فتح الله گولن: آماده استرداد به ترکیه هستم

کد خبر : ۲۲۰۰۰
بازدید : ۹۸۱
فتح‌اله گولن، روحانی و سیاستمدار مخالف رجب طیب اردوغان، با رد اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه، می‌گوید که در صورتی که حکم شود، آماده استرداد به وطنش است.

گولن که در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا ساکن است در گفتگو با تلویزیون روسیه ۱ با تقبیح کودتا و اقدام نظامی، گفت که این کار دست رئیس جمهوری ترکیه را برای تحت تعقیب قرار دادن منتقدین خود، باز خواهد گذاشت. وی رجب طیب اردوغان را متهم کرد که پیش از این مردم را دستگیر و اموالشان را ضبط می‌کرد و حالا این روند را تشدید خواهد کرد.

او در واکنش به اظهارات اردوغان مبنی بر لزوم تحویل وی به آنکارا گفته است از حکم هر دادگاهی برای استراد وی به ترکیه تبعیت می کند.

اردوغان فتح‌اله گولن را متهم می‌کند که از طریق شبکه هوادارانش، موسوم به جنبش خدمت، سعی دارد حکومت ترکیه را سرنگون کند.


رییس جمهور ترکیه امروز اعلام کرد که به صورت رسمی از آمریکا خواستار استرداد گولن به ترکیه خواهد شد.

این چهره مذهبی پیش‌تر حامی رجب طیب اردوغان بود و حالا اردوغان او را رقیب خود می‌داند.

پس از کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه دولت ترکیه دست تصفیه گسترده حامیان فتح الله گولن در ساختار سیاسی، قضایی و امنیتی ترکیه زد.

امروز اعلام شد 6000 هزار نفر در ارتباط با کودتا دستگیر شده اند. تعداد زیادی از ژنرال های ارتش در بین دستگیر شدگان هستند.

ژنرال بیکر ارجان وان، فرمانده پایگاه هوایی اینجرلیک یکی از این افراد است. پلیس ترکیه امروز مشاور یکی از مشاوران نظامی اردوغان را نیز دستگیر کرده است.

روز گذشته نیز 2700 نفر از قضات ترکیه از کار اخراج شدند. دولت ترکیه می گوید این قضات از اعضای شبکه گولن بوده اند.

رییس جمهور ترکیه یکشنبه در استانبول گفت که نهادهای کشور را از ویروس حامیان فتح الله گولن که باعث کودتا شد، پاک کند.

در تحولی دیگر شامگاه یکشنبه درگیری بین نیروهای پلیس و برخی کودتاچیان در فرودگاهی در استانبول رخ داد. درگیری که براثر مقاومت کودتاچیان در برابر دستگیری صورت گرفت اما بلاخره کودتاچیان تسلیم شدند.

کودتا نافرجام در ترکیه دست کم 265 کشته تاکنون داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید