الله‌کرم درباره درگیری حوزه علمیه پاسخ نداد!

چهارشنبه هفته گذشته، حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شاهد درگیری افراد خودسر و طلاب این حوزه بود. حادثه‌ای که به گزارش رسانه‌ها باعث سرداده‌شدن شعار علیه روحانیت، ضرب‌وشتم طلبه‌ها و خسارت به اتاق‌های حوزه شد.

کد خبر : ۱۸۱۷۷
بازدید : ۱۱۹۴
چهارشنبه هفته گذشته، حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شاهد درگیری افراد خودسر و طلاب این حوزه بود. حادثه‌ای که به گزارش رسانه‌ها باعث سرداده‌شدن شعار علیه روحانیت، ضرب‌وشتم طلبه‌ها و خسارت به اتاق‌های حوزه شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که با هماهنگی مسئولان این حوزه علمیه، قرار بر این می‌شود بزرگداشتی برای مقام شهدا برگزار شود و از حسین الله‌کرم نیز برای سخنرانی دعوت می‌شود. یکی از طلبه‌های این حوزه درباره جزئیات حادثه به ایلنا گفته است...

«با توجه به اینکه مسئولان حوزه از برگزارکنندگان خواسته بودند در این جلسه اهانتی به اشخاص و شخصیت‌های نظام نشود، اما این مراسم تبدیل به چالش سیاسی بین افراد در جلسه می‌شود و درگیری‌هایی رخ می‌دهد. درگیری از آنجا آغاز می‌شود که در اواخر صحبت‌های حسین الله‌کرم، برخی افراد به هاشمی‌رفسنجانی و همسر و دختر او فحاشی می‌کنند. این فحاشی‌ها با واکنش برخی طلاب همراه شده، اما همراهان الله‌کرم، به طلاب معترض حمله‌ور می‌شوند و درگیری میان این دو گروه به وجود می‌آید».

تصاویری که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد عده‌ای با چوب و بیل به حوزه و طلاب حمله می‌کنند که البته با دفاع طلبه‌ها مواجه می‌شوند.

این اتفاق در حالی رخ داد که دو روز قبل از آن، هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، مقام معظم رهبري مخالفت صريح خود را با با برهم‌زدن جلسات اعلام کرده بودند. آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین‌(ع) گفتند: «بنده می‌بینم گاهی اوقات یک جماعتی، یک افرادی، جوان‌های احتمالا صالح و مؤمنی با یک کسی مخالف‌اند یا با یک جلسه‌ای مخالف‌اند، بنا می‌کنند هیاهوکردن و جنجال‌کردن و شعاردادن؛ بنده با این کارها موافق نیستم».

یکی از طلبه‌‌ها گفته است: «به برگزارکنندگان تذکر داده شده بود که حوزه نسبت به مسائل سیاسی بی‌طرف است، حوزه قداست دارد و از هرگونه اهانت به اشخاص و مسئولان جلوگیری کنید. پس از این حرمت‌شکنی برخی از طلبه‌ها خواستند این افراد صحن مسجد را ترک کنند، اما این به مذاق هتاکان خوش نیامده و شعار «مرگ بر سازشکار» سر دادند و اقدام به شکستن شیشه‌های حوزه علمیه کردند». او می‌گوید در این حادثه حتی یکی از افراد قصد مشت‌زدن به صورت مدیر حوزه را هم داشته که طلبه‌ای مانع شده، اما بینی خودش شکسته است.

او می‌گوید: «حدود یک ماه پیش نیز چنین اتفاقی رخ داد، اما در آن زمان طلاب به خاطر توصیه برخی بزرگان از پیگیری مسئله خودداری کردند، اما متأسفانه این افراد از ماجرای دفعه قبل سوءاستفاده کردند؛ ازاین‌رو ما به دنبال این هستیم که این بار مسئله را از مجاری ذی‌صلاح پیگیری کنیم تا با این افراد برخورد قانونی لازم صورت گیرد و قرار است پرونده این حادثه برای پیگیری‌های قضائی به دادگستری خرم آباد ارسال شود».

محمد بیرانوندی، نماینده خرم‌آباد در مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» از جزئیات ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت به محض پیداکردن اطلاعات کافی حتما در این زمینه اقداماتی را انجام خواهم داد.

در چندین تماس تلفنی و پیامکی با حسین الله‌کرم سخنران این مراسم نیز از او پرسیدیم محور سخنرانی شما چه بود و آیا به خانواده هاشمی توهینی شد؟ او در ابتدا خواستار فرستادن کتبی سؤالات شد. بعد از فرستادن سؤالات، الله‌کرم سؤالات را «در شأن یک خبرنگار» ندانست و با اعلام اینکه «شما می‌خواهید من را بازجویی کنید»، خواستار سؤالات دیگری شد که به گفته او «دقت لازم و جالب و روشن‌کننده داشته باشد»، اما باز هم در جواب سؤال‌های «شرق» که پرسیده بودیم، آیا درگیری رخ داده است و درگیری از کجا آغاز شد؟ گفت سؤالات شما کلی و غیرشفاف است، برای من جذاب نیست و انگیزه پاسخ‌گویی را می‌گیرد.

فائزه هاشمی پای ثابت اتفاقات یک ماه اخیر خرم‌آباد بوده است. دختر رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام، اردیبهشت امسال و در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس دهم برای حمایت یکی از کاندیداهای مورد نظر خود به خرم‌آباد سفر کرده بود که با اعتراض عده‌ای در مقابل فرودگاه و سینمای این شهر که قرار بود در آنجا سخنرانی کند مواجه شد. او توانست سخنرانی خود را انجام دهد، اما درگیری بین طرفداران و مخالفان او صورت گرفت که تا جلوی استانداری نیز کشیده شد، اما با دخالت پلیس به پایان رسید.

شاهدان عینی درگیری هفته گذشته در حوزه علمیه کمالیه از حضور افرادی در مراسم خبر داده‌‌اند که همراه خود وسایلی از قبیل شوکر، باتوم و گاز اشک‌آور داشتند.آنها معتقد هستند این افراد در تجمع اعتراضی به حضور فائزه هاشمی در خرم‌آباد هم حضور داشتند، اما فرمانده سپاه استان اعلام کرده‌ است که این افراد هیچ نسبتی با این نهاد نظامی نداشته‌اند. در‌حالی‌که تماس‌های ما با مسئولان خرم‌آباد برای اطلاع از جزئیات ماجرا بی‌نتیجه ماند، اما یکی از مسئولان فرمانداری که می‌خواست نامش فاش نشود از ارسال پرونده حادثه به وزارت کشور خبر داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید