جانشین روسف، زنان را از کابینه خط زد

کد خبر : ۱۷۳۰۲
بازدید : ۱۰۵۵
هنوز یک روز از تشکیل دولت جدید میشل تامر به عنوان رئیس‌جمهوری موقت برزیل نگذشته است که مشکلی خودنمایی کرد. چرا حتی یک زن در کابینه پسا استیضاح حضور ندارد؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمام 24 وزیری که از سوی میشل تامر، رئیس‌جمهوری موقت برزیل معرفی شده‌اند، مردان سفید پوست هستند. اعلام کابینه تامر ساعاتی پس از تعلیق دیلما روسف چپگرا از مقام ریاست جمهوری به اتهام نقض قوانین بودجه برزیل صورت گرفت. میشل تامر که سابقا معاون روسف بود، تا شش ماه دیگر که روند دادگاهی و استیضاح روسف تکمیل شود،‌ این سمت را در دست دارد.

ایوار هارتمن، تحلیلگر و کارشناس حقوق از اندیشکده اف.جی.وی ریودوژانیرو گفت: «این دولت مردان سفیدپوست است که وحشتناک است. این اولین بار از زمان دیکتاتوری 1964 تا 1985 است که هیچ زنی در دولت حضور ندارد. این امر نگران‌کننده است.»

عدم حضور زنان در کابینه تامر از آنجایی نگران‌کننده است که روسف اولین رئیس‌جمهوری زن برزیل بود که پس از ماراتن بحث‌ها در سنا از سمتش موقتا برکنار شد. روسف جزو اولین رئیس‌جمهورهای آمریکای لاتین و از قدرتمندترین زنان جهان محسوب می‌شد.

تامر 75 ساله در نطق ملی روز پنج‌شنبه خواستار حمایت مردمی از دولت نجات ملی خودش شد اما غیبت زنان و یا سیاه‌پوستان که هر دور حدود نیمی از جمعیت برزیل را تشکیل می‌دهند، به سرعت با واکنش روبه‌رو شد که این اتحاد چگونه ممکن است شکل بگیرد.

همزمان با اعلام کابینه تامر،‌ زنان در مقابل کاخ ریاست جمهوری برزیل تجمع کرده بودند و یکی از معترضان گفت: «این نشان‌دهنده عدم مشروعیت دولت است. این نشان می‌دهد که او مردم را در نظر نمی‌گیرد.»

روسف که در میان جامعه سیاسی عمدتا مرد سالار برزیل رشد کرده بود، به عنوان رهبری فمینیست شناخته نمی‌شد اما در دوران حکومت وی قوانین محافظت از زنان در مقابل خشونت و سهمیه حضور دانشجویان سیاه‌پوست در دانشگاه‌ها تصویب شد. هر دو گروه در درون کابینه روسف حضور داشتند و در مجموع دو دور ریاست جمهوری، 15 وزیر زن در کابینه بودند.

خانم کاتیا آبرو، وزیر کشاورزی اخراج‌شده برزیل پنج‌شنبه در حالی که اشک بر چشم داشت، از روسف به عنوان «اولین رئیس‌جمهوری صادق، توانمند و با روحیه مردمی و زنی خوب» یاد کرد. ماریا داس‌نویس، از فعالان چپگرا نیز با اعلام حمایت از روسف گفت: «او اقدامات بیشماری برای نسل زنان جوان انجام داد و تلاش کرد تا اطمینان یابد که ما به هر شغلی که بخواهیم دست پیدا می‌کنیم؛ حتی ریاست جمهوری. او تنها نیست. او نماد تمام زنان برزیلی است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید