فایده‌‍‌های شکلات برای سلامتی

آیا شکلات جای یک سیب در روز را گرفته‌است؟ ممکن است یک بلیت طلایی جدید برای سلامتی‌تان وجود داشته‌باشد، اما بلیتی که شامل بازدید از یک کارخانه‌ی مخوف با موجوداتی نارنجی‌پوش نمی‌شود(فیلم چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی را حتما یادتان هست! م.).

کد خبر : ۲۱۵۰۱
بازدید : ۱۴۸۱
آیا شکلات جای یک سیب در روز را گرفته‌است؟ ممکن است یک بلیت طلایی جدید برای سلامتی‌تان وجود داشته‌باشد، اما بلیتی که شامل بازدید از یک کارخانه‌ی مخوف با موجوداتی نارنجی‌پوش نمی‌شود(فیلم چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی را حتما یادتان هست! م.).

شکلات چه فوایدی برای سلامتی دارد و ما این‌جا درباره‌ی چه نوع شکلاتی صحبت می‌کنیم؟

دیگر آ‌ب‌نبات کافی است
وقتی از شکلات و فواید احتمالی آن برای سلامتی صحبت می‌کنیم، منظورمان شکلات‌هایی نیست که در مسیر منتهی به صندوق فروشگاه‌های شبانه‌روزی پیدا می‌شوند، بلکه منظورمان شکلات تلخ واقعی است. تفاوت این نوع شکلات با موراد شبه‌شکلات نظیر آن مثل تفاوت شب و روز است.

شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو، و در حالت ایده‌آل ۹۰ درصد، چیزی است که این‌جا به دنبال آن هستیم. حتی اگر تمام زندگی‌تان شکلات‌های هرشیز را خورده‌باشید می‌توانید این عادت را کاملا اصلاح کنید، چون شکلات تلخ، طعمی عمیق‌تر، غنی‌تر، و تلخ‌تر دارد. اگر به‌طور مرتب این نوع شکلات را بخورید، ذائقه‌تان به آن عادت می‌کند و دیگر به آب‌نبات‌های پر از قند میلی نخواهیدداشت.

وقتی خوردن شکلات تلخ را آغاز می‌کنید، می‌توانید منتظر باشید فواید فوق‌العاده‌ای را برای سلامتی‌تان فراهم کنید. در ادامه ۵ فایده آمده‌است که از خوردن شکلات تلخ حاصل می‌شود.

۱. شکلات تلخ مواد معدنی زیادی دارد
وقتی شکلات تلخ مصرف می‌کنید مقادیری از مواد معدنی از قیبل موارد زیر را دریافت می‌کنید:

فیبر
آهن
منیزیم
مس
منگنز
پتاسیم
زینک
سلنیوم گومز

۲. شکلات تلخ می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد
پژوهشگران در آلمان، ۱۸ هفته وقت گذاشت تا افرادی را زیر نظر بگیرد که به جز فشار خون بالاتر از میزان مطلوب، مشکل سلامتی دیگری نداشتند. مشاهده شد وقتی این افراد مقدار کمی شکلات‌ تلخ به رژیم غذایی‌شان اضافه کردند، فشار خون‌شان به‌طور موثر کاهش یافت.

۳. شکلات‌ تلخ به مهار و کاهش قند خون کمک می‌کند
این احتمال آدم‌ها را شگفت‌زده می‌کند چون وقتی به شکلات‌ فکر می‌کنید احتمالا به یاد قند می‌افتید. در شکلات‌ تلخ قند وجود دارد، اما این قند در درجه‌ی اول از چربی تشکیل شده‌است. با این حال، شکلات‌‌ تلخ، حاوی چربی‌های خوب مانند اولئیک اسید است که در روغن زیتون یافت می‌شود. چربی بیش‌تر موجود در شکلات‌ تلخ همان چیزی است که شاخص گلایسمی را پایین نگه می‌دارد، این شاخص به پایین نگه‌داشتن قند خون کمک می‌کند. از میان فواید زیاد شکلات‌ تلخ، گفته می‌شود پلی‌فنل موجود در آن سلامت عروق و کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد.

۴. شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی است
به نظر من این بهترین ویژگی آن است. به عنوان یک درس کوتاه درباره‌ی آنتی‌اکسیدان؛ این ماده از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند، و رادیکال آزاد از واکنش اکسیژن با بعضی مولکول‌ها تشکیل می‌شود. اکسید شدن سلول‌ها تقریبا شبیه به زنگ زدن اجسام است. آنتی‌اکسیدان چیزی است که از آسیب ناشی از اکسید شدن سلول‌ها، از قبیل پیری زودرس، آسیب دی‌ان‌ای و بعضی سرطان‌ها، جلوگیری می‌کند. پژوهش‌هایی در ایتالیا نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات تلخ برای مقابله را اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن مفید است.

۵. شکلات‌ تلخ می‌تواند برای پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی مفید باشد
قدرت این آنتی‌اکسیدان یک بار دیگر نه تنها از طریق پلی‌فنل‌های فوق‌العاده، بلکه از طریق فلاونویید نمایان می‌شود. شاید فکر کنید فلانویید حاصل عشق فلانل و تیرویید باشد، اما تصور می‌شود فلانویید برای حفاظت از قلب مفید باشند.

پژوهشی در استرالیا نشان داده‌است مصرف روزانه‌ی کمی شکلات‌ تلخ می‌تواند در هر ۱۰۰۰۰ نفر که در طول ۱۰ سال آن را مصرف کرده‌اند، از ۷۰ عارضه‌ی غیرکشنده و ۱۵ عارضه‌ی کشنده‌ی قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

جمع‌بندی
پس آیا این‌ها یعنی می‌توانیم خوردن شکلات‌ تلخ را با مقادیر زیاد آغاز کنیم؟ خوب، شما نباید زیاد تند بروید رفقا. شکلات تلخ با تمام این اوصاف، به خاطر چربی زیاد، کالری بالایی دارد، اما مزیت آن این است که فقط چند تکه برای ارضا کردن میل‌تان بع قند و شکلات کافی است.

اگر به پژوهش‌ها توجه کرده‌باشید، همه‌ی آنها می‌گویند مقادیر کمی شکلات تلخ این فواید را در بردارد. اما یک(یا دو) تکه در روز برای لذت بردن فوق‌العاده از طعم آن فوق‌العاده است که در ضمن فواید عظیمی برای سلامتی‌تان دارد.

اگر به تازگی می‌خواهید مصرف شکلات‌ تلخ را آغاز کنید، با نمونه‌ی ۵۰ درصد کاکائو قدم به این راه بگذارید. وقتی به ۹۰ درصد برسید، درجات پایین‌تر که شاید زمانی به نظرتان شدیدا تلخ بودند بیش از حد شیرین می‌شوند.

و درمورد آب‌نبات‌های شیرشکلاتی، دیگر نمی‌خواهید هرگز آنها را ببینید.

منبع: لایف هک
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید