ثبت دومین تورم منفی در چهار سال گذشته

کد خبر : ۱۷۹۱۰
بازدید : ۸۸۰

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم در اردیبهشت ماه سال جاری به منفی 0.4 درصد رسیده است. البته در چهار سال گذشته این دومین بار است که اقتصاد ایران تورم منفی ماهیانه را تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران، تورم اردیبهشت ماه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در سال 1395 را نسبت به ماه گذشته منفی 0.4 درصد اعلام کرده است. تورم منفی در یک ماه، به این معنی است که سطح عمومی قیمت‌های کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری در آن ماه نه با افزایش قیمت (تورم)، که با کاهش قیمت (تورم منفی)، رو به رو بوده است.

اگر تورم 12 ماه در یک سال منفی باشد(یعنی شاخص کل قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی خانوار هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش یابد)، نتیجه‌ آن منفی شدن تورم کل سالیانه خواهد بود که البته این اتفاق بسیار نادر روی می‌دهد و معدودند کشورهایی که در تاریخ اقتصاد خود تجربه‌ چند سال تورم منفی را پشت سر هم گذرانده‌اند. اقتصاددانان این اتفاق را عمدتا ناشی از بروز مشکلاتی در اقتصاد می‌دانند.

در اردیبهشت ماه سال جاری در اقتصاد ایران نیز در دو دسته‌ی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»نسبت به فروردین ماه همین سال، تورم منفی شد و سطح عمومی قیمت‌ها معادل 0.4 درصد کاهش یافت.

این اتفاق در اقتصاد ایران طی‌ سال‌های گذشته هم کم‌سابقه بوده است. همچنان که بنا بر اطلاعات مرکز آمار ایران، در چهار سال گذشته(از فروردین ماه سال 1391 تا اردیبهشت ماه سال 1395 )، اقتصاد ایران فقط دوبار (در بهمن سال 1394 و اردیبهشت سال 1395)، تورم ماهیانه‌ منفی را تجربه کرده است.

بنا برا اطلاعات مرکز آمار ایران، سال 1394، تورم فروردین معادل 1.2 درصد، تورم اردیبهشت ماه، معادل 0.5 درصد، تورم خرداد معادل 1.2 درصد، تورم تیر معادل 1.2 درصد، تورم مرداد 0.5 درصد، تورم شهریور معادل 0.9 درصد، تورم مهر معادل 0.8 درصد، تورم آبان معادل 0.7 درصد، تورم آذر 1.2 درصد، تورم دی معادل 0.3 درصد، بهمن معادل منفی 0.4 درصد، اسفند معادل 0.2 درصد و فروردین معادل 0.4 درصد و اردیبهشت معادل منفی 0.4 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم منفی اردیبهشت از کاهش قیمت‌ها در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ناشی شده است. همچنان که مجموع قیمت‌ها در این گروه در اردیبهشت نسبت به فروردین منفی 1.3 درصد کاهش یافته است.

در این گروه همچنین کاهش قیمت‌ها در زیر مجموعه‌ی خوراکی‌ها در بخش‌های «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف‌داران»، «شیر پنیر و تخم‌مرغ»، «میوه و خشکبار»، «سبزیجات رخ داده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید