آتش نشان جان داد زن تهرانی زنده از آتش بیرون نیامد

وقتی آتش‌نشانان پایتخت برای اطفای حریق یک ساختمان، راهی محل حادثه شدند و مأموریت خود را آغاز کردند، هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که این مأموریت پایانی تلخ برای آنها داشته باشد.

کد خبر : ۲۱۷۲۱
بازدید : ۱۸۳۲
وقتی آتش‌نشانان پایتخت برای اطفای حریق یک ساختمان، راهی محل حادثه شدند و مأموریت خود را آغاز کردند، هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که این مأموریت پایانی تلخ برای آنها داشته باشد. ١٥نفر از ساکنان این ساختمان نجات یافتند اما یکی از این آتش‌نشانان در این مأموریت سخت، برای نجات پیرزنی معلول، درمیان دود و آتش گرفتار شد و جان خود را از دست داد. درحادثه پیرزن معلول نیز نتوانست زنده بماند و جان خود را از دست داد.

ساعت ١:٢٥ بامداد دیروز بود که به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران خبر یک آتش‌سوزی رسید. یکی از واحدهای مسکونی ساختمانی درتهران دچار آتش‌سوزی شده بود و مأموران آتش‌نشانی باید برای آغاز عملیات اطفای حریق راهی محل حادثه می‌شدند. همه چیز مثل همیشه بود. آتش‌نشانان قرار بود که مثل همیشه به محل حادثه‌ای دیگر بروند و مأموریت دیگری را آغاز کنند. ستاد فرماندهی بلافاصله زنگ ٤ ایستگاه ٢٧، ٩٨، ٥٥ و ١٠٢ را به صدا درآورد.

آتش‌نشانان این ایستگاه‌ها با شنیدن صدای زنگ با برداشتن تجهیزات به محل حادثه رفتند اما هرگز نمی‌دانستند که بعد از بازگشت از این مأموریت تعدادشان کم خواهد شد. آتش‌سوزی در یکی از واحدهای مسکونی رخ داده بود و تعدادی از ساکنان درمیان دود و آتش گرفتار شده بودند. محل حادثه درخیابان جنت‌آباد، بلوار لاله شرقی، بلوار پژوهنده کوچه لاله غربی ٢ بود.

وقتی مأموران آتش‌نشانی به محل رسیدند، مشاهده کردند که یک ساختمان ٤ طبقه مسکونی یعنی سه طبقه روی همکف و یک طبقه زیرزمین دچار آتش‌سوزی شده بود. براساس اطلاعات اولیه و اظهارات شاهدان، کانون آتش‌سوزی زیرزمین ساختمان بود و دود و حرارت بسیار بالای ناشی از آن موجب محبوس‌شدن تعدادی از ساکنان درساختمان شده بود.

بنابراین عملیات آتش‌نشانان آغاز شد و امدادگران با هماهنگی و سرعت به دو گروه تقسیم شدند. با استفاده از تجهیزات کامل فردی و بستن دستگاه‌های تنفسی همزمان یک گروه به طبقات ساختمان رفتند و درهمان لحظات اولیه موفق شدند ١٥نفر از ساکنان را سالم از ساختمان خارج کنند. گروه دیگری از آتش‌نشانان نیز همزمان در تلاشی سخت برای نجات افراد گرفتار در زیرزمین منزل مسکونی بودند، اما در این میان حادثه‌ای این مأموریت را برای آتش‌نشانان تلخ‌تر از همیشه کرد.

یکی از آتش‌نشانان ٣٦ساله به نام «علی قانع» در محل آتش‌سوزی نقش بر زمین شد. بلافاصله با تشخیص عوامل اورژانس حاضر درمحل بر اثر وخامت حال عمومی به سرعت به مرکزدرمانی منتقل شد. هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که این آخرین مأموریت علی قانع شود.

عملیات همچنان ادامه داشت. مأموران آتش‌نشانی برای مهار آتش‌سوزی و سعی در جست‌وجوی افراد محبوسی در آتش، آتش‌نشانان با زنی سالخورده و دچار معلولیت حرکتی مواجه شدند که بیهوش روی زمین افتاده بود. نیروهای عملیاتی وی را به سرعت از محل خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند که مرگ وی توسط آنها تأیید شد. این در حالی است که با اعلام موضوع به کلانتری
جنت آباد و حضور ماموران کلانتری اهالی محل و ساختمان نیز وقوع این حریق را مشکوک اعلام کردند.

با اعلام موضوع به بازپرس ویژه قتل تهران او دستور تحقیقات بیشتر را صادر کرد.

در ادامه جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این‌که در گزارش‌ ساکنان اعلام شد که یک نفر نیز در زیرزمین این ساختمان یعنی در کانون آتش محبوس شده است، به خبرنگار «شهروند» گفت: «همزمان با عملیات نجات در طبقات بالایی تعدادی از آتش‌نشانان به زیرزمین رفته و درحال جست‌وجو برای یافتن فرد محبوس شده بودند که ناگهان یکی از آتش‌نشانان روی زمین افتاد. این آتش‌نشان ٣٦ساله نیز بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شد و تحت درمان قرار گرفت، اما ساعاتی بعد از بیمارستان خبر رسید که همکارمان به نام «علی قانع» که ٣٦‌سال سن داشته و متأهل نیز بود، جان خود را از دست داده است.»

ملکی با بیان این‌که آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی محل به عملیات خود خاتمه دادند، گفت: «علت این حادثه و همچنین علت شهادت همکارمان در دست بررسی است.»

ملکی در ادامه صحبت‌هایش در مورد این آتش‌نشان فداکار گفت: «علی قانع سمت آتش‌نشان ٥ را داشت و ١١‌سال بود که در آتش‌نشانی کار می‌کرد. او از نیروهای فعال و شجاع ایستگاه ٢٧ بود و دو پسر ٢ و ٥ساله داشت. این آتش‌نشان فداکار در‌ سال ١٣٥٩ در تهران دیده به جهان گشود و در سال ١٣٨٥ به خاطر عشق خدمت به مردم و نجات جان و مال انسان‌ها، حرفه آتش‌نشانی را انتخاب کرد. از این شهید دو پسر ٢ و ٥ساله به یادگار مانده است. خانواده این آتش‌نشان نیز درحال حاضر به شدت متأثر هستند و به دلیل حال بدی که دارند، قادر به پاسخگویی به خبرنگاران نیستند.»

مراسم تشییع پیکر شهید «علی قانع» برگزار می‌شود
این درحالی است که مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر آتش‌نشان شهید «علی قانع» قرار است ساعت ٩ صبح روز یکشنبه ٢٧ تیرماه از مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت به‌سمت بهشت‌زهرا(س) برگزار ‌شود.

پیام تسلیت قالیباف
درپی شهادت این آتش‌نشان پایتخت محمدباقر قالیباف در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی تحت عنوان «شهادت» نوشت: «جمعه ساعت ٢٥: ١ گروه نجات سه یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی در غرب تهران عملیات امدادونجات خود را در یک واحد مسکونی سه طبقه واقع در بلوار لاله آغاز کردند. ساختمان مشتعلی که همشهریان‌مان در آن، ساعات استراحت خود را سپری می‌کردند و در این عملیات امدادونجات ١٥ همشهری با جانفشانی آتش‌نشانان نجات پیدا کردند اما امدادرسانی به زن ٨٩ساله معلولی که در زیرزمین این ساختمان بیهوش بود، باعث شد چشمان نگران طاها و یاسین فرزندان ٢ و ٥ساله آتش‌نشان ٣٦ساله گروه نجات و همسر گرامی‌اش همیشه به انتظار بماند.

علی قانع، مجاهدی که جان شریفش را بعد از ١١‌سال خدمت صادقانه به خلق خدا در این عملیات تقدیم کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد، یکی از فرزندان و خدمتگزاران مردم شریف ایران است که لحظه به لحظه برای آرامش مردم در فضایی به دور از جلوه‌گری به مجاهدت مشغولند. شهادت لباس زیبایی است که برازنده قامت فرزندان دلیر این مرزوبوم است و شهادت علی قانع این فرزند شریف ایران را به خانواده همرزمان و ملت ایران تبریک و تسلیت گفته‌ و برای این عزیز سرافراز از درگاه حضرت حق علو درجات را خواهانم.»

همچنین در ادامه سعید شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز با صدور پیامی شهادت آتش‌نشان علی قانع را تسلیت گفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید