دردی که با درد زایمان برابری می‌کند!

یک متخصص و جراح کلیه و مجراری ادرار با بیان اینکه درد دفع سنگ کلیه قابل مقایسه با درد زایمان است، مصرف برخی داروها و مایعات را در دفع سنگ کلیه حالب موثر دانست.

کد خبر : ۲۰۰۶
بازدید : ۱۷۰۶
یک متخصص و جراح کلیه و مجراری ادرار با بیان اینکه درد دفع سنگ کلیه قابل مقایسه با درد زایمان است، مصرف برخی داروها و مایعات را در دفع سنگ کلیه حالب موثر دانست.

دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه درد دفع سنگ کلیه قابل مقایسه با درد زایمان است، گفت: مصرف مایعات فراوان، مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای گیاهی، مصرف هندوانه و ماءالشعیر و انجام حرکات عمودی بدن مانند طناب زدن از جمله مواردی است که می‌تواند در دفع سنگ کلیه حالب موثر باشد.

وی اضافه کرد: اغلب سنگ‌های کلیه با اندازه پنج میلی‌متر می‌توانند به راحتی از حالب عبور کنند، اما سنگ‌های هفت تا هشت میلی‌متری هنگام دفع با درد و خونریزی همراه هستند، بنابراین در صورتی که علایم درد دفع سنگ کلیه با مسکن‌های معمولی بهبود نیابد، اقدام به عمل جراحی الزامی است.

این متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: با مشاهده خون در ادرار، انجام آزمایش ادرار به منظور تشخیص سنگ‌های ادراری الزامی است.

وی افزود: سونوگرافی به عنوان روش تشخیصی سنگ‌های کلیه اغلب می‌تواند فشار بر روی کلیه‌ای را که سنگ در آن وجود دارد و وضعیت فشار را تشخیص دهد.

وحیدی تصریح کرد: اغلب سنگ‌های حالب در روش تشخیصی سونوگرافی دیده نمی‌شوند، بنابراین برای تشخیص آن‌ها از سی تی اسکن اسپیرال یا حلزونی استفاده می‌شود. همچنین سنگ شکن درون حالب، قطعی‌ترین روش درمانی سنگ‌های حالب است که با دستگاه یورترسکوپ وارد مجرای ادراری، مثانه و حالب می‌شود و منجر به دفع و درمان آن می‌شود.

این متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری در پایان یادآور شد: اگر سنگ حالب با امواج پنوماتیک به صورت کامل شکسته نشود، با استفاده از لوله ظریفی به نام "wj" به دفع سنگ ریزه‌های باقی مانده اقدام می‌شود. این لوله می‌تواند به مدت یک تا سه ماه در بدن باقی بماند و سپس به راحتی از مثانه دفع شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید