دستور حمله به هاشمی

دستور حمله به هاشمی

یک تکه از حرف‌های هاشمی را از یک مصاحبه مفصل درباره انقلابی‌نماها درآورده‌اند تا ناشیانه اصل حرف او را به حاشیه ببرند.

کد خبر : ۲۰۹۸
بازدید : ۱۸۲۵
دستور حمله به هاشمی
فرادید | روزنامه وطن امروز، روز گذشته سرمقاله‌ای با عنوان "خوشا به حالت ای روستایی" نوشته و با حروف درشت تیتر زده: "ما هم روستایی هستیم".

تیتر و سرمقاله وطن امروز ادامه موجی است که در روزهای اخیر در رسانه‌های محافظه‌کار علیه هاشمی رفسنجانی به راه افتاده است و از او به خاطر تحقیر روستاییان انتقاد می‌شود.

یکی لازم می‌بیند نقش روستاییان در جنگ را به هاشمی یادآوری کند و دیگری آرزو می‌کند "ای کاش آقای هاشمی روزهایی که خودش در روستا زندگی می‌کرد را به یاد بیاورد".

روح الله حسینیانآ آیت الله هاشمی رفسنجانی را متهم می‌کند که با "خوی متکبرانه" افراد را به روستایی و غیرروستایی تقسیم می‌کند.

عده‌ای از روستاییان ایران با پیام‌هایی برای اکبر هاشمی رفسنجانی عکس گرفته‌اند
این تصویر را خبرگزاری فارس منتشر کرده است
دستور حمله به هاشمی

موجی هم در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوینی مثل "روستایی بودن افتخار من است"، "من هم یک روستایی‌ام" یا "من یک روستایی انقلابی‌ام" به راه افتاده و برخی اهالی روستاهای ایران، از نقاط مختلف کشور، با دست در داشتن این نوشته‌ها و در اعتراض به آیت الله هاشمی عکس گرفته‌اند.

وبسایت آرمان کرمان هم در اینستاگرام خود عکس‌هایی از خانه پدری آقای رفسنجانی در روستای بهرمان رفسنجان منتشر و او را متهم کرده که "روستانشینی را فراموش کرده است".

عمارنامه در گوگل پلاس یک نظرسنجی به راه انداخته و پرسیده "در صورتی که شما یک روستایی باشید، آیا به روستایی بودن خود افتخار می کنید؟"

و اما اصل ماجرا...

یک تکه از حرف‌های هاشمی را از یک مصاحبه مفصل درباره انقلابی‌نماها درآورده‌اند تا ناشیانه اصل حرف او را به حاشیه ببرند. موضوع بحث هاشمی اصلا شهری و روستایی نیست. بحث آنهایی است که ادعای انقلابی‌بودن دارند، اما در کوران مبارزه‌ای که در شهرهای بزرگ جریان داشت به حاشیه شهرها یا اصطلاحا روستا‌ها پناه بردند و گوشه عافیت را ترجیح دادند، اما حالا منصب گرفته و مدعی سابقه انقلابی شده‌اند. هاشمی که خودش بارها به روستایی‌بودن خودش اذعان و افتخار کرده است!»

این بخشی از پاسخ «غلامعلی رجایی»، مشاور هاشمی رفسنجانی به ادعاهای حمله‌کنندگان به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کسی که در همان مصاحبه که حالا بهانه حمله دوباره تندروها به هاشمی شده حضور داشته است.

«رجایی» با اشاره به اینکه «من روزی دو، سه ساعت با آقای هاشمی هستم» می‌گوید: «برایشان تعریف کردم که موج راه انداخته‌اند. خندیدند و گفتند: چون دستشان خالی است مجبورند به این چیزها متوسل شوند».

گفتگوی رجایی با روزنامه شرق را در ادامه می‌خوانیم:

هاشمی چه گفت؟
در مصاحبه چند روز پیش سایت انتخاب و هفته‌نامه «طلوع صبح» با «هاشمی» درباره سابقه شناخت او از امام و کنایه‌هایی که این روزها برخی به خاطرات هاشمی می‌زنند، پرسیده شده بود. هاشمی در پاسخ گفته بود: «اگر بناست کسانی امام(ره) را بشناسند، آنهایی هستند که لحظات حساس را خدمت امام(ره) بودند. از لحظه‌هایی که امام(ره) کارشان را شروع کردند و تا آخرین لحظه که از دنیا رفتند، جزء امنای امام(ره) بودند. اعتمادی که امام(ره) در تاریخ خودشان به ما داشتند به کمتر کسی داشتند. اینهایی هم که چنین حرف‌هایی می‌زنند، یک ادعاست و بی‌دلیل می‌گویند. ما می‌خواهیم امام(ره) را همان‌گونه که هستند، بشناسانیم. اصلا افتخارمان این است که امام(ره) را درک کردیم. آنهایی که درک نکردند و می‌گفتند که جواب این خون‌ها را چه کسی می‌دهد و مبارزه حرام است، باید فکری بکنند».

خبرنگار در ادامه پرسیده بود: «آیا شما اساسا اینها را انقلابی می‌دانید؟» که «هاشمی» پاسخ داده بود: «فرق می‌کنند. بعضی‌های‌شان انقلابی بودند و وقتی که سخت‌گیری‌های حکومت زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلا آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهای‌شان می‌گشتند. ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده‌اند».

«رجایی» می‌گوید: «در آن مصاحبه از آقای هاشمی سؤال شد که برخی به کنایه می‌گویند هاشمی حرف‌های امام را آن‌طور که تمایل دارد تعریف می‌کند. این‌گونه طرح شد که جریان پشت این ماجرا هم منتسب به آقای مصباح است. ایشان در پاسخ، به رابطه قدیمی‌اش با امام اشاره کرد که از ١٣ سالگی که از بهره‌مان یزد به قم آمد، با امام آشنا بود. آشنایی هیچ‌کس دیگری حتی آقای مطهری به قدمت آشنایی هاشمی با امام نیست. امام به ایشان خیلی اعتماد داشت حتی این در گفته‌های رهبری هم آمده است».

«رجایی» می‌گوید: «هاشمی در پاسخ به مصاحبه‌کننده که آیا شما افرادی که این‌گونه به شما کنایه می‌زنند را انقلابی می‌دانید یا نه می‌گوید: عده‌ای از آنها انقلابی بودند، ولی وقتی سخت‌گیری شد و فشار حکوت زیاد شد بریدند. عده‌ای دیگر اصلا آن زمان در قم و اهل مبارزه نبودند و برخی در روستاهای خودشان زندگی می‌کردند. کمااینکه برخی هم در شهرهای خودشان بودند. هاشمی می‌گوید که برخی اصلا درون مبارزه نبودند و یکی، دو سال آخر مبارزه بازگشتند و برخی هم حتی در آن دو سال آخر هم نیامدند، ولی بعدا آمدند و مسئولیت گرفتند».

«رجایی» می‌گوید: «اساسا ایشان دارد می‌گوید که امام بیشترین اعتماد را به ما قدما داشت».

کمپین حمله به هاشمی
«رجایی» با اشاره به حملاتی که متوجه «هاشمی» است می‌گوید: «سایت... نوشته بود که همسر آقای هاشمی به سوئیس رفته و همین بهانه شده که مهدی را به زندان نبرند، درحالی‌که خانم مرعشی سه‌شنبه در کنگره رؤسای آموزش پرورش حضور داشتند. روز پنجشنبه هم در جماران ایشان را خودم دیدم و باهم صحبت کردیم. به نظر من این اقدامات حرکتی شتاب‌زده است که مانع حضور و رأی‌آوری ایشان در مجلس خبرگان شود، درحالی‌که ایشان خودشان می‌گویند دو دوره قبل قصد شرکت نداشته، اما رهبری به ایشان می‌گویند که شرکت در خبرگان بر شما واجب عینی است. الان که شرایط حساس‌تر شده که قطعا بیشتر است».

از زمان انتشار مصاحبه هاشمی با سایت انتخاب و روزنامه طلوع صبح، توپخانه اصولگرایان تند‌رو دوباره به جریان افتاده است. رسانه‌های‌شان سراغ چهره‌های مشهور مخالف هاشمی، مانند «روح‌الله حسینیان» «قاضی‌زاده‌هاشمی» یا حتی اصولگرایان سنتی، مانند «نبی حبیبی» رفته و از آنها اظهارنظرهایی در نقد و تقبیح اظهارنظر هاشمی گرفته‌اند، احتمالا بدون اشاره به مؤخره و مقدمه گفته‌های هاشمی.

سایت جهان متعلق به «زاکانی»، نماینده مجلس و روزنامه وطن امروز متعلق به «بذرپاش»، نماینده دیگر مجلس و نزدیک به احمدی‌نژاد گفته‌های هاشمی را قلب کرده، مصداق توهین به روستاییان قلمداد کرده‌اند. کمپین «من روستایی هستم» راه انداختند و تصاویر افرادی که نوشته‌هایی با همین عنوان در دست داشتند، منتشر کردند.

صفحه نخست روزنامه وطن امروز در روز شنبه
دستور حمله به هاشمی

روزنامه وطن امروز در ابتدای گزارش خود نوشت: باز هم توهین و باز هم هاشمی‌رفسنجانی! حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی که تا پیش از این کنایه‌های توهین‌آمیز و تحقیرکننده خطاب به منتقدان خود به کار می‌برد، این بار «روستاییان» را هم مشمول توهین‌های خود کرد...!

ادبیات هاشمی طعنه ندارد
دیروز، تیتر صفحه اول روزنامه وطن امروز، این بود: «ما هم روستایی هستیم» عنوان سرمقاله آن هم «خوشا به حالت ‌ای روستایی» بود. در هر دو این مطالب با طرح این ادعا که هاشمی در صحبت‌هایش متعرض به روستاییان شده است، درباره جمعیت روستایی‌نشین کشور، سابقه روستایی فعالان سیاسی، شهدای اهل روستا، توجه و اهمیت امام به آنها نوشتند و مدعی شده بودند هاشمی متبختر است و خواسته منتقدان خود را با عنوان کنایه‌آمیز روستایی تحقیر کند.

این درحالی است که «رجایی» می‌گوید: «من سال قبل در سفر مشهد همراه آقای هاشمی بودم. خطاب به ایشان گفتم شما آدم متفاوتی هستید. ایشان گفتند، نه من یک فرد روستایی معمولی هستم. وقتی هم که به كرمان و بهره‌مان می‌رود در کنار همان هم‌روستایی‌ها و هم‌شهری‌هایش نشست و برخاست می‌کند. فارغ از اینها ادبیات آقای هاشمی اصلا جنبه طعنه و تمسخر ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید