سکه در قعر 50 روزه

چهارشنبه، صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر شد که داده‌های آن مشخص کرد احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست میانه ژوئن وجود دارد. به این ترتیب، اونس چهارشنبه 21 دلار سقوط کرد و پنج‌شنبه به میانه کانال 1200 دلار نزدیک‌تر شد. این روند بازار داخلی سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد. در آخرین روز کاری اردیبهشت ماه، سکه تمام 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید که کمترین قیمت آن در 50 روز گذشته بود.

کد خبر : ۱۷۷۶۲
بازدید : ۱۲۰۳

روز پنج‌شنبه، سکه بیشترین کاهش قیمت روزانه از 9 اسفند 94 را تجربه کرد تا به کمترین ارزش خود از 10 فروردین 95 برسد. در آخرین روز کاری اردیبهشت، سکه 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان رسید. این کمترین قیمت فلز گرانبهای داخلی در 50 روز گذشته بود و موجب شد که بازدهی ماهانه سکه به منفی 6/ 1 درصد برسد.

نزول کانالی سکه در روز پنج‌شنبه ناشی از ورود اونس به محدوده هزار و 250 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر آن روز بود. تنها عاملی که در ششمین روز هفته گذشته از افت بیشتر سکه جلوگیری کرد، افزایش قیمت دلار بود. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی با افزایش جزئی 3 تومانی به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید. با وجود رشد روز آخر، شاخص ارزی در اردیبهشت‌ماه بازدهی منفی 7دهم درصد را تجربه کرد.

با پایان اردیبهشت ماه، معامله‌گران ارزی در رابطه با روند قیمت دلار در خردادماه دو دیدگاه متفاوت دارند. تعداد زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار در سومین ماه بهار توانایی رشد قیمت بیشتر را ندارد و به روند کم‌نوسان کاهشی خود ادامه خواهد داد. این در حالی است که برخی دیگر از معامله‌گران انتظار دارند که با شروع خردادماه تقاضاهای جدیدی وارد بازار شود و قیمت را افزایشی کند. جزئیات روند قیمت دلار در اردیبهشت‌ماه و انتظارات معامله‌گران در رابطه با آینده قیمت این ارز در خردادماه را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» خواهید خواند.

شروع در کانال پایین
روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال یک میلیون و 10 هزار تومان آغاز کرد؛ این در حالی بود که سکه روز چهارشنبه در کانال یک میلیون و 20 هزار تومان قرار داشت. در ششمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 18 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 6 هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت. شروع کاهشی سکه ناشی از سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی انتهای روز چهارشنبه و ادامه نزول آن در ساعات ابتدایی روز پنج شنبه بود. سکه روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر ورود اونس به محدوده هزار و 250 دلاری به افت خود ادامه داد و نهایتا ساعت 3 بعدازظهر با قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان به کار خود خاتمه داد.

این قیمت 11 هزار تومان کمتر از روز چهارشنبه بود و سکه را به کمترین قیمت در 50 روز گذشته رساند. همسو با افت قیمت سکه تمام، روز پنج‌شنبه هر گرم طلای 18 عیار نیز هزار و 270 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 103 هزار و 70 تومان رسید. برخلاف روند پرنوسان سکه، در آخرین روز اردیبهشت ماه، شاخص ارزی تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد. روز پنج‌شنبه، دلار در دامنه محدود 3 هزار و 439 تومان تا 3 هزار و 446 تومان نوسان کرد.

این در حالی بود که برخی فعالان انتظار داشتند سقوط بهای اونس منجر به حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز شود، حادثه‌ای که به‌صورت بسیار جزئی اتقاق افتاد و تنها به کاهشی نشدن دلار کمک کرد. به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه تعداد کمی از معامله‌گران آتی سکه وارد بازار ارز شدند، چراکه آنها روز چهارشنبه در موقعیت فروش قرار گرفته بودند و اثرات افت بهای اونس در روز پنج‌شنبه به زیان آنها نبود. همسو با افزایش بهای دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی نیز بالا رفت و با 2 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 37 تومان و 2 ریال رسید.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید