پنجمین هفته خوش‌بینی به طلا

کد خبر : ۲۱۹۹۳
بازدید : ۱۷۵۲

فلز زرد در هفته گذشته حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست داد تا 6 هفته رشد پیاپی آن پایان بگیرد. با این همه، برآیند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت همچنان افزایشی است. نظرسنجی‌های دوقلوی «کیتکو» نشان می‌دهد که برای پنجمین هفته پیاپی، هم کارشناسان حرفه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری دارند. کیتکو زمانی اقدام به نظرسنجی کرده که ترکیه، کودتای نافرجام را تجربه نکرده بود. از این رو وضعیت سیاسی ترکیه در تحلیل‌های این پایگاه اینترنتی مورد توجه نبوده، اما می‌تواند یکی از دلایل رشد طلا در ابتدای هفته کاری جاری باشد.

پیش‌بینی رشد در هفته گذشته نادرست از کار درآمد، اما عوامل فنی و بنیادی باعث شده امید به روند طلا ادامه داشته باشد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 39 درصد، افزایش و 6 نفر معادل 33 درصد پاسخ دهندگان، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 5 تحلیلگر معادل 28 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. از سوی دیگر در آخرین نظرسنجی از مخاطبان هم 1064 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 738 نفر معادل 69 درصد افزایش و 217 نفر معادل 20 درصد کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 109 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان کاهش هفته گذشته اونس را ناشی از رشد بورس‌های جهان می‌دانند و حالا برخی انتظار دارند که این روند معکوس شود. پیتر هاگ، مدیر بازرگانی جهانی «کیتکو متالز» می‌گوید: «فکر می‌کنم که طلا این هفته با افت بازار دارایی تحت حمایت قرار خواهد گرفت.» آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» هم می‌گوید: «رویدادهای کلان هنوز همه به نفع طلا کار می‌کنند،‌ رویدادهایی شامل گسترش نرخ‌های بهره فوق پایین در گرداگرد جهان و شاید در اتحادیه اروپا، در حالی که به‌زودی توجه بیشتری نیز به‌سوی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معطوف خواهد شد.» اما تمام کارشناسان هم انتظار افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را ندارند. کسانی که کاهش قیمت‌های طلا را پیش‌بینی می‌کنند انتظار ادامه تعدیل قیمت‌ها از اوج دو ساله دو هفته گذشته را دارند. کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: «من انتظار دارم مسیر تعدیل ادامه پیدا کند. نرخ هدف من 1310 دلار است.» اوله هنسن، رئیس بخش استراتژی کالا در «ساکسو بانک» معتقد است: «طلا هنوز در فاز تعدیلی است که مرز حمایتی‌اش 1300 دلار است.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» نیز نظر مشابهی دارد. رالف پرستون، مدیر «هریتیج وست فایننشال» می‌افزاید: «تا وقتی که قیمت‌ها زیر 1355 دلار باشد، بازار به‌سوی کاهش گرایش خواهد داشت. من در این هفته انتظار قیمت 1315 دلار را دارم.»

دست آخر کارشناسان خنثی هم به عوامل متقابل اشاره می‌کنند. کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» می‌گوید: رشد بازارهای سهام به ضرر طلا بوده اما صندوق‌های قابل معامله در بورس به خرید طلا ادامه داده‌اند. فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» بر این باور است که در ابتدای هفته ممکن است به‌دلیل کاهش نگرانی‌ها درباره «برگزیت»، طلا تحت فشار قرار بگیرد، اما وقتی همه دوباره متوجه شوند که خبری از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک نیست و بیشتر بانک‌های مرکزی به‌دنبال افزایش محرک‌ها هستند، طلا کمی جهش خواهد کرد. در جدول زیر می‌توانید رویدادها و داده‌های مهمی را که ممکن است در روزهای آینده روند طلا را تحت‌تاثیر قرار دهند، پیگیری کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید