دفن ٤٠٠ روستا زیر طوفان شن

کد خبر : ۲۲۱۰۷
بازدید : ۱۱۱۷
چند روز پس از طوفان شن در سیستان‌وبلوچستان خبرها از دفن ٤٠٠ روستا زیر شن حکایت می‌کنند. بر اثر این طوفان ٣‌هزارو٥٠٠ نفر هم به بیمارستان منتقل شده‌اند. ناصر چرخساز، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران، در سفری به این استان از بسته‌شدن تعدادی از راه‌ها خبر داده و گفته هلال‌احمر با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها درتلاش برای امدادرسانی سریع به مردم است.

این طوفان با سرعت ٩٥کیلومتر در ساعت ٢روز شهرستان‌های شمالی استان سیستان‌وبلوچستان را در نور دید و مشکلات زیادی در بخش بهداشت، کشاورزی، آب و... ایجاد کرد. چرخساز در بازدید از مناطق طوفان‌زده با اشاره به مراجعه بسیاری از شهروندان به بیمارستان‌ها همچنین گفته؛ با هماهنگی مردم و مسئولان بومی منطقه، جلسه ستاد مدیریت بحران به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود تا نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شود.

همچنین وزش باد همراه با گردوغبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و‌ هامون) را به ٦٠برابر حد مجاز و ٢٢برابر حد بحرانی رساند.

علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی استان سیستان‌وبلوچستان حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را ١٥٠میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرده و گفته؛ غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به «٩‌هزارو٢٦٣ میکروگرم بر مترمکعب» رسیده است. به گفته او، این وضع تا اوایل هفته آینده در منطقه تداوم دارد به‌طوری که سرعت وزش باد به حدود ١٠٥ کیلومتر بر ساعت هم خواهد رسید.

وزش تندباد و بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا همچنین باعث تعطیل‌شدن اداره‌ها و سازمان‌های دولتی منطقه سیستان شد. بادهای موسمی ١٢٠ روزه هر‌ سال با آغاز فصل گرما در منطقه سیستان شروع به وزیدن و مردم این منطقه را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش «عصر ‌هامون»، این بادها اما امسال زودتر از موعد میهمان مردم سیستان شد تا روستاهای بسیاری را دفن و نفس شهروندان را تنگ‌تر کند. غلامرضا اربابی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در پی وزش این طوفان، به مشکل کمبود آب در این مناطق اشاره کرده و گفته:.«با وجود بحران طوفان در سیستان، ‌هزار و ۲۰ روستا در بلوچستان از مشکل کمبود آب شرب رنج می‌برند.»

او هم بر آمار سه‌هزار و ٥٠٠ نفری از مردم سیستان که با مشکلات تنفسی مواجه شده بودند، تأکید کرده و گفته: «طوفان شن ٢٠ برابر حد بحرانی در منطقه وزیدن داشت که در نوع خود بی‌سابقه بود و امروز شدت وزش باد کاهش پیدا کرده است.

این طوفان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اداره‌های سیستان را تعطیل کرد.» به گفته او، تمامی نیروهای امداد‌رسان به‌ویژه هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی آب و فاضلاب و راه و ترابری در آماده‌باش کامل هستند و به مردم منطقه خدمت‌رسانی می‌کنند. «علی عابدینی»، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی هم درباره وضع گرد و خاک سیستان صحبت‌هایی کرده. به گفته او وضع گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم‌ سال ادامه دارد:«در سال‌های کم بارش و با خشک بودن دریاچه‌هامون، این شرایط حادتر می‌شود و این بادها می‌توانند گرد و خاک بیشتری تولید کنند اما اگر دریاچه آبگیری خوبی داشته باشد شرایط تا حدی بهتر می‌شود.»

براساس اعلام او، بادهای ١٢٠ روزه خاصیت مناطق غربی کشور از جمله استان سیستان‌ و بلوچستان است: «این بادها در اواخر بهار شروع شده، طی فصل تابستان ادامه دارد و درنهایت اوایل پاییز به پایان می‌رسد، به همین دلیل به بادهای ١٢٠ روزه معروفند. وزش باد در این منطقه گرد و خاک را وارد سیستان‌وبلوچستان، زابل و تا حدی کرمان می‌کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید