نامه‌ای به ظریف در یک برنامه‌ی سینمایی +تصاویر

نامه‌ای به ظریف در یک برنامه‌ی سینمایی +تصاویر
کد خبر : ۱۹۱۳۷
بازدید : ۲۲۲۳

مراسم افتتاحیه‌ی فیلم «ایستاده در غبار» برپا شد.

مراسم افتتاحیه فیلم «ایستاده در غبار»

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه فیلم «ایستاده در غبار» با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا و رزمنده‌ها در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد و در آن علاوه بر امضای طوماری خطاب به دکتر ظریف جهت آزادسازی چهار دیپلمات ربوده شده، نظر مقام معظم رهبری درباره فیلم نیز مطرح شد.

عباس برقی از هم‌رزم‌های حاج احمد در این‌باره توضیح داد که چند روز قبل از بیت مقام معظم رهبری تماس گرفته بودند که رهبر می‌‌خواهند فیلم «ایستاده در غبار» را ببینند، نسخه‌ای را فرستادیم و همین امروز خبر می‌دهند که مقام معظم رهبری، فیلم را «بسیار فاخر» توصیف کرده‌اند.

دوست داریم فیلم پیوست فرهنگی داشته باشد

محمدحسین مهدویان ، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ضمن تشکر از همه کسانی‌که در مراسم حاضر شدند و فیلم را دیدند و درباره آن اظهار نظر کردند، بیان کرد:باید بگویم در روزهایی که برای اکران فیلم حاضر می‌شدیم و پس از خبرهایی که مبنی بر زنده بودن احمد متوسلیان و همراهان او منتشر شده بود و از طرفی کمپین مردمی آزادسازی متوسلیان هم در شبکه‌های مجازی شکل گرفت، ما دوست داشتیم فیلم تبدیل به پیوست فرهنگی در این راه شود، از همین رو طوماری را خطاب به دکتر محمد ظریف، وزیر امور خارجه کشور حاضر کردیم که در آن تقاضا داریم تا برنامه‌های آزادسازی این چهار نفر را بیشتر پیگیری کنند، این طومار را همه می‌توانند امضاء کنند و در این مسیر ما را همراهی کنند.

اگر فیلم را دوست دارید، ما را یاری دهید

هادی حجازی‌فر ، بازیگر نقش احمد متوسلیان اظهار امیدواری کرد که مخاطبین فیلم کمی و کاستی‌های نقشش را به بزرگواری خودشان ببخشند و ادامه داد: اگر فیلم را دوست داشتید برای معرفی بیشتر آن به ما کمک کنید تا سالن‌ها پُرتر از چیزی که در این دور روز بوده است، اکران بشوند. در پایان هم تلاش‌هایی که در فیلم داشته‌ام را به روح پدر و عمویم تقدیم می‌کنم.

داورها بازی اج احمد را ندیدند

حمید فرخ‌نژاد ، از بازیگران سینمای ایران روی صحنه رفت و ضمن اعتراض به داوری جشنواره فجر، گفت: به نظر می‌رسد داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بازی هادی حجازی‌فر و کار ارزشمندی که او در این فیلم انجام داده را ندیده‌اند.

حاتمی‌کیا دلش می‌خواست، زندگی متوسلیان را بسازد

بابک حمیدیان که در فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا حضور داشته است، با حضور بر روی صحنه‌خاطره‌ای از حاتمی‌کیا را تعریف کرد که این کارگردان دلش می‌خواسته درباره حاج احمد متوسلیان فیلم بسازد. او گفت: در یکی از شب‌هایی که در پروژه بادیگارد بودیم و در حال کار، از ابراهیم حاتمی‌کیا پرسیدم که اگر بخواهد درباره یکی از سرداران جنگ فیلمی بسازد، چه کسی را انتخاب می‌کند که او گفت احمد متوسلیان یکی از بهترین‌هاست که دلم می‌خواهم جهانش را خلق کنم. او کسی بود که با سرباز‌ها خشونت داشت، چون می‌گفت جنگ خشن است و آن‌ها هم باید با خشونت روبرو شوند.

این بازیگر ادامه داد: من قبل از اینکه فیلم را ببینم به آن حسادت می‌کردم، اصلا به صحنه بی‌سیم در دست حاج احمد حسودی می‌کردم و ای کاش به جای قسمت‌های ۱ و ۲ و ۱۰ و ۱۵ فیلم‌های بی‌اهیمیتی که در سینمای ایران ساخته می‌شوند، «ایستاده...» ۱۰۰۰ را ببینیم.

او ادامه داد: خود من به واسطه کتابی که جمال شرورجه به نام «مسیر کردستان» به من داده بود و درباره شهید بروجردی بود، خیلی او را دوست دارم.

حمیدیان همچنین اظهار کرد که «ایستاده در غبار» چکیده همه رویاهای اوست و افزود: از محمد حسین مهدویان خواهش می‌کنم اگر همین مسیر را ادامه داد، من را به عنوان هنرور در یکی از کارهای خودش انتخاب کند و باور کنید این حرف‌هایم اصلا شعار نیست.

من تحت تاثیر حاج احمد قرار گرفتم

هادی مقدم دوست با اظهار اینکه اولین بار است به تماشای «ایستاده در غبار» می‌نشیند، عنوان کرد: خیلی کار سختی است که فهمید در فیلم چه اتفاق‌هایی می افتد، اما من برای خودم نشانه‌گذاری‌هایی کردم از اینکه در کدام قسمت‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتم و آن‌ها بخش‌هایی بود که منش و خصلتی را از حاج احمد می‌دیدم. جایی که ظلم‌ستیزی می‌کرد، باوفا بود، حواسش به کاری که انجام می‌داد بود، دقت و صراحت داشت. مهدویان هم به خوبی می‌دانست چطور یک قهرمان واقعی را بسازد تا ما بیشتر او را بشناسیم.

جنگ آدم‌‌ها را با مفاهیم عمیقی آشنا می‌کند

نرگس آبیار کارگردان فیلم‌ «شیار ۱۴۳» هم در مراسم حضور داشت و اظهار کرد: همیشه جنگ بستری را فراهم می‌کند تا آد‌م‌های بزرگ در آن پرورش پیدا کنند، البته این حرف من به این معنی نیست که موافق جنگ باشم، اما جنگ شرایطی را به وجود می‌آورد که آدم‌ها با مفاهیم عمیق، ژرف و روحانی آشنا شوند، مقوله مرگ و شهادت را بشناسند و باعث شود که بعضی افراد ره صد ساله را یک شبه طی کنند.

او در ادامه تاکید کرد: احمد متوسلیان از این دسته افراد است و همه ما مدیون او هستیم، حالا فیلمی ساخته شده که زندگی این فرد را دقیق و عمیق ببینیم و با کنار رفتن گرد و غبارِ حواشی مختلف و سیاست‌بازی‌ها بهتر و بیشتر می‌توانیم او را بشناسیم.

دست مریزاد برای سازندگان اثر

جواد نوروز بیگی، تهیه‌کننده سینما با تاکید بر اینکه باید به تیم سازنده این فیلم دست مریزاد گفت، عنوان کرد: باید بگویم به عنوان رزمنده کوچکی که در کنار احمد متوسلیان بوده، این فضاها را دیده بودم با این حال مهدویان بخش کوچکی از شرایط را روایت کرده و امیدوارم بعدها بتواند عمق سختی‌ها و فشاری که دشمن می‌آورد را به تصویر بکشد. اما فیلم به شدت من را تحت تاثیر قرار داد.

فکر می‌کنم مستند می‌بینم

بهروز افخمی ، کارگردان سینما نیز با حضور در مراسم اظهار کرد: من چندبار «ایستاده در غبار» را دیده‌ام و هر بار از قبل از شروع شدن آن فکر می‌کنم که باید توجه کنم که چطور این صحنه‌ها را به این خوبی بازسازی کرده‌اند، ولی هر بار فکر می‌کنم به تماشای یک فیلم مستند نشسته‌ام و نمی‌توانم شگردهای این کارگردان جوان را کشف کنم.

با « ایستاده در غبار » احمد متوسلیان را بیشتر شناختم

داریوش فرضیایی مجری برنامه‌های کودک هم با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی از دیدن این فیلم بسیار مفتخر شده است، اظهار کرد: نکته‌ای که در این فیلم برایم بسیار جالب بود و به آن توجه کردم، بازسازی بسیار دقیق صحنه‌ها در دهه ۶۰ شمسی بود.

او در عین حال اضافه کرد: شناختن و دیدن کسانی‌که در میان ما نیستند اما آزادی، امنیت و استقلال خودمان را به آن‌ها مدیون هستیم، بسیار مهم است و با اینکه من احمد متوسلیان را می‌شناختم، اما به واسطه این فیلم او را خیلی بهتر و بیشتر شناختم.

باید قهرمان‌ها را با فیلم‌ها به نسل جدید معرفی کنیم

سردار کاظمینی از هم‌رزم‌های احمد متوسلیان هم با بیان اینکه «ایستاده در غبار» فیلم خیلی خوبی است، اظهار کرد: با اینکه فیلم برای شناخت خیلی خوب است، اما کسانی‌که می‌خواهند حاج احمد را بهتر بشناسند، باید چند کتابی را هم که درباره او وجود دارد، بخوانند تا بدانند که احمد متوسلیان بسیار رئوف بود و مردم را خیلی دوست داشت، به دنبال پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور بود و در هر عملیات آزادسازی که شرکت می‌کردیم به آبادانی آن منطقه فکر می‌کرد.

او همچنین اضافه کرد: «ایستاده در غبار» زندگی‌نامه فشرده حاج احمد است و باید از کسانی‌که این کار را انجام داده‌اند تشکر کنیم. اما باید بدانیم که صدها فیلم و سریال این سبکی می‌توان ساخت تا قهرمان‌ها را به بهترین شکل به بچه‌ها معرفی کنیم، این وظیفه هنرمندهاست که در این راه حرکت کنند.

آروزی دیدن برادر احمد من را زنده نگه داشته است

عباس برقی دیگر هم‌ر‌زم حاج احمد که روایت‌هایی از او را در فیلم نیز می‌شنویم، گفت: من همان پاسدار جوان فیلم هستم که آن روزها ۲۱ سال داشتم و حالا ۶۱ سال سن دارم در زمان اسارات حاج احمد و در لبنان و سوریه هم همراه او بودم. من ۳۴ سال است که آرزوی دیدن او را دارم و اصلا به همین امید زنده مانده‌ام.

او در ادامه با اظهار اینکه از مورد استقبال قرار گرفتن فیلم مخصوصا در اکران‌‌های دانشجویی تعجب کرده است، بیان کرد: من هرگز فکر نمی‌کردم این فیلم شرایطی را به وجود بیاورد که جوان‌‌ها برایش دست بزنند، حتی اولین بار که فیلم را دیدم ضعف‌هایی را متوجه شده بودم، اما بعد فهمیدم چون خودم حاج احمد را از نزدیک می‌شناختم متوجه این ضعف‌ها شده بودم، اما جوان‌ها ارتباط خوبی با فیلم برقرار کردند و حتی در اکرانی که فیلم در یک دانشگاه داشت، در حدود ۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر یک ربع برای فیلم دست زدند.

بهره گرفتن از صداهای واقعی در فیلم اتفاق خوبی است

مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران نیز اظهار کرد: برای ساخت این فیلم‌ها تحقیق و پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است تا به چنین فیلم‌نامه‌ای دست پیدا کنند. بسیار جای خوش‌حالی است که یک جوان عاشق دفاع مقدس با یک کار شبانه روزی و تلاش و همکاری خانواده و دیگرانی که او را یاری کرده‌اند، این فیلم را بسازد.

او همچنین با اشاره به خاطره‌ای تاکید که در سال‌های قبل تصاویر زیادی از بزرگان دوران جنگ وجود نداشته و بعدها با استفاده از آرشیوهای روایت فتح تصاویری از سرداران جنگ بدست آمده است و حالا در «ایستاده در غبار» از صداهای واقعی سردار‌های بزرگ جنگ بهره گرفته شده است.

در این مراسم که عصر روز پنجشنبه ۲۰ خرداد در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد، هنرمندانی چون بابک حمیدیان، مینا ساداتی، حسین مسافرآستانه، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمد فرجی، ابراهیم حاتمی کیا، رضا کیانیان، سید محمود رضوی، هادی مقدم دوست، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، حمید فرخ نژاد، علی معلم، الهام چرخنده، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، محمدرضا صابری و جمعی از خانواده‌های رزمنده‌ها حضور داشتند.

بر اساس این گزارش نمایشگاه عکس‌های سحاب زری‌باف از فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» جمعه ۲۱ خرداد ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان افتتاح شد و به مدت ۱۳ روز تا دوم تیرماه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید