چرا هنگام جابجایی بدخواب می‌شویم؟

چرا هنگام جابجایی بدخواب می‌شویم؟
کد خبر : ۱۸۰۵۷
بازدید : ۵۱۴۹
چرا هنگام جابجایی

فرادید | برخی هنگام جابجایی بی‌خواب می‌شوند و عده‌ای دیگر می‌گویند که این اتفاق اصلا پشتوانه علمی ندارد! اما واقعیت چیست؟

به گزارش فرادید به نقل از پریونشن، هنگام مسافرت یا مهمانی و درست وقتی که سرتان را روی بالش تخت هتل یا خانه دوست قدیمی‌تان می‌گذارید، تازه متوجه می‌شوید که نمی‌توانید بخوابید! پشت این اتفاق نه چندان مطلوب، حقیقتی علمی خفته است.

یک پژوهش علمی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که دور شدن از محل خواب همیشگی‌تان می‌تواند خواب را از سر شما بپراند.

محققان دانشگاه براون فرآیند خواب 35 شرکت کننده سالم را بررسی کرده و دریافتند که خوابیدن در یک محیط غریب می‌تواند باعث بدخواب شدن فرد و غلط خوردن وی در طول شب شود. برای گواه این قضیه، تمام محققانی که در حوزه خواب فعالیت می‌کنند و شرکت کنندگان تحقیق خود را به آزمایشگاه دعوت می‌کنند، داده‌های گردآوری شده از اولین شب خوابیدن آن افراد در محیط آزمایشگاه را نادیده می‌گیرند.

در پژوهش منتشر شده در ژورنال «کارنت بیولوژی،» محققان امواج مغزی شرکت کنندگان تحقیقشان را بررسی کردند. هر دو نیمکره مغز تفاوت‌های فاحشی را نشان دادند. در حالی که نیمکره چپ مغز نشانه‌هایی از هوشیاری را به نمایش گذاشت، نیمکره راست علائم خواب را از خود نشان داد.

مشکل نیز فعالیت همان نیمکره چپ مغز (نیمکره فعال و بیدار) است که شب را در حالت بیدار باش سر می‌کند. این اتفاق در مغز باعث بدخواب شدن فرد در طول شب می‌شود.

ماساکو تاماکی، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «محیط آنقدر برایمان جدید می‌شود که باید خودمان را به یک سیستم پایشی یا نظارتی مجهز کنیم. از این طریق می‌توانیم موارد جدید را شناسایی کنیم.»

پژوهشگران معتقدند که این عادت در جانوران درشت هیکل نیز مشاهده می‌شود. نیمکره چپ این جانوران نیز مانند ما هنگام مواجه شدن با محیط جدید فعال و بیدار می‌ماند، اما نیمکره راست آهسته به خواب می‌رود. مشکل اصلی نیز عدم وجود تعادل بین این دو نیمکره است، زیرا مغزتان شما را وادار می‌کند تا نیمه خواب و خسته بمانید.

این خبر بیش از هر کس برای افرادی خوب است که از روی تنبلی دوست ندارند از خانه خارج شوند.

منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید