خواص تخم شربتی

تخم شربتی منبع خوب فیبر محلول است و تشکیل ژل می‌دهد، خالی شدن معده را کمی به تعویق می‌اندازد و هضم و جذب را آهسته‌تر می‌نماید و باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود.

کد خبر : ۱۸۷۸۴
بازدید : ۱۳۳۱
تخم شربتی (basil seed) گیاهی خودرو یکساله و شبیه به ریحان با برگ‌ها و تخم‌‌های ریزتر می‌باشد. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است که در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید.

تخم این گیاه سیاه شفاف است. پوسته رویی دانه‌ها را لایه‌ای موسیلاژ پوشانیده است که وقتی‌ در آب ریخته شود حالتی لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و متورم شده رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود و می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.

تخم شربتی خواص زیادی دارد. نام‌های دیگر این گیاه: بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می‌باشد.

برگ گیاه غنی از ویتامین A، ویتامین K، منگنز،منیزیم، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فولات و ویتامین B6 می‌باشد به‌طوری‌که یک اونس برگ خشک شده این گیاه می‌تواند جهت تامین ویتامینَ A و ویتامین K روزانه مورد نیاز بدن کافی باشد.

تخم شربتی و سرفه
مخلوط تخم‌شربتی و عسل سبب کاهش آسم، سرفه ، آنفلوآنزا می‌شود و به شکل دارویی به علت اثر آنتی‌اسپاسمیک می‌تواند در درمان سیاه سرفه و سرفه‌‌های خشک موثر باشد.

تخم شربتی و سوء هاضمه
از آنجایی که تخم شربتی منبع خوب فیبر محلول است و تشکیل ژل می‌دهد، خالی شدن معده را کمی به تعویق می‌اندازد و هضم و جذب را آهسته‌تر می‌نماید و باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود، جهت سوء هاضمه، دیابت، چاقی و بیماری‌های چربی‌خون موثر است.

ضمن تحقیقاتی که توسط leelahagul انجام شد، این اثرات ذکر شده بدون دریافت رژیم کاهش وزن موثر نمی‌باشد.

لذا دریافت تخم شربتی همراه با رژیم کاهش وزن که توسط کارشناس یا متخصص تغذیه طراحی شده است می‌تواند در کاهش وزن، پروفایل‌های لیپیدی (چربی خون) و قندخون موثر باشد.

منبع: مجله سلامت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید