آیا پرندگان مفهوم "خیانت" را درک می‌کنند؟

آیا پرندگان مفهوم "خیانت" را درک می‌کنند؟
کد خبر : ۱۸۴۸۲
بازدید : ۶۰۰۸
آیا پرندگان مفهوم

فرادید | اگر بفهمیم زوجمان به ما خیانت کرده، واقعا نمی‌توانیم به راحتی تصمیم بگیریم. این دوراهی از ابتدای تاریخ همراه ما بوده است.

به گزارش فرادید به نقل از تلگراف، نتایج پژوهشی جدید اما نشان می‌دهد که گنجشک‌ها هم برای تلافی روشی ساده را پیش می‌گیرند: تهیه غذای کمتر.

پژوهش انجام شده توسط محققین کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد که گنجشک‌های نر متوجه خیانت همسرانشان می‌شوند و آن‌ها از طریق تهیه غذای کمتر دست به انتقام می‌زنند.

گرچه گنجشک‌ها به عنوان موجودات تک همسر شناخته می‌شوند، اما امیال جنسی آن‌ها نیز به همان اندازه برای همگان شناخته شده است. البته شکسپیر و جفری چاسر در اشعار و نوشته‌های خود، این پرنده را به بی‌قید در امور جنسی قلمداد می‌کنند. یونانیان باستان نیز گنجشک را با آفرودیت، الهه عشق، مرتبط می‌دانستند. با این حال، مطالعه منتشر شده در ژورنال آمریکایی ناتورالیست به این نتیجه دست یافته که گنجشک‌های نر و ماده به دلایل مختلف می‌توانند خیانت کنند.

گنجشک‌های نر به این دلیل خیانت می‌کنند که می‌خواهند پدر جوجه‌های بیشتری باشند، اما گنجشک‌های ماده به امید داشتن جوجه‌های قوی‌تر با گنجشک‌های سالم‌تر از لحاظ ژنتیکی خیانت می‌کنند.

یک پژوهش جالب که در طول 12 سال در "جزیره لوندی" انجام شد، نشان داد که گنجشک‌های نر به هیچ روش مستقیمی نمی‌توانند اطمینان حاصل کنند که آیا تمام جوجه‌های حاضر در لانه متعلق به خودشان است یا خیر!

گنجشک‌های نر اما رفتار جفتشان را با دقت نظاره می‌کنند؛ به عنوان مثال، مدت زمانی که گنجشک ماده از لانه دور شده برای آن‌ها اهمیت دارد. پژوهش جدید اما نشان می‌دهد که گنجشک‌های نر بر اساس احتمال خیانت جفتشان برای او غذا تهیه می‌کنند. از سوی دیگر، گنجشک‌های ماده در صورت مشاهده یک گنجشک پرتلاش‌تر و بهتر، نحوه رفتار خود را تغییر می‌دهند.

آیا پرندگان مفهوم
جزیره لوندی یک لابراتوار طبیعی محسوب می‌شود

دکتر جولیا شرودر، عضو دپارتمان علوم زندگی کالج سلطنتی لندن می‌گوید: «اگر جوجه‌های به لانه‌ای منتقل شوند که گنجشک ماده در آن وفادار بوده، پدر خانواده تلاش بیشتری برای مراقبت از کودکانش انجام می‌دهد. گنجشک نر از هیچ مکانیسم خاصی مانند حس بویایی برای تشخیص فرزندان خودش از فرزندان دیگران برخوردار نیست.»

او در ادامه می‌گوید: «در عوض، گنجشک‌های نر از نشانه‌های رفتاری گنجشک‌های ماده در دوران باروری‌شان استفاده می‌کند... مثلا اینکه آن‌ها چه مدتی از لانه دور شده‌اند. گنجشک‌های نر طبق رفتار گنجشک‌های ماده رفتار خود را تنظیم می‌کنند... هر گاه که علائم مربوط به احتمال خیانت گنجشک ماده بیشتر شود، گنجشک نر نیز غذای کمتری برای لانه تامین می‌کند.»

این آزمایش در جزیره لوندی امتحان شده است. این جزیره از آن جهت اهمیت دارد که به عنوان یک "لابراتوار طبیعی" شناخته می‌شود. گفتنی است در این پژوهش، رفتار 200 گنجشک نر و 194 گنجشک ماده با دقت بررسی شد. این پژوهش در راستای یافتن چگونگی مطرح شدن تک همسری، به عنوان یک رفتار اجتماعی، انجام شده است.

منبع: Telegraph
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید