معاملات خودرو قفل شد!

کد خبر : ۱۸۵۵۶
بازدید : ۱۱۷۴

در حالی بازار خودرو همسو با رویکرد خودروسازان هیچ‌گونه سیگنالی به مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودروهای داخلی نشان نداده است که خبرها حکایت از ابلاغ قیمت‌های جدید تولید‌کنندگان پس از ماه مبارک رمضان دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، خودروسازان به‌دلیل رکود حاکم بر بازار خودرو و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان فعلا تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها ندارند. بر این اساس در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد تقاضا برای خرید خودرو کاهش می‌یابد این در شرایطی است که ماه مبارک رمضان نیز معاملات خودرویی را به کمترین سطح خود می‌رساند؛ بنابراین از آنجا که با پایان ماه رمضان و آغاز فصل تابستان همواره بازار رونق در معاملات را شاهد است برخی از منابع آگاه عنوان می‌کنند که خودروسازان تصمیم خود در خصوص افزایش قیمت خودروها را به پایان این ماه موکول کردند تا در زمان رونق بازار قیمت‌ها افزایش یابد.

فعالان بازار بر این باورند که اثر مصوبه شورای رقابت بر قیمت‌ها، پس از ابلاغ بخشنامه قیمت‌های جدید خودروسازان به نمایندگی‌ها خود را نشان می‌دهد. با این وجود آنها تاکید دارند، در صورت اعمال مصوبه افزایش قیمت بازار واکنش جدی از خود بروز نخواهد داد و قیمت‌ها، افزایش بیشتری نسبت به قیمت‌های مصوب نخواهد داشت. آنگونه که به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در سال جاری تحت‌تاثیر کنش خودروسازان نسبت به تغییرات قیمتی است.

حال آنکه خودروسازان نیز استراتژی قیمتی خود در بازار را کاملا براساس رکود تعیین می‌کنند. در حالی رکود بر تصمیم خودروسازان در خصوص تغییر و تحولات قیمتی اثر جدی گذاشته است که کارشناسان افت تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان را عامل مهم‌تری در تصمیمات خودرویی می‌دانند.

به‌رغم آنکه تصمیم خودروسازان در خصوص تعویق در افزایش قیمت خودرو امری عقلانی تلقی می‌شود، اما کارشناسان افزایش قیمت خودروها بعد از ماه مبارک رمضان را نیز امری نابجا می‌خوانند. به اعتقاد آنها در شرایط کنونی بازار هیچ‌گونه کشش افزایش قیمت را ندارد؛ بنابراین خودروسازان باید براساس منطق علم اقتصاد عمل کنند. بر این اساس در شرایط رکودی که عرضه محصولات به‌صورت طبیعی وجود دارد؛ اما تقاضای خرید محصولات با افت مواجه است، قیمت‌ها باید روندی کاهشی داشته باشد نه افزایشی؛ بنابراین بازار تعیین کننده روندهای قیمتی است نه بخشنامه‌های دستوری که روند طبیعی بازار را در نظر نمی‌گیرند.

افت وخیز قیمت داخلی‌ها

اما سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را طی هفته جاری تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، قیمت محصولات ایران خودرو در بازار با افت‌و‌خیز اندکی مواجه بوده است. به‌طوری‌که در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمتی که داشته، در حال حاضر 29 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد پژو 405 در مقایسه با هفته گذشته 100 هزار تومان ارزان شده است. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند.

اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو با توجه به کاهش قیمت 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر با قیمت 43 میلیون و 400 هزار تومان قابل خرید و فروش است. این در شرایطی است که شورای رقابت به تازگی رای به آزادسازی قیمت دنا داده و باید منتظر ماند و دید ایران خودرو تغییری در قیمت این محصول ایجاد می‌کند یا با توجه به رکود بازار، احتیاط به خرج می‌دهد. بنا به گفته فعالان بازار قیمت محصولات سایپا اما طی هفته جاری هیچ‌گونه تغییری را به خود ندیده است؛ به‌طوری‌که تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد.

همچنین پراید در مدل 111 نیز تغییر قیمتی نداشته و در حال حاضر 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. براین اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند.

تندر-90 اما مدلی تغییر شکل یافته به نام پارس تندر نیز دارد که این محصول در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. با این حال تندر-90 مدل E2 ، این هفته کاهش قیمت 200 هزار تومانی را به خود دیده و در حال حاضر 39 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هم تندر E2 و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت 6/ 2 درصدی را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و احتمال اعمال قیمت جدید این خودرو (با توجه به شرایط بازارشان) بالا به‌نظر می‌رسد.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

به‌دنبال تغییر و تحولات صورت گرفته در دستورالعمل واردات خودرو، بازار خودروهای وارداتی در هفته جاری با افزایش اندک قیمت برخی خودروها مواجه شده است. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند در شرایطی که تقاضا در این بازار روند به نسبت نامطلوبی دارد، اما عرضه خودرو نیز در بازار کاهش یافته است که این موضوع به‌دلیل تغییرات صورت گرفته در دستورالعمل واردات خودرو بوده است؛ بنابراین قیمت برخی از خودروهای وارداتی خیز اندکی داشته است.

به‌طوری‌که هیوندایی توسان با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی در حال حاضر 165 میلیون و 500هزارتومان معامله می‌شود. از سوی دیگر، هیوندایی النترا نیز با افزایش یک میلیون تومانی 130 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا اسپورتیج اما با افزایش یک میلیون تومانی 180 میلیون معامله می‌شود.

تویوتا RAV4 نیز با افزایش یک میلیون تومانی در حال حاضر 221 میلیون تومان قیمت دارد. اما تویوتا یاریس با نیم میلیون تومان افزایش قیمت، هم‌اکنون 112میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود. با این وجود قیمت خودروهای بنز C200 و E200 تغییر خاصی را تجربه نکردند؛ به نحوی که بنز C200 با قیمت 295 میلیون تومان و E200 420 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید