فروش جمجمه‌ی انسان در eBay ممنوع شد

کد خبر : ۲۱۶۷۸
بازدید : ۱۱۷۶

تا همین یک هفته پیش می‌توانستیم در فروشگاه آنلاین مزایده‌ی eBay جمجمه‌ی واقعی و اصل انسان بخریم. کارمندان اداره‌ی دادگستری لوئیزیانا به مدت هفت ماه فروش جمجمه‌ی انسان را در eBay ردیابی می‌کردند. در طول این مدت ۲۳۷ نفر ۴۵۴ جمجمه را به فروش گذاشته بودند و پیشنهادات آنها از یک سنت گرفته تا ۵۵۰۰ دلار بود.

تا هفته‌ی گذشته در وبسایت eBay به طور رسمی قید شده بود که فروش اعضای بدن انسان به استثنای دو مورد ممنوع است: «مواردی که شامل موی سر انسان هستند و جمجمه و استخوان‌هایی که کاربرد پزشکی دارند». «تانیا مارش»، از دانشگاه «ویک فارست» می‌گوید اما فروشندگان می‌توانند جمله‌ی کاربرد پزشکی را قید کنند و بدون ثابت کردن آن، جمجمه‌ها را به عنوان اشیای نادر و عتیقه بفروشند. پس از انتشار مقاله‌ی مربوط به این موضوع، eBay اخیرا این سیاست را تغییر داد فروش هرگونه اعضای بدن انسان به غیر مو را ممنوع کرد.

به طور میانگین قیمت‌های پایه‌ی این جمجمه‌ها ۶۵۰ دلار بود. جمجمه‌هایی که متعلق به افراد بیمار بودند با قیمت‌های مشابه دیگر جمجمه‌ها به فروش می‌رفتند. اکثر فروشندگان جمجمه‌ها در آمریکا قرار داشتند و در میان ایالت‌های این کشور، کالیفرنیا با بیش از ۵۰ فروش، بیشترین میزان فروش جمجمه را داشت. میزوری هم با بیش از ۳۰ فروش دوم بود.

به احتمال زیاد، همه‌ی جمجمه‌ها برای اهداف علمی اهدا نشده بودند. احتمالا بعضی از آنها نمونه‌های باستانی یا نمونه‌هایی برای بررسی‌های پزشکی قانونی بودند. مارش می‌گوید احتمالا منشا بسیاری از جمجمه‌ها هند و چین است.

با اینکه صادرات اعضای بدن انسان در هند و چین ممنوع شده، اما مارش حدس می‌زند که بسیاری از اسکلت‌ها و جمجمه‌های وارد شده به آمریکا در بازار مانده‌اند. او می‌گوید: «این موضوع مشکلات اخلاقی بسیار شدیدی دارد. آنها نمی‌گویند که این اسکلت‌ها چه مدت اسکلت بوده‌اند. صرفا با نگاه کردن به آنها نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد.»

منبع: New Scientist

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید