واکنش ایوبی به «فروشنده» و حاشیه‌ها

کد خبر : ۱۸۰۲۰
بازدید : ۱۷۴۷
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که شامگاه سه شنبه ۴ خرداد از فرانسه به ایران برگشت در جمع خبرنگارانی که به فرودگاه رفته بودند حاضر شد.

به گزارش مهر، وی که از جشنواره فیلم کن بازگشته است درباره اهدای دو جایزه از سوی این جشنواره به اصغر فرهادی و شهاب حسینی کارگردان و بازیگر فیلم «فروشنده» اینگونه سخن گفت: قبل از هر چیز به ملت عزیز ایران و همه کسانی که ایران را دوست دارند و همواره خواهان سربلندی ایران هستند موفقیت سینمای ایران را تبریک می گویم. جا دارد حضور سینمای ایران در جشنواره کن به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری دنیا و موفقیت این عزیزان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

ایوبی ادامه داد: به یقین بسیاری از کشورهای دنیا هستند که دوست دارند آثارشان در جشنواره کن حضور داشته باشد و حالا که می بینیم به نمایندگی از سینمای ایران، دو فیلم به بخش مسابقه راه پیدا می کند و یکی از آنها دو جایزه دریافت می کند باعث خوشحالی ما است.

وی با تاکید بر احترام جهانیان به سینما و سینماگران ایرانی گفت: ای کاش شما هم آنجا بودید و می دیدید که چقدر باشکوه از نام ایران یاد شد و این گروه نازنین چقدر خوب مردم فرهنگی متمدن و فرهیخته را نمایندگی کردند.

ایوبی تصریح کرد: بنده در این دو سال گذشته به دلیل گرفتاری هایی که داشتم نتوانستم در جشنواره کن حضور پیدا کنم اما با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره ریاست این دوره عوض شد و علی القاعده این دوران مدیریتی برعکس کشورمان چندین سال طول می کشد دوست داشتم که زودتر به این جشنواره بیایم و برای آینده روابط خودمان اقداماتی را انجام دهم البته این احتمال را هم می دادم که امسال اتفاقات خوبی برای سینمای ایران می افتد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را قبل از رفتن به فرانسه دیده بوده است، عنوان کرد: من از همان زمان فکر می کردم که این فیلم توفیقات زیادی را در جشنواره کن حاصل می کند.

شبکه های مختلف جهان سینمای ایران را در صدر اخبارشان قرار دادند

ایوبی اضافه کرد: بنده بعد از اعلام خبر برنده شدن جایزه بازیگری و فیلمنامه نویسی فیلم «فروشنده» به طور مرتب شبکه های مختلف تلویزیونی را رصد می کردم و می دیدم که خبر اول همه شبکه های تلویزیونی معتبر اروپا، نام سینمای ایران بود و در حالی که خیلی ها به ویژه کشورهای عربی تلاش و هزینه های زیادی می کنند که نام ایران با ترور، جنگ و خبرهای ناخوشایند همراه باشد همین که می بینیم نام ایران با سینما و فرهنگ می آید همه باید خوشحال باشیم.

وی با اشاره به حضور سینمای ایران در جشنواره کن و نسبت برگزاری این جشنواره با جشنواره های داخلی تاکید کرد: همانطور که می دانید جشنواره کن امسال شصت و نهمین دوره خود را طی می کند. اینکه انتظار داشته باشیم که جشنواره ای هم تراز با جشنواره کن در ایران هم برگزار شود طبیعی است که موضوع زمانبری است. حتی کشورهای دیگری که جشنواره بزرگ دارند هنوز نتوانسته اند به تناسب جشنواره کن برسند. اینکه ما در عرصه بین المللی موفق باشیم موضوع خوشحال کننده ای است و حالا که همه در دنیا فکر می کنند در ایران جشن و شادی و سرور است باید نسبت به این ماجرا رویکرد مثبتی داشته باشیم.

چقدر خوب است ایران را با نام سینمای آن بشناسند

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت های خود گفت: وقتی نام ایران با سینما می آید همه باید خوشحال باشیم. شما نمی دانید وقتی اصغر فرهادی با نام ایران در سالن معرفی شد و مجری مراسم، ایران را کشور بزرگ سینمای جهان نامید چه حال خوبی به ما دست داد. مطمئن باشید این تصویری که از ایران نشان دادند نشأت گرفته از میزان فرهنگ بالای مردم این سرزمین است.

نمی دانم چرا عده ای سراغ نکات منفی می روند

ایوبی تصریح کرد: هر جشنواره، سیاست خاص خود را دارد البته در جشنواره کن امسال بنده متوجه شدم که سیاستگذاران این دوره از جشنواره نگاه ویژه ای به خانواده دارند و من نمی دانم چرا بعد از موفقیت سینمای ایران در چنین رویدادی به سرعت سراغ بخش های منفی می رویم و سعی می کنیم چیزهای منفی پیدا کنیم.

شورای پروانه نمایش تعیین می کند فیلم ها برای اکران نیاز به اصلاح دارند یا خیر

وی درباره اظهارات چند روز گذشته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی و اصلاحات فیلم «فروشنده» هنگام اکران در ایران تصریح کرد: اولا بنده معتقدم که شورای معتبر و بسیار مهمی با نام شورای پروانه نمایش در سازمان سینمایی داریم که چهره های شاخصی در آن عضو هستند و بهترین مرجع برای اظهارنظر و تصمیم گیری برای اکران فیلم ها محسوب می شوند. بنده تنها شورای صدور پروانه نمایش را مرجع اصلی برای اصلاحات و ممیزی می دانم.

از نظر من فیلم اصلاحیه ای نیاز ندارد

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: البته باید بگویم اگر نظر شخصی مرا بخواهید در همین جا اعلام می کنم که این فیلم هیچ اصلاحی نمی خواهد و آقای فرهادی به عنوان یک فیلمساز ایرانی همه آن قوانینی را که در نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت فیلم های سینمایی مدنظر دارد، انجام داده و به خوبی این نکات را رعایت کرده اند. بنده باز هم اعلام می کنم این فیلم را دوست داشتم و بر این باورم که فیلم «فروشنده» یکی از آثار درخشان اصغر فرهادی است. ما شورای پروانه نمایش داریم و بر این باورم که این شورا است که باید نظر نهایی را اعلام کند کما اینکه باز هم اعلام می کنم که فیلم آقای فرهادی مانند فیلم های دیگر هیچ اصلاحیه ای نمی خواهد.

ما ضدعرب نیستیم که مقابل تولید مشترک با آنها واکنش منفی نشان دهیم

رئیس سازمان سینمایی کشور درباره حاشیه پیش آمده در زمینه سرمایه گذاری قطری فیلم اصغر فرهادی نیز بیان کرد: تولید مشترک یکی از ارکان همیشگی حوزه سینما است و سئوالی که من در اینجا مطرح می کنم این است که آیا در ایران می خواهیم تولید مشترک داشته باشیم یا نه؟ تولید مشترک یعنی آوردن سرمایه های خارجی برای ساختن یک فیلم؛ یعنی همان اتفاقی که برای فیلم های دیگر می افتد. ما نژادپرست و ضد عرب نیستیم که بگوییم اگر سرمایه گذار فرانسوی و هلندی باشند اشکال ندارد اما اگر عرب باشد مشکل دارد و من نمی دانم چرا این سئوال مطرح می شود.

ایوبی با اشاره به اهمیت تولید مشترک فیلم با کشورهای دیگر که به ورود سرمایه بیشتر به کشور منجر می شود، گفت: اگر هدف ما این است که تولید مشترک رونق پیدا کند باید از چنین اتفاقاتی استقبال کنیم. البته در فیلم «فروشنده» تا جایی که من می دانم سرمایه گذار اصلی «ممنتو» از کشور فرانسه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان سینمایی برای جایزه گرفتن فیلم آقای فرهادی رایزنی هایی را با جشنواره کن انجام داده یا خیر، پاسخ داد: جایزه فیلم «فروشنده» فقط به متعلق به اصغر فرهادی و عوامل این فیلم سینمایی است.

نتایج دیدار با رییس جشنواره فیلم کن

رئیس سازمان سینمایی کشور درباره اقداماتش طی روزهای استقرار در جشنواره کن گفت: سفر بنده به کن علاوه بر حضور شایسته سینمای ایران در این رویداد، دستاوردهای دیگری هم داشت که از جمله آن می توانم به دیدار با رئیس این دوره از جشنواره که چهره شناخته شده ای است اشاره کنم. دیدار ما دیدار بسیار خوبی بود که بنده متوجه شدم که آقای پی یر لسکور نگاه بسیار مثبتی به سینمای ایران دارد و قرار بر این شد که ایشان دعوت من را برای حضور در ایران بپذیرند که به طور حتم این حضور هم برای سینمای فرانسه و هم برای سینمای ایران مفید خواهد بود. در کنار این دیدار با جمعی از تهیه کنندگان سینمای فرانسه ناهار کاری داشتیم که قرار بر این شد که کارهای قابل توجهی را در این عرصه انجام دهیم که کلیت یکی از پروژه ها مشخص شد و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

عوامل فیلم «فروشنده» با رسانه های معاند گفتگو نکردند

ایوبی در پاسخ به سئوالی مبنی بر واکنش برخی از رسانه ها پیرامون نمایش فیلم «فروشنده» در جشنواره کن تصریح کرد: آیا تا حالا شده که ما یک جایزه از جشنواره های بین المللی گرفته باشیم اما حاشیه نداشته باشیم؟ به هر حال موضوع نقد مساله ای است که من هم از آن استقبال می کنم و آن را می پذیرم اما گاهی برخی از حرف ها موضوعات عجیبی را مطرح می کنند که انتظار آن را نداریم که البته برخی از این حرف ها از طرف سیاسیون زده می شود. وقتی دعوای سیاسی اتفاق می افتد من در مورد آن حرفی ندارم، اما گاهی افرادی که مدعی مدیریت سینما هستند حرف هایی می زنند که انتظار آن را نداریم. به هر حال شما باید در نظر بگیرید که افرادی چون شهاب حسینی، بابک کریمی، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی افرادی هستند که کشور ایران را در این دوره از جشنواره نمایندگی می کردند. این را هم بدانید آنها در این مدت درخواست های زیادی برای مصاحبه داشتند که خیلی از آنها مربوط به دشمنان نظام و ضد انقلاب بود اما آنها کلمه ای سخن نگفتند تا نماینده شایسته ای برای جمهوری اسلامی ایران باشند اما متاسفانه می بینیم که برخی از سخنان که منصفانه نیستند باعث ناراحتی می شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید