ناآرامی های ترکیه بر بازار طلا و ارز چه تاثیری دارد؟

اگر ناراآمی‌های ترکیه ادامه دار شود قیمت‌ها بازارهای طلا و ارز روندی افزایشی می‌گیرند، اما اگر جو آرام‌تر شود این روند بزودی متوقف خواهد شد.

کد خبر : ۲۱۸۳۵
بازدید : ۹۳۹
اگر ناراآمی‌های ترکیه ادامه دار شود قیمت‌ها بازارهای طلا و ارز روندی افزایشی می‌گیرند، اما اگر جو آرام‌تر شود این روند بزودی متوقف خواهد شد.

امیر خدیوی درباره اثر ناآرامی‌ها ترکیه بر بازارهای مالی ایران اظهارکرد: با توجه به اینکه بورس تهران با سایر بورس‌های منطقه و جهان ارتباطی ندارد مسلمات حملات تروریستی در فرانسه و یا بروز کودتا در ترکیه اثر چندانی حداقل در کوتاه مدت بر بازار ما نمی‌گذارد.

این تحلیلگر بازارمالی افزود: این اتفاقات اخیر تاثیر آنچنانی در بازار سرمایه نخواهد گذاشت. مگر اینکه قسمتی از بازار سرمایه که بر محور قیمت کامودیتی‌ها هستند از این قضیه تاثیر بپذیرند که متاسفانه آن قسمت هم به این خاطر که بازار سرمایه ما بازار سرمایه‌ای ناکاراست و عوامل بنیادی، آنچنان در بازار سرمایه ما حکمرانی نمی‌کند باز هم تاثیر زیادی نمی‌گیرند.

خدیوی در خصوص اثرپذیری بازار طلا و ارز از اتفاقات اخیر ترکیه گفت: شرایط بازار طلا و ارز با بازار سرمایه مان تفاوت دارد. زیرا طلا همیشه به عنوان یک بازار امن محسوب می‌شود و مسلماً مسایل این چنینی خیلی زودتر بر روی بازار ارز و طلا اثر می‌گذارد. مثلاً مشاهده می‌کنیم که همین قضیه ترکیه یک تکانی به قیمت جهانی طلا داد، اما بازارها، بازارهای بسیار باهوشی هستند و تقریباً زمان شروع قضیه ترکیه هم با زمان‌های انتهایی بازارهای جهانی مصادف شد و تاثیر هم گذاشت و قیمت طلا را افزایش داد.

او افزود: من فکر می‌کنم آن چیزی که ما امروز شاهد آن خواهیم بود افزایش قیمت دلار خواهد بود، البته این در صورتی است که این شرایط در ترکیه ادامه داشته باشد و به پایان نرسد. بنابراین اگر این قضیه حل و فصل نشود بر روی قیمت دلار اثر خواهد گذاشت زیرا ما هنوز تاثیرات برجام را به طور کامل نتوانسته‌ایم در نقل و انتقالات مالی احساس کنیم و مراودات ما با ترکیه، عراق، افغانستان، دبی و... با تغییر واحد پول آنهاست و بازارهای ناآرام و بسته در آن کشورها قطعاً نرخ را جابه‌جا می‌کند، البته این یک سمت قضیه است، از طرف دیگر دلالان از این ناآرامی استفاده می‌کنند و قضیه را بزرگ‌نمایی می‌کنند و شرایط ناامن باعث می‌شود که سکه حباب پیدا کند.

خدیوی گفت: به طور کلی من پیش‌بینی می‌کنم که بازارهای دلار و سکه روندی افزایشی داشته باشند و در عین حال به خبرها بسیار حساس هستند، با توجه به اینکه تازه شروع بازارها صورت گرفته است باید ببنیم که در هر لحظه چه اتفاقی خواهد افتاد، اگر همین جو در ترکیه وجود داشته باشد، بازارهای طلا و ارز روندی افزایشی می‌گیرند، اما اگر جو آرام‌تر شود این روند افزایشی تغییر پیدا می‌کند و اگر شرایط ناامن‌تر شود با شدت بیشتری به سمت افزایش حرکت می‌کند.

او در پایان در خصوص روزهای آینده بازارها گفت: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این کودتا نافرجام است و بزودی حل و فصل خواهد شد، معاملات بازارها با همان رویه‌ای که قبلاً صورت می‌گرفت ادامه می‌یابد.

منبع: اقتصادنیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید