ترامپ از میان سه‌غول محافظه‌کار انتخاب می‌کند

کد خبر : ۲۰۸۷۸
بازدید : ۱۷۸۶

دونالد ترامپ، نامزد مفروض جمهوری‌خواهان روز جمعه با «مایک پنس» فرماندار ایندیانا دیدار داشته است. دیدار نامزد جمهوری‌خواهان با پنس این نظریه را مطرح کرده است که این فرماندار محافظه‌کار گزینه نهایی ترامپ برای معاون اولی خواهد بود.

فرماندار ایندیانا تا پیش از این حامی تدکروز بود اما با کناره‌گیری وی از دور رقابت‌ها، ترامپ قصد دارد وی را وارد کارزار انتخاباتی خود کند تا از طریق وی بتواند رای محافظه‌کاران را به سبد خود بریزد. او سال گذشته در مرکز گفت‌وگوهای ملی درخصوص آزادی مذاهب قرار داشت.

وی جزو کسانی است که گفته به صاحبان تجارت حق می‌دهد تا بین مردم عادی و دگرباشان زن و مرد تبعیض قائل شوند. پنس در چند هفته اخیر تاکید کرده بود هیچ رابطه‌ای با کارزار انتخاباتی ترامپ نداشته است اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد ترامپ تا پیش از جلسه با پنس طی چند روز اخیر رایزنی‌هایی با اطرافیان وی داشته است.

در حالی که برخی از حاضران جلسه اذعان کرده‌اند ترامپ با پنس دیدار داشته است، جیسون میلر، مدیر جدید ارتباطات ترامپ می‌گوید که نامزد جمهوری‌خواهان روز جمعه با رهبران این حزب دیدار داشته که پنس هم در میان آنها بوده است. او البته تاکید می‌کند ترامپ با پنس رابطه‌ خوبی دارد و در برخی موارد دیدگاه‌های این دو به هم نزدیک است.

برخی کارشناسان می‌گویند که ترامپ در چند وقت اخیر با افراد متفاوتی برای معاون اولی دیدار داشته اما هیچ‌کدام از این افراد به لحاظ اندیشه و تفکر شبیه همدیگر نبوده‌اند. بر این اساس اطرافیان ترامپ گفته‌اند وی برای رسیدن به یک انتخاب مفید با ده‌ها نفر دیدار و مذاکره داشته است. با این وجود ترامپ چندی پیش اذعان کرد که برای رسیدن به یک جمع‌بندی کلی و نهایی در حال بررسی 4 تا 5 گزینه است.

در این لیست 4 تا 5 نفره نام دو تن بیش از پیش شنیده می‌شود:کریس کریستی و نیوت گینگریچ.

کریس کریستی از نیوجرسی یکی از کلیدی‌ترین افراد کارزار انتخاباتی ترامپ به‌حساب می‌آید. او در روزهای اول انتخابات درون گروهی جزو نامزدهای جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آمد اما چندی بعد به دلیل اینکه در نظرسنجی‌های درونی نتوانست موفق عمل کند از دور رقابت‌ها کنار کشید. وی پس از کناره‌گیری به صراحت از دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان حمایت کرد. کارشناسان می‌گویند کریس کریستی مرد پشت‌صحنه‌های کارزار ترامپ است و وی نفوذ خوبی در تیم غول مستغلات و املاک ایالات‌متحده دارد.

با این حال کارشناسان گزینه دیگری را هم دور از دسترس نمی‌دانند. نفر دومی هم برای دونالد ترامپ وجود دارد که سال 2012 خود جزو نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود. او که سابق بر این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم بوده، نفوذ خوبی در بین جمهوری‌خواهان دارد. این شخص کسی جز نیوت گینگریچ نیست. یکی از اطرافیان ترامپ اذعان می‌کند که کارزار انتخاباتی وی به این گزینه هم فکر می‌کند.

گینگریچ پیشتر گفته بود می‌تواند برای تیم ترامپ مفید شود و پیشنهاد همکاری داده بود. این در حالی است که وی یکی از منتقدان مرد 7 میلیارد دلاری برای تئوری‌های مهاجرتی‌اش است. گینگریچ گفته است طرح دیوارکشی دورتا دور آمریکا امکان‌پذیر نیست و سخنان ترامپ را درخصوص قاضی پرونده‌اش نژادپرستانه خوانده بود. این در حالی است که انتصابات جدید در کارزار انتخاباتی ترامپ، این احتمال را که گینگریچ گزینه اصلی باشد تقویت کرده است. «کلیانس کان‌وی» که به‌عنوان یکی از مشاوران ارشد در تیم ترامپ مشغول به‌کار شده، به گینگریچ و پنس بسیار نزدیک است.

تیم ترامپ تلاش می‌کند تا پیش از برگزاری کنوانسیون معاون اول نامزد مفروض جمهوری‌خواهان را معرفی کند. اگر به فهرست تیم ترامپ توجه شود وی به دنبال کسانی است که در حکومت کار اجرایی کرده باشند. همواره از ترامپ انتقاد می‌شود که وی یک تاجر است و سابقه کار اجرایی نداشته است. به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد تا با انتخاب فرد قوی در عرصه اجرا این ضعف خود را پوشش دهد تا نظر منتقدان هم عوض شود.

انتظار می‌رود تا فرد مورد نظر هرچه سریع‌تر انتخاب شود زیرا کنوانسیون جمهوری‌خواهان احتمالا در هفته جاری یا هفته آینده برگزار خواهد شد. البته این انتقاد از تیم ترامپ مطرح است که آنها هنوز نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی کامل برسند زیرا هیچ توافقی در مورد اینکه معاون اول ترامپ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد وجود ندارد. همین امر موجب شده تا انتخاب نامزد نهایی سخت شود هم اینکه فرآیند انتخاب به کندی پیش برود.

در حالی که برخی می‌گویند برای ایجاد تعادل در تیم ترامپ باید یک گزینه زن در نظر گرفت اما «پال مانافورت»، استراتژیست ارشد ترامپ آن را یک خط قرمز برای تیم ترامپ می‌داند. این اعتقاد وجود دارد تا ترامپ تیم خود را بر اساس نیاز انتخاب نکند زیرا کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان این اتهام را به هیلاری کلینتون وارد کرده‌اند که هیلاری کلینتون تیم خود را براساس نیازها و کمبودهایش می‌چیند.

فراتر از تعادل جنسیتی، این پرسش مطرح شده است که ترامپ با انتخاب خود به دنبال چیست؟ اگر ترامپ به دنبال این است که کارزار هیلاری کلینتون را آماج حملات خود قرار دهد، در این صورت کریس کریستی و نیوت گینگریچ بهترین گزینه هستند. اگر او به دنبال فردی با پیشینه و سابقه نظامی‌گری می‌گردد سناتور جانی ارنست از آیووا بهترین گزینه برای ترامپ به حساب می‌آید. کارشناسان می‌گویند پیدا کردن فردی که قوی باشد و تمایل به کار کردن در تیم ترامپ را داشته باشد از اساسی‌ترین چالش‌های وی به حساب می‌آید. با این تفاسیر بسیاری اعتقاد دارند که شانس کریس کریستی و نیوت گینگریچ در این زمینه بسیار بالاتر از بقیه گزینه‌ها است، مگر اینکه ترامپ قصد شگفتی‌آفرینی داشته باشد.

انتخاب نفر نهایی از چند هفته پیش آغاز شده است اما هنوز از یک استراتژی منظم بهره نمی‌برد. برخی اخراج «کوری لواندوفسکی» یکی از مدیران تیم ترامپ را در این راستا ارزیابی می‌کنند. گفته می‌شود سه فرزند بزرگ‌تر ترامپ که به‌عنوان مشاوران ارشد وی به حساب می‌آیند از نام افرادی که مطرح شده راضی نیستند. افراد داخلی تیم ترامپ می‌گویند این سه تن به‌دنبال انتخاب خود هستند و به همین دلیل با نام‌های مطرح شده مخالفت می‌کنند. همچنین «جرِد» داماد ترامپ که وزنه‌ای محسوس در کارزار انتخاباتی وی به حساب می‌آید یکی از طرفین ماجرا است و نقش اساسی در این پروسه ایفا می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید