راه‌های ویروسی شدن

کد خبر : ۲۰۶۶۳
بازدید : ۲۳۱۹

ویروسی شدن کابوسی است که حالا نه تنها برای دارندگان پی‌سی و لپ تاپ مهم است بلکه برای موبایل‌های هوشمند و همه کاره امروزی نیز مطرح می‌شود. اینجا قصد نداریم به یکباره دری بگشاییم برای مراقبت از همه ابزارهای هوشمند در مقابل خطرات پیدا و پنهان فضای مجازی، چراکه این کار سخت و زمان‌بر است.

در پله اول برخی از مهم‌ترین نکاتی که شما را در برابر تهدیدات فضای مجازی محفوظ می‌دارد را ارائه کنیم. با رعایت چنین نکاتی می‌توانید به سلامت اطلاعات محفوظ در ابزارهای هوشمندتان به ویژه کامپیوترهای شخصی که با آن به دنیای مجازی متصل می‌شوید، اطمینان حاصل کنید.

; کامپیوترها یکی از معمول‌ترین راه‌های اتصال به اینترنت و بررسی ایمیل‌های رسیده هستند، بنابراین بیشترین مراقبت باید در دریافت و ارسال نامه‌های ناشناس باشد. بسياري از ويروس‌ها از طريق پيام‌هاي ايميل گسترش پیدا می‌کنند، در نتيجه اگر هرگونه شک و بدگماني داريد از فرستنده بخواهيد هويت خودش را مشخص کند.


; پيوست ايميل‌هاي رسيده با موضوعات مشکوک یا غيرقابل انتظار را باز نکنيد. در صورتي که مي خواهيد آنها را باز کنيد، ابتدا آنها را بر روي‌هارد ديسک ذخيره و سپس با يک برنامه آنتي ويروس به روز شده کنترل کنيد.


; ايميل‌هاي ناخواسته را بدون اينکه باز کنيد، پاک کنيد. آنها را براي فرستنده‌شان بازگشت ندهيد و همچنين به آنها جواب ندهيد. نام متعارف این دست از پيام‌ها در اصطلاح هرزنامه (Spam) است که اگر از شما جوابی دریافت شود آدرس ايميل شما به‌عنوان يک آدرس معتبر در فهرست آنها ثبت شده و پس از آن شاهد هجوم ايميل‌هاي نامطلوب و ناخواسته خواهيد بود.


; ا ین یک اصل است که هيچ چيز را بدون دليل قبول نکنيد. برای اینکه از خطرات ناشی از تله‌ها و دام‌های مجازی در امان باشید ابتدا بیاموزید مدتي را صرف آموختن در مورد امنيت سيستم خود کنيد. این کار به راحتی یک گوگل کردن و استفاده از تجربیات دیگران در تالارهای گفت‌وگوی آنلاین است.


; ا ستفاده از آنتی ویروس همانند پییشگیری قبل از درمان و مقابله با بیماری است. با خرید يک آنتي ويروس قابل اعتماد بهتر است از واکسینه شدن در برابر خطرات احتمالی فضای مجازی مطمئن شوید. آنتي ويروسي را انتخاب کنيد که کارنامه قابل قبولي داشته باشد.


; برخي نرم‌افزارها به‌صورت بالقوه خطرناک هستند و اگر ضرورتی در نصب آنها وجود ندارد، بهتر است از نصب کردن آنها خودداري کنید. این برنامه‌ها شامل نرم افزارهاي کنترل کامپيوتر از راه دور و برنامه‌هاي اشتراک فايل هستند.


; سيستم و نرم‌افزارهايتان را در اسرع وقت بروزرساني کنيد. البته برخي سيستم‌هاي عامل و برنامه‌ها مي‌توانند به‌صورت خودکار بروزرساني شوند و بهتر است شما هم از اين امکان به‌صورت کامل استفاده کنيد. استفاده نکردن از بسته‌هاي اصلاحي مي‌تواند سيستم عامل شما را در برابر خطراتي که اصلاح‌پذير هستند آسيب‌پذير کند.


; هيچ فايلي را بر روي کامپيوتر خود کپي نکنيد مگر اينکه از پاک بودن خود فايل و منبع آن مطمئن باشيد. از بي‌خطر بودن فايلي که قصد کپي کردنش را داريد در همان محل اوليه با کمک يک آنتي ويروس مطمئن شويد.


; از اطلاعات شخصي مهمتان (اسناد، نامه‌ها، تصاوير و غيره) نسخه پشتيبان تهيه کنيد. به این صورت که آنها را بر روي حافظه‌هاي قابل انتقال مانند CD يا DVD ذخيره کنيد و آرشيو فايلهاي‌تان را در بيشتر از يک کامپيوتر نگه داريد.


; از رم‌ها یا ویروس‌ها بترسید. آنها از نرم‌افزارهای مخرب یک کد مخرب به سیستم شما وارد می‌کنند که این کد تنها روی سیستم شما کار می‌کند و معمولا نتیجه‌اش از دست رفتن شبکه است. ویروس‌ها همراه با فایل‌های ضمیمه ایمیل‌ها منتقل می‌شوند، در حالی که کرم‌ها به وسیله خودشان منتشر می‌شوند.


; فیشینگ نیز راه دیگر به مخاطره افتادن اطلاعات شماست. این مساله می‌تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود ولی معمول‌ترین آن ایمیل است. این ایمیل‌ها درخواست پسورد و اطلاعات حساب شما را می‌کنند. این ایمیل‌ها به نظر معتبر هستند اما در واقع فقط راهی هستند برای هکرها، ویروس‌ها و نوع خاصی از کدهای مخرب که شما را مجبور می‌کنند برای آلودگی سیستم‌تان، عملیات خاصی را انجام دهید. این نوع از برنامه‌ها برای رسیدن به هدفشان نیازمند همکاری کاربران هستند. بنابراین باز کردن یک فایل ضمیمه همراه Email یا مشاهده یک صفحه وب خاص، نمونه‌هایی از همکاری کاربران در جهت گسترش این نوع از کدهای مخرب هستند.


; کرم‌ها مدلی متفاوت دارند. این نوع از کدهای مخرب بدون نیاز به دخالت کاربر، پخش می‌شود. کرم‌ها، عموما با سوءاستفاده از یک نقطه آسیب‌پذیر در نرم‌افزار فعالیتشان را شروع و سعی می‌کنند کامپیوتر هدف را آلوده کنند. پس از آلودگی یک کامپیوتر، تلاش برای یافتن و آلودگی سایر کامپیوترها هم شروع می‌شود. مثل ویروس‌های کامپیوتری، کرم‌ها نیز می‌توانند از طریق Email، وب سایت‌ها یا نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه، توزیع و گسترش یابند. توزیع اتوماتیک کرم‌ها نسبت به ویروس‌ها یکی از تفاوت‌های محسوس بین این دو نوع کد مخرب محسوب می‌شود.


; تروجان‌ها را هم دست کم نگیرید. این نوع از کدهای مخرب، به شکل نرم‌افزارهایی هستند که ادعای ارائه خدمات دارند اما در عمل، هدف شومی در سر می‌پرورانند. مثلا برنامه‌ای که ادعای افزایش سرعت کامپیوتر شما را دارد، ممکن است در عمل اطلاعات حساس موجود برروی کامپیوتر شما را برای یک مهاجم یا سارق از راه دور ارسال کند.

بنابراین با وجود همه خطرات ناشی از گیر افتادن در دام سارقان اطلاعات در فضای مجازی، نیاز است که دقت بیشتری در محافظت از دارایی‌های آنلاین‌تان به خرج دهید. این مراقبت برای آن دسته از کاربرانی که اطلاعات حساس و مهمی را در کامپیوترها و حافظه‌های متصل به فضای مجازی ذخیره کرده‌اند، بیشتر توصیه می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید