حاشیه‌های خواندنی دومین روز مجلس

عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس پس از دو روز ریاست بر مجلس دهم، ریاست را تحویل علی لاریجانی رئیس موقت مجلس دهم داد. وی در حین جلسه امروز بارها به خنده ‌گفت: باید از ریاست خداحافظی کنم، هرچند پایین آمدن از ریاست مشکل است.

کد خبر : ۱۸۲۲۹
بازدید : ۱۱۰۷
عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس پس از دو روز ریاست بر مجلس دهم، ریاست را تحویل علی لاریجانی رئیس موقت مجلس دهم داد. وی در حین جلسه امروز بارها به خنده ‌گفت: باید از ریاست خداحافظی کنم، هرچند پایین آمدن از ریاست مشکل است.

به گزارش ایرنا، دومین جلسه مجلس دهم ساعت 8 و 20 دقیقه امروز (یکشنبه) به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس آغاز شد.

وی در ابتدای جلسه خطاب به منتخبان گفت: آقایان سر جاهایتان بنشینید، امروز خیلی کار داریم. نظم را رعایت کنید. امروز بیش از روزهای دیگر کار داریم و باید رأی‌گیری‌های زیادی انجام دهیم.

** در ابتدای جلسه آیات 94 تا 97 سوره نحل توسط جعفر فردی قاری بین‌المللی قرائت شد.

این آیات که متناسب با شروع کار مجلس جدید انتخاب شده بودند اشاره ای کلی دارند بر اینکه، پیمان خدا را به بهایی اندک نفروشید؛ زیرا آنچه نزد خداست، برای شما بهتر است، آنچه نزد شماست، فانی می شود و آنچه نزد خداست، باقی می ماند و از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد در حالی که مؤمن است، پاداش آنها را بر پایه بهترین عملی که انجام می دهند قرار می دهیم.

هنگام تلاوت قرآن، بسیاری از منتخبان که در حال ورود به مجلس بودند، ایستاده به آن گوش فرا دادند و بعد از اتمام قرائت قرآن بر صندلی‌های خود نشستند.

** روز گذشته محل نشستن هر یک از منتخبان مجلس دهم مشخص شده بود ولی به دلیل آنکه مراسم افتتاحیه بود، برخی از منتخبان بر صندلی‌های خود ننشسته بودند. امروز منتخبان مجلس دهم هر کدام بر صندلی‌های خود نشستند.

** حضور بانوان در دو ردیف از نکات قابل توجه جلسه امروز مجلس بود. پیش از این، نمایندگان زن در مجلس نهم همگی در یک ردیف می‌نشستند.

** پس از آغاز جلسه علنی امروز مجلس،‌ هاشم‌زائی رئیس هیات رئیسه سنی خطاب به منتخبان گفت: ریاست موقت مجلس را به رأی می‌گذاریم که ناگهان چند نفر فریاد زدند لاریجانی! این در حالی بود که امروز علی لاریجانی رییس مجلس نهم و منتخب مردم قم صندلی‌اش با محمدرضا عارف منتخب مردم تهران که نامزد دیگر ریاست موقت مجلس دهم بود، یک ردیف فاصله داشت. از این رو هر دو منتخب سوژه خوبی برای عکاسان بودند.

** در هنگام رأی‌گیری جمع زیادی از منتخبان خواهان دادن تذکر بودند که هاشم‌زائی رئیس هیات سنی مجلس گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هنگام اخذ رأی، تذکر وارد نیست.

** امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس نیز از ابتدای رأی‌گیری امروز مجلس در کنار هاشم‌زائی حضور داشت و نکاتی در مورد قوانین به وی می‌گفت تا وی رعایت کند.

** از نکات قابل توجه امروز، گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای محمدرضا عارف با امیرحسین قاضی‌زاده منتخب مردم مشهد و عضو فراکسیون ولایت بود.

** هنگام رأی‌گیری برای ریاست موقت مجلس دهم، عارف و لاریجانی در صندلی‌های خود نشسته بودند و منتخبان دور آنها نبودند و هیچ منتخبی تلاش نمی‌کرد با آنها صحبت کند ولی پس از دقایقی که مشخص شد علی لاریجانی به ریاست مجلس رسیده است، بسیاری از منتخبان به دور وی جمع شدند و با وی دست دادند و به گفت‌وگو پرداختند.

** پس از آن که انتخاب لاریجانی به‌عنوان رئیس موقت مجلس دهم از تریبون مجلس اعلام شد، محمدرضا عارف نامزد دیگر هیات رئیسه موقت مجلس به سمت وی رفت، لاریجانی را در آغوش گرفت و به وی تبریک گفت. بسیاری از منتخبان دور لاریجانی و عارف جمع شدند و با آنها سخن ‌گفتند.

** در حین رأی‌گیری‌ها مجلس در سکوت کامل به سر می‌برد، از این‌رو هاشم‌زائی رئیس هیات سنی مجلس گفت: ما یک آیین‌نامه اهل عتیق داشتیم که الان عوض شده است و بر اساس آن زمانی که شمارش آراء انجام شد، منتخبان پذیرایی می‌شدند و جلسه تعطیل می‌شد. من می‌خواستم امروز این کار را بکنم ولی گفتند خلاف آیین‌نامه جدید است ولی در مجلس اول و دوم ما این کار را می‌کردیم، بالاخره مملکت پیشرفت کرده است ولی من پیشرفت نکرده‌ام.

** هاشم‌زائی زمانی که برخی از منتخبان برای تبریک گفتن به سمت لاریجانی و عارف رفته بودند و فضای مجلس با همهمه روبه‌رو شد، خطاب به منتخبان گفت: بگذارید مرحله آخر را هم انجام دهم و از ریاست خداحافظی کنم. هرچه می‌گویم بنشینید، نمی‌نشینید، چند دقیقه دیگر باید ریاست را تحویل دهم، هرچند مشکل است از ریاست پایین آمدن. در این زمان برخی از منتخبان خطاب به وی گفتند: چهار سال دیگر نیز رئیس سنی هستی که هاشم‌زائی گفت سنم اقتضا نمی‌کند که چهار سال دیگر کاندیدا شوم.

** هاشم‌زائی در اعتراض به برخی از بانوان که از نظم آنها تشکر نکرده بود، گفت: چون بانوان منظم‌تر از همه بودند، تشکر نکردم ولی از رعایت سکوت و نظم خواهران تشکر می‌کنم.

** رئیس هیات سنی مجلس ادامه داد: به دلیل آن که رأی‌‌ها در حال شمارش است برای اینکه وقت شما تلف نشود، می‌خواهم خاطره‌ای بگویم.

وی سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: سال 62 معاون سیاسی استانداری استان خراسان بودم و در آن زمان وزیر کشور آقای ناطق نوری بود. در آن زمان از من خواستند استاندار استان ایلام شوم و چون ایلام از استان‌های جنگ‌زده بود، امام(ره) از استان‌های جنگ‌زده حمایت می‌کردند. قبل از رفتنم به ایلام، به خدمت امام(ره) رفتم و ایشان مرا رهنمود کردند.

ایشان فرمودند استاندار به‌عنوان بالاترین مقام دولت و نظام و استان نباید در اختلاف جناح‌های سیاسی منطقه وارد شود. این اختلافات به خاطر خدا نیست.

وی ادامه داد: امام(ره) فرمودند اگر 124 هزار پیامبر همزمان در روی زمین بودند، با یکدیگر درگیری نداشتند.

هاشم‌زائی گفت: من در این سال‌ها همواره رهنمودهای امام(ره) را اجرا کرده ام و یکی از دلایل این که مردم تهران به من اعتماد کردند این موضوع بود.

منتخبان ملت پس از صحبت‌های وی احسنت احسنت گفتند.

** از نکات قابل توجه رأی‌گیری هیات رئیسه مجلس، ورود دو منتخب اهل سنت به هیات رئیسه موقت بود. محمد قسم عثمانی منتخب بوکان و عبدالکریم حسین‌زاده منتخب نقده، منتخبان مردم از اهل سنت هستند که به هیات رئیسه موقت مجلس راه یافتند.

** از 12 عضو هیات رئیسه موقت مجلس که امروز به این هیات راه یافتند، 9 نفر عضو فراکسیون ولایت و سه نفر عضو فراکسیون امید هستند.

** پس از این که هیات رییسه موقت مجلس مراسم تحلیف را به جا آورد، هاشم‌زائی خطاب به لاریجانی گفت: آقای رئیس! بیا تا من، صندلی را سالم به شما تحویل دهم. سپس با لبخند گفت: هرچند دادن این یک مقدار مشکل است ولی بالاخره صندلی را از آدم می‌گیرند.

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ساعت 11 و سی دقیقه به پایان رسید و علی لاریجانی زنگ پایان دومین جلسه علنی مجلس دهم را به صدا درآورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید