لغو گسترده و توقف برخی پروازهای خارجی به ترکیه

در حالی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز پروازهایش از فرودگاه استانبول را از سرگرفت که شرکتهای هواپیمایی خارجی متعددی در پی وقوع کودتا در ترکیه، به دلیل نگرانیهای امنیتی پروازهای خود را لغو یا متوقف کردند.

کد خبر : ۲۱۹۲۹
بازدید : ۱۰۸۸
در حالی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز پروازهایش از فرودگاه استانبول را از سرگرفت که شرکتهای هواپیمایی خارجی متعددی در پی وقوع کودتا در ترکیه، به دلیل نگرانیهای امنیتی پروازهای خود را لغو یا متوقف کردند.

به گزارش ایسنا، پروازها به ترکیه از فرودگاه آتاترک استانبول به دلیل کودتایی که شب جمعه در این کشور به وقوع پیوست لغو یا به فرودگاه دیگری منتقل شده اند.

ترکیش ایرلاینز روز شنبه پروازها از فرودگاه بین‌المللی استانبول را از سرگرفت در حالی که بعضی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهایی که قرار بود در پایان هفته به این فرودگاه انجام شود را لغو کردند.

سخنگوی ترکیش ایرلاینز اظهار کرد: پروازها اکنون از فرودگاه بین‌المللی استانبول که سومین هاب بزرگ اروپاست، به برنامه عادی خود بازگشتند با اینهمه احتمال تاخیر وجود دارد.

شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت ترکیه‌ای پگاسوس اعلام کرد: پروازهایش با تاخیرات جزئی همراه هستند.

ایلکر آیجی، رییس هیات مدیره رییس ترکیش ایرلاینز به شبکه سی ان ان ترک گفت: تعطیلی فرودگاه آتاترک استانبول در ساعات پایانی روز جمعه باعث تغییر مسیر ۳۵ هواپیما و لغو ۳۲ پرواز شد.

شرکت میدل ایست ایرلاینز لبنان اعلام کرد از روز شنبه دو پرواز روزانه به آتاترک را از سر خواهد گرفت.

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز هم اعلام کرد به دنبال کودتا در ترکیه همه پروازها به مبدا و از مقصد ترکیه که قرار بود روز شنبه انجام شود را لغو کرده است و دست‌کم یک پرواز روز یکشنبه از استانبول حرکت خواهد کرد.

این شرکت هواپیمایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: پروازها به ترکیه را تحت بازبینی قرار خواهد داد و ایمنی و امنیت مسافران و خدمه همواره در اولویت اصلی این شرکت قرار داشته و بریتیش ایرویز هرگز پروازی را انجام نخواهد داد مگر این‌که نسبت به ایمنی آن اطمینان داشته باشد.

یک پرواز بریتیش ایرویز به استانبول به صوفیه در بلغارستان تغییر مسیر داد و پرواز لوفت‌هانزا به استانبول به مبدا خود در فرانکفورت بازگشت.

بریتیش ایرویز در وب‌سایت خود اعلام کرد: مسافرانی که قرار بود در پایان تعطیلات این هفته به استانبول سفر کنند می‌توانند سفرشان را برای تاریخ دیگری برنامه‌ریزی کنند.

طبق آمار دولت انگلیس، بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند انگلیسی سالانه به ترکیه سفر می‌کنند. بعضی از مسافران در شبکه‌های اجتماعی از سرگردانی خود یا بستگانشان خبر دادند.

ایزی جت اعلام کرد طبق توصیه مقامات انگلیسی می‌تواند به پرواز به ترکیه ادامه دهد با اینهمه تحولات جاری را همچنان رصد می‌کند.

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا هم روز شنبه همه پروازها به استانبول و آنکارا را لغو کرده و شمار پروازها به مقصدهای توریستی بدروم و آنتالیا را کاهش داد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور، پروازهای مسافربری به ترکیه را متوقف کرد.

مقامات ترکیه و روسیه پس از سرنگونی یک جنگنده روسی از سوی ترکیه در سال گذشته که تیرگی روابط میان دو کشور را بدنبال داشت، قرار بود برای از سرگیری پروازهای چارتری میان دو کشور و امنیت گردشگری دیدار و مذاکره کنند.

شرکت هواپیمایی دولتی اجیپت ایر مصر هم روز شنبه همه پروازها به استانبول را قطع کرد. این شرکت که ۱۴ پرواز در هفته به مقصد استانبول دارد درباره زمان از سرگیری این پروازها اظهارنظر نکرد.

همه پروازها از صوفیه به روسیه هم روز ‌شنبه لغو شدند.

در این بین سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا همه پروازها از مبدا و به مقصد ترکیه را روز شنبه یک روز پس از کودتای نافرجامی که این کشور عضو ناتو و متحد آمریکا را دچار هرج و مرج کرد، برای هواپیماهای آمریکایی ممنوع کرد.

این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پرواز از مبدا یا به مقصد هر فرودگاهی در ترکیه را برای همه هواپیماهای تجاری و خصوصی آمریکا ممنوع می کند.

سازمان هواپیمایی فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سازمان در هماهنگی با مجموعه های مربوطه در وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی، وضعیت در ترکیه را رصد می‌کند و محدودیت‌ها را با توجه به تغییر وضعیت به‌روز خواهد کرد.

روز شنبه ترکیه فضای هوایی به روی هواپیماهای نظامی در پایگاه هوایی اینجرلیک بست و آمریکا را ناچار کرد فعالیت‌های هوایی در این پایگاه را متوقف کند. ترکیه به آمریکا اجازه داده است از پایگاه اینجرلیک برای پرتاب موشک علیه نیروهای داعش استفاده کند.

در این بین مقامات دریایی ترکیه روز شنبه به دلایل امنیتی تنگه بوسفور استانبول را به روی نفت‌کش‌هایی که از این محل عبور می‌کنند بستند.

بوسفور یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های جهان برای ترانزیت دریایی نفت به شمار رفته و بیش از سه درصد از عرضه جهانی از سوی روسیه و دریای خزر از طریق این گذرگاه آبی ۱۷ مایلی که دریای سیاه را به مدیترانه متصل می‌کند، انجام می‌گیرد. همچنین میزان قابل توجهی از صادرات غلات روسیه و قزاقستان به بازارهای جهانی از طریق این گلوگاه انجام می‌گیرد.

شرکت کشتیرانی GAC اعلام کرد: بعضی از کشتی‌های باربری مانند کشتی‌های فله‌بر همچنان اجازه دارند از بوسفور استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند عبور کنند.

به گفته یک شاهد عینی رویترز هیچ ترافیکی در دهانه جنوبی این تنگه در صبح روز شنبه دیده نمی‌شد. از سوی دیگر منابع تجارت نفت روسی متعددی اظهار کردند: هنوز اطلاعیه‌ای از سوی مقامات کشتیرانی در مورد اختلالات ترافیک دریافت نکردند.

ترکیه پس از این‌که بخش‌هایی از ارتش این کشور تلاش کردند دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را سرنگون کنند، دچار هرج و مرج شده است.

واحدهای ارتش شب جمعه مسیرهای مهم به آنکارا و استانبول را مسدود کرده و کنترل شبکه‌های تلویزیونی دولتی این کشور را به دست گرفتند.

اردوغان روز شنبه اعلام کرد: این کودتا شکست خورده است و وعده داد از توطئه‌کنندگان انتقام بگیرد. وی خطاب به جمعیتی که در استانبول گردهم آمده بودند، گفت: این دولت از سوی مردم بر سر کار آمده است و تا زمانی که ما با به خطر انداختن همه چیز در برابر آنها می‌ایستیم موفق نخواهند شد. این کودتا، کودتای خونینی بود که در آن ۲۰۰ نفر کشته شدند و بیش از ۲۰۰۰ نفر از اعضای ارتش دستگیر شدند.

طبق آماری که روز جمعه منتشر شد شمار مسافران خارجی به ترکیه در ماه آوریل ۲۸ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش در ۱۷ سال گذشته بود. کاهش شمار گردشگران ضربه بیشتری بر اقتصاد ترکیه وارد می‌کند که با کاهش صادرات و سرمایه‌گذاری‌ ضعیف روبه‌روست. بعضی از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده اند درآمد گردشگری ترکیه امسال به میزان یک چهارم کاهش پیدا می‌کند که حدود هشت میلیارد دلار ضرر به اقتصاد این کشور خواهد زد.

کودتای اخیر ارتش در ترکیه جدیدترین ضربه به صنعت گردشگری این کشور است که از چندین مورد بمب‌گذاری در سال جاری از جمله یک حمله انتحاری در ماه گذشته که ۴۵ کشته در فرودگاه اصلی استانبول بر جای گذاشت، لطمه دیده است.

براساس گزارش شرکت تحلیل داده‌های سفر فوروارد کیست بلیت‌های پروازهای بین‌المللی به مقصد استانبول در نیمه دوم امسال ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. پروازها از قاره آمریکا و منطقه آسیا و اقیانوسیه به ترکیه ۴۵ درصد کاهش یافته است. در شش ماه گذشته بمب‌گذاری‌ها در ترکیه باعث شده رزرو بلیت برای سفر به این کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید