پشت پرده یک "سختگیری" سینمایی!

پشت پرده یک "سختگیری" سینمایی!

سلسله خبرهایی که درباره شیوه تازه مواجهه شورای پروانه نمایش با فیلم‌های سینمایی منتشر شده و همچنین اخبار پشت پرده، نشان می‌دهد که سخت‌گیری تازه برای صدور مجوز اکران فیلم‌های سینمایی که تا حدودی به صدور پروانه ساخت نیز تسری یافته، برآمده از یک نگرانی جدی است.

کد خبر : ۱۹۹۴۹
بازدید : ۲۵۹۹۲
سلسله خبرهایی که درباره شیوه تازه مواجهه شورای پروانه نمایش با فیلم‌های سینمایی منتشر شده و همچنین اخبار پشت پرده، نشان می‌دهد که سخت‌گیری تازه برای صدور مجوز اکران فیلم‌های سینمایی که تا حدودی به صدور پروانه ساخت نیز تسری یافته، برآمده از یک نگرانی جدی است.

به گزارش تابناک، در هفته‌های اخیر و پس از حواشی فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» و موضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبک برخورد شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی نسبت به گذشته سخت‌گیرانه‌تر شده است. هرچند این ملاحظات برای صدور پروانه ساخت برخی فیلم‌ها مشهود بوده، آنچه کمتر مشهود بوده و اتفاقاً جدی‌تر است، ملاحظات صدور پروانه نمایش فیلم‌هاست.

پس از اصلاحاتی که به فیلم «درکولا» اثر رضا عطاران و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی وارد شد و البته آنچنان وسیع نبود، ممیزی‌های سایر فیلم‌ها رسانه‌ای شد و حتی ترانه علیدوستی از اصلاحیه 30 دقیقه‌ای فیلم «مادر قلب اتمی» ساخته تازه علی احمدزاده خبر داد؛ اصلاحیه‌ای که به گفته علیدوستی در صورت اعمال آنقدر زمان فیلم را کوتاه می‌کند که از استاندارد برای اکران کمتر می‌شود. پشت پرده شدت عمل کم‌سابقه شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی

البته بر اساس اطلاعات دریافتی، این اصلاحیه‌های وارد آمده به «مادر قلب اتمی» به منزله حذف سی دقیقه نیست، بلکه در برخی سکانس‌ها باید جزئیاتی تغییر کند تا فیلم پروانه نمایش بگیرد. «مادر قلب اتمی» تنها نیست و به فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» اثر عبدالرضا کاهانی نیز اصلاحیه‌های جدی وارد آمده که به اشتباه عنوان شده بود فیلم مجوز اکران نمی‌گیرد و البته این خبر اشتباه توسط تهیه کننده فیلم تکذیب شد.

پشت پرده یک

بخشی از شدت عمل شورای پروانه نمایش به واسطه حساسیت برخی مقامات نسبت به وضعیت فرهنگی و همچنین تذکراتی است که در این زمینه داده شده؛ اما بخش دیگر به کوشش شورای پروانه نمایش و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد برای رعایت ملاحظات در این مجموعه و جلوگیری از دامن زدن به چند متولی‌گیری در حوزه سینماست.

به تعبیر دیگر، به طور جدی بیم آن می‌رود که سایر سازمان‌ها و مجموعه‌های قدرتمند، به روند صدور یا توقف اکران عمده فیلم‌ها ورود کنند و کار از دست سازمان سینمایی خارج شود. طبیعتاً در صورت رقم خوردن چنین شرایطی و اعلام موجودیت چندین پدر برای سینمای ایران، دیگر نمی‌توان درباره امنیت اقتصادی در سینمای کشورمان، کمترین سخنی بر زبان راند.

بنابراین، سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش به این جمع‌بندی رسیدند تا در صدور پروانه فیلم‌های سینمایی، سخت‌گیری بیشتری به خرج دهند و از وقوع چنین اتفاقاتی که مدیریت سینما را غیرقابل کنترل خواهد کرد، پیشگیری کنند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

  • ناشناس ارسالی در

    بايد جلوي "ولنگاري فرهنگي" را گرفت.
    بعد از 40 سال ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید