سونامی ستارگان!

با نهايي شدن انتقال وحيد اميري به پرسپوليس، سرخپوشان يك گام بلند ديگر در فصل نقل‌وانتقالات برداشتند. آنها تا اين لحظه چهار بازيكن ليگ برتري جذب كرده‌اند كه هر چهار نفر آنها جزو ستارگان تيم‌شان بوده‌اند.

کد خبر : ۱۹۴۷۱
بازدید : ۱۹۵۵
با نهايي شدن انتقال وحيد اميري به پرسپوليس، سرخپوشان يك گام بلند ديگر در فصل نقل‌وانتقالات برداشتند. آنها تا اين لحظه چهار بازيكن ليگ برتري جذب كرده‌اند كه هر چهار نفر آنها جزو ستارگان تيم‌شان بوده‌اند.

عليرضا بيرانوند، سيد جلال حسيني، ساسان انصاري و حالا هم وحيد اميري. فعلا پرسپوليسي‌ها حسابي خوشحال‌اند و در فضاي مجازي جشن پيروزي گرفته‌اند. در اردوگاه مقابل اما استقلالي‌ها از وضعيت به وجود آمده شكايت دارند و ديروز هم مقابل مجلس شوراي اسلامي دست به تجمع اعتراضي زدند. با اين همه تجربه تاريخي نشان مي‌دهد هميشه هم نمي‌توان از روي عملكرد تيم‌ها در بازار نقل‌وانتقالات، آينده آنها در فصل پيش رو را پيش‌بيني كرد.

اين موضوع به ويژه در مورد پرسپوليس به شكل عجيبي صادق است؛ طوري كه اين تيم هر زمان در بازار تابستاني حسابي گرد و خاك كرده، در طول فصل با مشكلات فني مواجه شده است شايد در ادوار مسابقات ليگ حرفه‌اي، روند يارگيري پرسپوليسي‌ها در ليگ‌هاي سوم، هشتم و دوازدهم با فاصله محسوس از ساير فصول بهتر بوده باشد، اما اين تيم در هر سه دوره نتايج ضعيفي به دست آورد و با مشكلات فراواني دست به گريبان شد.

حذف پروين، ورود دايي
پرسپوليس در ليگ دوم حرفه‌اي با علي پروين خوب نتيجه نگرفت، بنابراين اكبر غمخوار بر آن شد كه پروژه «سلطان‌زدايي» را در اردوگاه سرخ‌ها استارت بزند. او در اقدامي پرسروصدا وينكو بگوويچ را جانشين علي پروين كرد و به خاطر آنكه اعتراض‌ها به حذف سلطان كاهش پيدا كند، سعي كرد تيم خوب و پرستاره‌اي ببندد.

مهم‌ترين اقدام غمخوار در آن زمان كه مثل بمب صدا كرد، بازگرداندن علي دايي به پرسپوليس بود. شهريار كه سال‌ها خارج از كشور توپ زده بود، به پرسپوليس برگشت تا يك انتقال بسيار بزرگ به وقوع پيوسته باشد. غمخوار همچنين توانست كريم باقري را هم كه به سمت پاس تهران پيچيده بود، به پرسپوليس برگرداند و قراردادش را تمديد كند. مهرداد ميناوند و حامد كاويانپور ديگر پرسپوليسي‌هايي بودند كه ابتداي آن فصل به تيم‌شان برگشتند.

در كنار اينها نفراتي مثل ساشا ايليچ، مجتبي شيري، جواد كاظميان و عيسي ترائوره هم جذب شدند تا پرسپوليس تركيبي رويايي داشته باشد. اتفاقا اين تيم كارش را با پيروزي 8گله مقابل داماش شروع كرد و براي كل ليگ خط و نشان كشيد. پرسپوليس هفته بعدش يك بر صفر ابومسلم را برد و در هفته سوم 5گل به فجر سپاسي زد تا همه يقين كنند اين تيم قهرمان خواهد شد، اما با باخت به پيكان در هفته چهارم، نگونبختي‌هاي وينكو هم شروع شد.

آن سال هيات‌مديره با همه زورش از بگوويچ حمايت كرد و او را تا آخر فصل نگه داشت، اما پرسپوليس به رتبه‌اي بهتر از پنجمي دست نيافت تا كل كادر مديريتي و فني عوض شوند و پروين دوباره برگردد!

تجهيز تيم قهرمان
می‌رسیم به لیگ هشتم؛ پرسپوليس سال قبلش قهرمان شده بود، بنابراين مديران باشگاه سعي كردند بهترين تيم ممكن را ببندند. بعد از كلي كشمكش، افشين قطبي روي نيمكت اين تيم ماند و مهره‌هايي همچون ابراهيم توره، مازيار زارع، ميثاق معمارزاده، ايوان پتروويچ، محمد منصوري، عليرضا محمد، فرانك آتسوي و از همه مهم‌تر علي كريمي به پرسپوليس اضافه شدند.

در اين ميان با توجه به ادامه حضور ستارگاني مثل كريم باقري، نيكبخت واحدي، پژمان نوري، محسن خليلي و ديگران در اين تيم، اين طور به نظر مي‌رسيد كه پرسپوليس مشكلي براي دفاع از عنوان قهرماني‌اش نداشته باشد، اما اين تيم ليگ را زياد جالب شروع نكرد. در پي تساوي برابر صبا، قطبي به شكل ناگهانی ايران را ترك كرد و افشين پيرواني جاي او را گرفت.

در نهايت هم پرسپوليس به رتبه‌اي بهتر از پنجمي دست نيافت تا باز هم تجمع ستارگان منجر به نتيجه نشود.

روياپردازي‌هاي رويانيان
گذراندن يك فصل كابوس‌وار با حميد استيلي در ليگ يازدهم باعث شد رويانيان براي فصل بعدش سنگ تمام بگذارد. او زوج قلب خط دفاعي سپاهان را يكجا به تهران آورد و بنگر و سيد جلال حسيني را پرسپوليسی كرد. حسين ماهيني ديگر خريد سرخ‌ها در همين خط بود.

سردار براي جلوي زمين هم سراغ ستاره‌هاي خط حمله آن روزها يعني محمد قاضي و كريم انصاري‌فر رفت و با توجه به حضور علي كريمي و مهدوي‌كيا در تيم، اين طور به نظر مي‌رسيد كه سرخپوشان فصلي رويايي را پشت سر خواهند گذاشت. با اين وجود چنين اتفاقي رخ نداد. آنها ابتدا مانوئل ژوزه پرتغالي را به‌عنوان سرمربي انتخاب كردند و پس از كسب نتايج ضعيف، عذر او را خواستند. يحيي گل‌محمدي مربي بعدي بود كه نهايتا تيم را تا پله هفتم جدول بالا برد.

نيمه پر ليوان
با اين همه اما نكاتي وجود دارد كه مي‌تواند هواداران پرسپوليس را اميدوار كند. چه بسا يارگيري موثر امسال، با فرآيند جذب ستارگان در سه فصل مورد اشاره تفاوت‌هايي داشته باشد. مهم‌ترين فرق شرايط فعلي شايد حضور مطمئن برانكو ايوانكوويج باشد.

پرسپوليس در ليگ‌هاي سوم و دوازدهم با مربي جديد كارش را شروع كرد و در ليگ هشتم هم افشين قطبي از همان اول واقعا دلش نمي‌خواست به كارش در اين تيم ادامه بدهد، اما حالا برانكو سومين فصل حضورش در پرسپوليس را با اطمينان خاطر آغاز مي‌كند. به علاوه پرسپوليس امسال هدفمندتر يارگيري كرده و فقط در تلاش بوده تا نقاط ضعف را پر كند، در حالي كه مثلا در ليگ دوازدهم كوچ دسته‌جمعي و فله‌اي ستاره‌ها باعث شد سيد جلال حسيني در اولين بازي‌اش براي سرخپوشان بازوبند كاپيتاني را به دست ببندد!

با اين اوصاف بايد ديد اين بار هم جذب ستاره‌هاي پرشمار منجر به ناكامي پرسپوليس و قرار گرفتن اين تيم در رده‌هاي پنجم و هفتم مي‌شود يا برانكو و طاهري مي‌توانند كار را در بياورند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید