از زیبایی بهره کمتری برده است مواجه خواهیم شد که به‌عنوان پدر خودروهای هیبریدی شناخته می‌شود. این جوجه اردک زشت روند رشد و توسعه خود را در طول چند دهه طی کرده است و مدل‌های امروزی آن تبدیل به خودرویی زیبا و مشتری پسند شده است که با داشتن برترین و جدیدترین فناوری‌های روز به‌عنوان خودرویی سبز و اقتصادی توانسته به دنیای ماشین‌های هیبریدی روح تازه‌ای ببخشد. امروزه اغلب خودرو سازان دنیا در لیست محصولات خود خودرویی هیبریدی را در نظر گرفته‌اند تا از هر جهت به حفظ و حراست از محیط زیست کمک کرده و مشتریانی که دغدغه‌های محیط زیستی دارند را به سمت خود جذب کنند. در میان آنها خودرو ساز ژاپنی با این محصولش پیشگام بوده است.

مینی

در کلاس خودروهای کوچک و اقتصادی مینی جزو اولین خودروهایی بوده است که با طرح و ظاهری متفاوت مفهوم خودروهای اقتصادی و خانوادگی را وارد صنعت خودرو‌ کرده است. هر چند مینی اولین خودرو نبوده است که با کمک چرخ‌های جلو حرکت می‌کرده اما در لیست اولین‌ها قرار دارد و با توجه به اندازه کوچکش از فضای داخلی مناسبی برای چهار نفر برخوردار است و از سال 1959 میلادی تا به امروز با حفظ تقریبی جثه همچنان مورد توجه طرفدارانش قرار می‌گیرد. مینی به‌صورت دو در و چهار در و همچنین در سال‌های اخیر به‌صورت کانورتیبل و پیشرفته تولید شده است. این خودروی کوچک در مدت کوتاهی در بسیاری از کشورها تولیدش آغاز شد و از انگلستان به اغلب کشورهای دنیا راه یافت و همچنین مورد توجه کمدین معروف مستر بین قرار گرفت.

لندرور

در دنیای خودروهای آفرود، لندرور را می‌توان آغاز گر تحولی عظیم در خودروهای همه جا رو دانست که در طول فعالیتش با ساخت انواع خودروها با نام لندرور به اشکال مختلف توانست تعریفی نو در خودروهای پر قدرت SUV ایجاد کند. لندرور خودرویی با موتور کوچک و با بدنه‌ای با طراحی خاص است که در زمان کوتاهی توانست پایش به مناطق صعب العبور دنیا و دشت‌های پهناور آفریقا برسد. وفاداری لندرور به طرح خاص خودروهایش باعث شده است تا سال‌ها در سری‌های مختلف این خودرو ظاهرش را تا حدودی حفظ کند اما در مدل‌های 2016 شرکت لندرور خودروهایی زیبا و خیره‌کننده را با استفاده از سال‌ها تجربه در ساخت همه جا رو‌ها معرفی کرده است و همواره به‌عنوان موثر ترین خودرو در دنیای شاسی بلند‌های ارزان قیمت و کاربردی مطرح شده است.

لامبورگینی میورا

میورا به‌عنوان اولین خودروی اسپرت موتور وسط شناخته می‌شود که راه را برای خودروهای موتور وسط باز کرد. امروزه بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت به دلیل بزرگ بودن موتورهایشان، موتور تا وسط خودرو امتداد دارد و عموما این خودروها دو در و دو نفره هستند. از لامبورگینی میورا با ظاهر کشیده و اسپرتش به‌عنوان زیبا ترین خودرو از زمان تولد بنز تا سال 1973 یاد می‌شود و بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی طرح کلی خود را از روی میورا وام گرفته‌اند. در سال 1966 میورا به‌عنوان سریع‌ترین و زیبا ترین خودروی اسپرت معرفی شد و تا سال 1973 در خط تولید قرار داشت و تنها 764 دستگاه از آن ساخته و در اختیار مشتریان هیجان زده اش قرار گرفت. میورا به موتوری 3929 سی سی مجهز بوده که 350 اسب بخار قدرت را با استفاده از جعبه دنده‌ای 5 سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرده است. این خودرو در زمان رونمایی قیمتی معادل 20 هزار دلار داشته است (معادل 145 هزار دلار در سال 2015). این خودرو نقش پر رنگی در طراحی‌های خودروهای گران قیمت امروزی بازی کرده برای بسیاری از سریع‌ترین‌های امروزی الگو بوده است.

سیتروئن دی اس

سیتروئن دی اس به خاطر شکل خاصی که در بدنه اش وجود داشته مورد تقلید بسیاری از طراحان مطرح دنیای ماشین‌ها مانند بی ام و، رولز رویس و مرسدس بنز قرار گرفته است و سیستم تعلیق (فنربندی) این خودرو از نوع ال ئو پنوماتیک است و همچنین چرخ‌های عقب خودرو با استفاده از پوششی همرنگ بدنه کاملا پوشانده شده است تا خودرو ظاهری مرموز داشته باشد. چراغ‌های جلوی این خودرو به فرمان متصل بودند و با چرخش فرمان چراغ‌ها نیز تغییر زاویه می‌دادند و در پیچ‌های تند باعث دید بهتر و تسلط بیشتر راننده روی جاده می‌شدند. سیتروئن دی سی فرانسوی کوچک جثه در سال 1955 معرفی و تا سال 1975 در شکل و شمایل مختلف ولی با حفظ ویژگی‌های خاصش تولید شده است و توانسته تعاریفی جدید را در صنعت خودرو‌ به‌وجود آورد.

تسلا مدل S

در گذشته نه‌چندان دور خودروهای تمام برقی همواره به خاطر عملکرد ضعیفشان از هر جهت در ته لیست قرار داشتند. از جهت دامنه حرکت کوتاه و از نظر قدرت ضعیف بودند و با سرعت کمی می‌توانستند حرکت کنند و عموما ظاهری کمدی و عجیب داشتند. اما با ظهور شرکت تسلا که نابغه‌ای به نام آلون ماسک هدایت آن را بر عهده داشت همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و انقلابی در میان خودروهای برقی به‌وقوع پیوست که نتیجه آن خودروهایی مدرن، خشن و سریع بودند که در شتاب از بسیاری از خودروهای بنزینی هم‌قیمت خود سریع‌تر هستند و با دامنه حرکتی کاملا مناسب پاسخگوی نیازهای حمل و نقل بسیاری از افراد شده‌اند و این موضوع باعث شده است بتوان به داشتن سیاره‌ای سبز و بدون آلودگی امیدوار شد. مدل‌های مختلف این خودرو تا به حال ساخته شده است و در آخرین محصول با قیمتی مناسب این خودرو توانسته به جنگ با خودروهایی با سوخت فسیلی برود.

فورد مدل T

پس از معرفی سه‌چرخه بنزینی بنز طولی نکشید تا خودروهایی مشابه در سال‌های بعد به‌صورت دست‌ساز و تکی تولید شوند. در این میان فورد توانست با معرفی خودروی زیبای خود با نام Model T تحولی در تولید خودروها به‌صورت انبوه ایجاد کند. این خودرو برای قشر متوسط جامعه آمریکا در بین سال‌های 1907 تا 1927 ساخته می‌شد و اقدام هنری فورد در این راستا باعث ایجاد خط تولید و تولید انبوه خودرو شد تا سنگ بنای صنعت خودرو‌ برای خودروهای تولیدی در آینده گذاشته شود. موتور استفاده شده در این خودرو 9/ 2 لیتر گنجایش داشته است که می‌توانسته 20 اسب بخار قدرت تولید کند و با کمک جعبه دنده دو‌سرعته‌اش قادر بوده حداکثر با سرعت 72 کیلومتر در ساعت حرکت کند و بر اساس گزارش شرکت فورد این مدل در هر 100 کیلومتر 11 تا 18 لیتر سوخت مصرف می‌کرده است. این خودرو بسیاری از امکاناتی که یک خودرو باید داشته باشد را در ابتدایی‌ترین شکل ممکن در خود جای داده است.

لانچیا لامبدا

در دورانی که خودروها در مرحله تکامل بودند لانچیا که ظاهری مشابه خودروهای معاصرش داشت در سال‌های تولیدش به بیش از 11 هزار دستگاه رسید که در 9 نسخه تولید می‌شد. این خودرو در سری‌های مختلفش موتورهایی با حجم‌های متنوع را تجربه کرده است که جنس آنها آلومینیومی و چهار سیلندر با حجم 2119 سی سی تا 2568 سی سی بوده‌اند که می‌توانستند در دور موتور 3500 دور در دقیقه 69 اسب بخار قدرت خاص تولید کنند که کمی بیشتر از خودروی پراید امروزی است. برای این خودروی افسانه‌ای دو نوع جعبه دنده 3 و 4 سرعته طراحی شده که این امکان را فراهم می‌کرده است تا نیروی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کند. لامبدا با طول 310 سانتی‌متر وزنی معادل 1200 کیلوگرم داشته که هم‌وزن برخی خودروهای سوپر اسپرت قدرتمند امروزی است. لانچیا برای استفاده از ترمز‌های قوی در چهار چرخش محبوبیت زیادی داشته است و فناوری‌های به کار رفته در سیستم تعلیق و موتور و طراحی بدنه در زمان خود بی‌نظیر و پیشتاز بوده است.

آئودی کواترو

تا پیش از کواترو خودروهای مسابقه‌ای تنها به کمک یک محور نیروی دریافتی از موتور را به پیست مسابقه منتقل می‌کردند. با معرفی آئودی کواترو در سال 1980 برای اولین بار یک خودروی سواری، چهار چرخ متحرک شد. این مدل آئودی با توجه به توانایی‌های موتور و جعبه دنده اش در مسابقات زیادی مورد استفاده قرار گرفت. برای حضور این خودرو در پیست مسابقات FISA که همان FIA امروزی است مجبور شد تا قوانین خود را برای ورود این مدل آئودی که سنت‌شکنی کرده و از پس چالش چهار چرخ محرک شدن در خودروهای سواری برآمده است را تغییر دهد. همین تغییر باعث شد کواترو به مدت 20 سال در بسیاری از مسابقات رالی با پیروزی پیست مسابقه را ترک کند. پس از معرفی این سیستم امروزه اغلب خودروهای سوپر اسپرت از سیستم چهار چرخ محرک که باعث پایداری بیشتر خودرو روی جاده می‌شود استفاده می‌کنند. خودروهای پر‌سرعت امروزی این فناوری را مدیون آئودی و طراحان آن هستند.

بنز پتنت موتورواگن

در سال 1886 اولین خودروی دنیا که از موتوری درون‌سوز و ابتدایی استفاده می‌کرده است در آلمان به‌عنوان یک اختراع ساخته شد. کارل بنز با ساخت این خودروی ابتدایی که در آن زمان 1000 دلار قیمت داشته است (معادل 26 هزار دلار امروزی) تحولی در ساخت ماشین‌ها و وسایل حمل و نقل ایجاد کرد. کارل با استفاده از کمک مالی همسرش با نام برتا توانست روند توسعه آن را تا سال 1893در پیش بگیرد و تعداد 25 دستگاه از این خودروی سه‌چرخ ساخته شد. در این سه‌چرخه بنزینی نوآوری‌های زیادی استفاده شده است. برای اولین بار در تاریخ برتا بدون هماهنگی با همسرش با این خودروی سه چرخ همراه فرزندانش از مانهایم تا فورتسهایم را به‌صورت رفت و برگشت به طول 194 کیلومتر طی کرد که این سفر چند روز به طول انجامید. در طول مسیر او بارها مجبور به تمیز کردن کاربراتور یا تعمیر بخش‌هایی از خودرویش بوده است و با خراب شدن ترمز‌ها در مقصد از کفاشی می‌خواهد تا برای ترمز‌ها آستر بسازد که باعث عملکرد بهتر ترمز‌ها شد و آستر ترمز در این سفر هم اختراع شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید