نامه محرمانه برای ٥٠٠‌ میلیون بن

نبودِ شفافیت در عملکرد ستاد سمن‌های شورای شهر تهران برای سومین‌بار خبری شده و حالا نایب‌رئیس این ستاد مدعی است که علاوه بر تخلف در استفاده از اعتبارات این ستاد، تخلف در آیین‌نامه داخلی و تخلف مدیریتی هم رخ داده است.

کد خبر : ۱۷۷۸۰
بازدید : ۹۸۳
نبودِ شفافیت در عملکرد ستاد سمن‌های شورای شهر تهران برای سومین‌بار خبری شده و حالا نایب‌رئیس این ستاد مدعی است که علاوه بر تخلف در استفاده از اعتبارات این ستاد، تخلف در آیین‌نامه داخلی و تخلف مدیریتی هم رخ داده است.

مجتبی شاکری دو هفته‌ای است که در نامه‌ای محرمانه تخلفات را به رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده و منتظر پاسخ است و گفته اگر پاسخ مناسب دریافت نکند، نامه را رسانه‌ای خواهد کرد.

از پاییز سال ٩٣ که عبدالحسین مختاباد، یکی از اعضای ستاد سمن‌های شورای شهر تهران، درباره نبودِ شفافیت در عملکرد ستاد سمن‌ها در شورای شهر تهران صحبت کرد و خیلی زود و بعد از ارائه توضیحات راستگو حرفش را پس گرفت، تازه بسیاری متوجه این مجموعه شدند.

این مجموعه بی‌سروصدا که برای خودش سالانه حداقل سه، چهار‌ میلیارد هزینه کرده است، تنها به رئیس شورای شهر جواب پس می‌دهد و تاکنون جز چند گزارش کلی درباره برنامه‌ها و کلیات عملکرد خود در صحن شورا گزارشی نداشته و به اذعان بسیاری از اعضای شورا، یادشان نمی‌آید آخرین گزارش کی بوده و درباره چه بوده است.

گویا شائبه‌ای که دو سال قبل مختاباد سرخط خبرها آورده بود، در این مدت حل نشده و حالا نایب‌رئیس این ستاد صدایش درآمده که نمی‌داند اعتبارات این مجموعه کجا و به چه کسانی تعلق گرفته و اسناد و مدارک هم که می‌خواهد، توجهی نمی‌کنند. مجتبی شاکری از جلسات و پیگیری‌های بدونِ اعتراض نتیجه نگرفته و در نتیجه مجبور شده موضوع ر ا به صحن علنی بکشاند و نامه غیررسمی به رئیس شورا بنویسد.

یک‌بار دیگر هم این اعتراض بین طلایی و راستگو درباره حسابرسی از ستاد سمن‌ها مطرح شده بود و راستگو تأکید داشت که اگر قرار باشد این حسابرسی از ستاد سمن‌ها انجام شود باید درباره ستاد شورایای‌ها هم انجام شود که طلایی به این موضوع اعتراض کرد و به مشاجره لفظی در صحن شورا انجامید؛ اما از آنجایی که مشکلات معمولا در این فضاها حل نمی‌شود و تنها از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید، مجتبی شاکری نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها، در یکی از جلسات علنی شورای شهر تهران در ابتدای اردیبهشت امسال، موضوع عملکرد ستاد شورایاری‌ها را پیش کشید و رسما آن را به چالش کشید و خواستار حسابرسی از ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران شد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به نامه خود خطاب به رئیس شورا مبنی بر حسابرسی از این ستاد اشاره کرد و گفت: مستندات لازم مبنی بر توزیع بُن میان اعضای شورا و تعدادی از سمن‌ها وجود دارد و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد. این تخلف شامل توزیع ٥٠٠‌ میلیون تومان بُن میان عده‌ای از اعضای شورا و سمن‌ها و نیز کمک ١٠٠‌میلیون‌تومانی به یک بیمار بوده است. وی در دویست‌وپنجاه‌ودومین جلسه شورا گلایه خود را رسما اعلام کرد و گفت: این ستاد کارهای مهم و واجب‌تری دارد.

الهه راستگو حرف‌های شاکری را تکذیب کرد و گفت: نادانسته و با اطلاعات غلط صحبت نکنید؛ چراکه حق دیگری ضایع می‌شود. اسناد پول و بُنی که بین اعضا پخش شده، در اختیار اعضای شورا قرار خواهد گرفت و باید بگویم که مانده‌ای از شهرداری داشتیم که آنها عنوان کرده‌اند دستشان برای پرداخت این بدهی خالی است و به ما مبلغ ٢٥٤‌میلیون‌و ١٦٠‌ هزار تومان بن دادند که ما نیز آن را به خیریه‌ها دادیم.

راستگو پیش‌تر توضیح داده بود که بُن‌های اشاره‌شده، درواقع مانده و طلب ستاد سمن‌های شهر تهران از شهرداری تهران بوده است که مبلغ آن برخلاف آنچه عنوان شده ٢٥٤‌میلیون‌و ١٦٠‌هزار تومان بوده، نه ٥٠٠‌ میلیون تومان و اگر آقای شاکری در جلسات حضور می‌یافتند، حتما از عملکرد ستاد مطلع می‌شدند.

حالا اینکه الهه راستگو که می‌گوید مجتبی شاکری، به‌عنوان نایب‌رئیس در جلسات نبوده و بی‌اطلاع است، راست می‌گوید یا مجتبی شاکری که مدت‌هاست منتظر ارائه گزارش و جواب بوده، موکول به اعلام نظرها در زمانی دیگر است؛ اما در دو باری که سراغ الهه راستگو رفتم تا توضیح و خبر بیشتری دراین‌باره بگیرم، همکاری نکرد یا وقت نداشت؛ اما مجتبی شاکری در حاشیه صحن علنی خیلی کوتاه وقت گذاشت.

تخلف صورت‌گرفته از نظر شما شامل چه مواردی است؟
تخلف آیین‌نامه، تخلف در تحقق اهداف، تخلف مدیریتی و ارائه گزارش دوره‌ای.

از ابتدا این روند بوده یا در این دوره این‌گونه شده؟
در طول این مدت؛ دوره چهارم. به‌هرحال من این موارد را با جزئیات در نامه محرمانه‌ای به رئیس شورا داده‌ام تا رسیدگی کنند. ما بارها در جلسات دونفره و سه‌نفره تشکیل دادیم تا این مشکل حل شود؛ اما نشد و جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم. درعین‌حال من به‌عنوان نایب‌رئیس، امکان دسترسی به اسناد و مدارکی که می‌گویند، ندارم و حالا هم اعلام کرده‌ام که اگر به این نامه و موارد مطرح‌شده، رسیدگی نشود، من آن نامه را منتشر می‌کنم.

چقدر گذشته؟ تا چه زمان منتظر می‌مانید؟
حدود دو هفته. برای پیگیری زمان نگذاشته‌ایم؛ اما در حال پیگیری هستیم.

مبلغ تخلف چقدر بوده؟
قرار بوده ٥٠٠‌ میلیون تومان بُن توزیع شود بین اعضای شورا و سمن‌ها که این خودش جای بررسی دارد؛ درعین‌حال کمکی ١٠٠‌میلیونی به یک نفر صورت گرفته که باید بررسی شود. همه این موارد در همین مدت دوره چهارم رخ داده است. البته قبلا هم مبلغ درخور توجهی در ایام ماه مبارک رمضان بدون برنامه و سند توزیع شده بود. درباره پرداخت این مبالغ و کمک‌ها معمولا فرم‌هایی که مربوط به پرداخت است، به افراد داده می‌شود اما در فرم‌های موجود تنها کد ملی وجود دارد، اما شماره تلفن و نشانی و سایر مشخصات و مدارک نیست. معمولا به ‌طور تصادفی این مدارک بیرون کشیده شده و بررسی می‌شوند؛ اما با این شرایط، امکان بررسی وجود ندارد.

رقم این کمکی که می‌گویید چقدر بود؟
حدود ٤٠٠‌ میلیون.

تا به حال گزارشی را در صحن علنی یا غیرعلنی از ستاد سمن‌ها داشته‌اند؟
عملکردها به رئیس شورا ارائه می‌شود. بارها قبل از تصویب بودجه اسناد عملکرد را خواسته‌ایم؛ اما نداده‌اند. درعین‌حال، صورت‌جلسات به ما ارائه نمی‌شود و اسناد به نوعی دست ما نیست. در چنین شرایطی داوری درباره این وضعیت سطحی و بدون اطلاع است و این شرایط از سوی اعضا پذیرفتنی نیست.

مرجع نظارتی روی این کمیته تنها رئیس شوراست؟ به چه کسی پاسخ‌گو هستند؟
یکی از ضعف‌های ستاد سمن‌ها همین خلأهای آیین‌نامه‌ای است که مثلا نحوه نظارت که اهمیت زیادی دارد، مشخص نیست. علاوه بر این، مسائل مهم دیگری از جمله دوره ریاست بر سمن، نحوه نظارت و حضور و غیاب اعضا مشخص نیست و به همین دلیل تخلفات را نمی‌توان پیگیری کرد. به‌عنوان نمونه یکی از اعضا حدود دو سال است که به دلیل اختلاف با رئیس ستاد در جلسات حضور ندارد ولی تکلیف رأی ایشان و سایر مسائل و جایگزینی او مشخص نیست.

بعد از این پرسش و پاسخ با شاکری در مورد عملکرد ستاد شورایاری‌ها از مرتضی طلایی هم سؤال کردم اما او تمایلی به جواب‌دادن نداشت و فقط گفت: مداخله‌ای نداشتم و از آخرین کارهایشان بی‌اطلاعم. تنها می‌دانم اعتبارات ستاد شورایاری‌ها و ستاد سمن‌ها از طریق شورا اختصاص می‌یابد و به همین دلیل مکلف به ارائه گزارش به شورا هستند و اگر گزارشی ندهند، اعتباری اختصاص نمی‌یابد.

به هر روی آنچه مسئولان ستاد سمن‌ها و الهه راستگو اعلام کرده‌اند، این است که در شورای شهر تمامی حساب‌ها به نام شورا یا ستادهای وابسته به شورا و دست‌کم با دو امضا گشایش یافته و منابع مالی در شورا با نظارت کامل هیأت‌رئیسه و با دو یا سه امضا هزینه می‌شود.

براساس اعلام این ستاد حساب این ستاد در‌حال‌حاضر با امضای رئیس (الهه راستگو) و دبیر (محمدرضا زمردیان) فعال است و دو عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، سه عضو از سایر کمیسیون‌ها، نماینده شهردار، نماینده استانداری، دو کارشناس خبره با انتخاب شورا و سه نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران در شورای مرکزی این ستاد هستند و حق رأی دارند. با این توضیحات ستاد شورایاری‌ها که خیلی قبل‌تر از اعتراض اخیر شاکری بوده، می‌توان به این نتیجه رسید که غیر از راستگو، حداقل یک نفر دیگر هم در جریان هزینه‌کرد این ٥٠٠‌ میلیون تومان بن بوده است و قاعدتا نباید مجددا اعتراضی از سوی اعضا می‌شد؛ اما حالا اعتراض هست و باید منتظر نظر نفر اصلی ماجرا که تاکنون سکوت کرده یعنی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران باشیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید