انتقاد آمریکا از گزارش بان کی مون علیه ایران

آمریکا و روسیه روز دوشنبه در واکنش به گزارش دبیرکل درباره اجرای برجام، از گزارش بان کی مون درباره نحوه اجرای قطعنامه 2231 در حمایت از توافق هسته‌ای انتقاد کردند.

کد خبر : ۲۲۱۲۶
بازدید : ۱۰۸۶
آمریکا و روسیه روز دوشنبه در واکنش به گزارش دبیرکل درباره اجرای برجام، از گزارش بان کی مون درباره نحوه اجرای قطعنامه 2231 در حمایت از توافق هسته‌ای انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در این سازمان از این‌که بان کی مون در گزارش خود به شکایات ایران علیه آمریکا پرداخته اعتراض کرد.

او در جلسه دوشنبه در شورای امنیت گفت:‌ "ایالات متحده قویا با بخش‌هایی از این گزارش مخالف است، از جمله به این دلیل که محتویات آن از حیطه مناسب فراتر می‌رود. ما می‌دانیم که ایران هم قویا با بخش‌هایی از گزارش مخالف است."

بنا بر گزارش بی‌ بی‌ سی فارسی، پاور افزود:‌ "هرچند بعضی‌ها استدلال کرده‌اند که برای حفظ توازن، گزارش باید به ایران فرصتی برای بیان شکایات درباره تخفیف تحریم‌ها بر اساس برجام بدهد" اما شورای امنیت به بان کی مون اجازه نداده چنین مسائلی را گزارش کند.

هم‌چنین ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل هم گفت که گزارش حاوی اشتباهاتی است و رئوسی در گزارش که به "محدودیت‌ها" درباره فعالیت‌های برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره می‌کند "با موضوع گزارش هم‌خوانی ندارد."

چورکین گفت:‌ "بعضی بخش‌های گزارش دبیرکل ارتباطی با منشور کار او ندارد."

جفری فلتمن، مسئول امور سیاسی سازمان ملل، روز دوشنبه شورای امنیت را در جریان گزارش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد درباره اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های باقی مانده بر ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل قرار داد.

گزارش آقای بان که جزییات آن اخیرا درز کرد از جمله می‌گفت که پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک توسط ایران در ماه مارس "با روح" توافق اتمی سازگاری ندارد اما به عهده شورای امنیت سازمان ملل است در مورد تخطی ایران قضاوت کند.

بان کی مون در گزارش خود به شورای امنیت نوشت:‌ "من از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم از انجام چنین آزمایش‌های (موشکی) خودداری کند، چون به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود."

مون هم‌چنین گفته است که از پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه فعالیت‌های اتمی دلگرم شده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که ایران شکایت کرده که هنوز به طور کامل از مزایای رفع تحریم‌ها بهره‌مند نشده و در مورد محدودیت‌های سفر از سوی آمریکا و مصادره اموال بانک مرکزی بر اساس دستور دادگاهی در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

وی هم‌چنین گفت است که مشغول بررسی ادعاها در مورد تلاش ایران برای ارسال سلاح به یمن است.

بان کی مون به علاوه نوشته است که ممکن است قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با سفر به عراق مقررات منع سفر را نقض کرده باشد. گزارش رسانه‌های ایرانی حاکی از حضور او در عراق در ماه مه بود و خواستار اطلاعات بیش‌تر در این زمینه از دفاتر نمایندگی ایران و عراق در سازمان ملل شده است.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در انتقاد از گزارش دبیرکل سازمان ملل که هر شش ماه یک بار تهیه می‌شود گفت:‌ "این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده و اتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است و با روح و متن برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ متعارض است."

قاسمی گفت:‌ ابراز نگرانی این گزارش نسبت به آزمایشات موشکی ایران، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه است، چون برخلاف نص صریح قطعنامه ۲۲۳۱ و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا و با زیر پا گذاردن کلیه اصول حرفه‌ای و کاملا خارج از حیطه اختیارات دبیرکل در این رابطه اظهار نظر کرده است."

او گفت که "این گزارش‌دهی دبیرکل یک رویه اداری و تکراری بوده و صرفا جنبه توضیحی داشته و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل است."

قاسمی هم‌چنین در انتقاد از مون گفت که "جامعه بین‌المللی انتظار دارد دبیرکل سازمان ملل موارد کوتاهی آمریکا و برخی از دیگر اعضای ١+٥ در عمل به تعهدات برجامی خود را که مورد گواهی بسیاری از کشورها است، به روشنی و صراحت منعکس کند."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید